• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Farmor och Vår Herre nära premiär


Nedstigning. Agnes Borck ska sälja den stora gården och skifta arvet. Marika Lagerkranz spelar Farmor i Östgötateaterns uppsättning som har premiär på lördag.

 

Genom fönstren faller ljuset in

 

NORRKÖPING ”Äntligen!” sade Marika Lagercrantz mamma. Martin Waerme fyller ut en kostym. Pontus Plænge vänder och vrider på påhittade minnen. Linn Persson silar ljuset. På lördag har Farmor och Vår Herre premiär på Stora teatern.

 

Pontus Plæenge
Dramatiker och regissör. Pontus Plæenge fick på allvar upp ögonen för Hjalmar Bergman när han regisserade Swedenhielms med Sven Wollter i huvudrollen på Östgötateatern vintern och våren 2014.

 

– Jag är intresserad av hur minnen bygger upp ett liv, men de är påhittade. Minnen är väldigt subjektiva, inte sanningsvittnen.

Säger Pontus Plænge som regisserar Östgötateaterns uppsättning av Farmor och Vår Herre som har premiär på Stora Teatern på lördag.

Det är också Pontus som gjort nydramatiseringen av Hjalmar Bergmans roman. Han har valt, skurit bort, stuvat om. För, som han säger, en roman är inte detsamma som som en pjäs.

– Jag har koncentrerat dramatiseringen på romanens andra del. Bakgrunden, det episka berättandet, kommer fram genom dialogen.

 

Marika Lagercrantz
Lagarbete. Intervjun med Marika Lagerkrantz görs i teaterns kantin där personalen pausar, fikar och mikrar lunch.

 

– Det är en stor ära att få spela Farmor. På ett sätt är Agnes Borck Sveriges historia. Hon har växt upp med en försupen pappa, och tagit sig vidare uppåt, säger skådespelaren Marika Lagercrantz.

Med sin bakgrund i den fria teatern har Marika Lagercrantz alltid föredragit den teater som bryter nya vägar. Men Farmor och Vår Herre, som visserligen bygger på en klassisk roman och har dramatiserats förr, är både viktig och på sitt sätt ny. Det är sällan en kvinnas liv står i centrum på scenen, så som Farmor gör. ”Teater handlar om en vit man”, som Marika Lagercrantz säger. Något som hon vet bättre än många.

– Jag kommer från en gammal kulturfamilj. Min farfars farfar skrev, min farfar, min far, min bror. Herrarna har skrivit sedan 1700-talet, säger Marika Lagercrantz och jämför med anmödrarna som inte haft tillfälle att lämna samma spår. De har styrt med barn och med kök.

”Äntligen en pjäs om det viktiga i livet, om barnen och döden. Och om försoningen.” Så sade Marika Lagercrantz mamma när dottern berättade om rollen och läste högt ur manuset.

Farmor – Agnes Borck – är dramats centrala gestalt. Hon är kvinnan som lämnade knekttorpet, tog tjänst och klättrade på rangskalan. Mycket fick hon offra för att nå toppen. Nu har hon levt i trekvarts sekel och ska skifta arvet mellan barnen när de kommer på hennes födelsedag. Om de kommer. De måste ju komma.

 

Farmor och vår herre
Scenen. Farmors sovrum är ovanför den pampiga entrén. På fonden i bakgrunden visas ibland filmade inslag.

 

Föreställningen skildrar ett dygn, som i ett klassiskt grekiskt drama. Från Farmors samtal med Vår Herre sent på kvällen före födelsedagen, till 24 timmar senare.

Det Pontus Plænge säger om subjektiva minnen formulerar Marika Lagercrantz som att ”Farmor har sin bild av vad som hände. Barnen har sin och barnbarnen har en tredje.” De olika perspektiven kommer fram i Hjalmar Bergmans roman och i pjäsen.

– Det är en konflikt. Men det finns en försoning och det tycker jag är vackert, säger hon.

 

Gustaf Appelberg och Martin Waerme
Figuren och hans författare. Gustaf Appelberg gestaltar trotjänaren Axelsson, som en gång var Agnes fästman. Martin Waerme som Hjalmar Bergman.

 

Martin Waerme fyller ut Hjalmar Bergmans ljusa kostym. Dramatikern Pontus Plænge har nämligen skrivit in romanförfattaren själv i pjäsen. Martin har läst på inför uppsättningen och fått en ny favoritförfattare på köpet.

– Jag läste romanen först innan jag läste manus. Jag hittar mycket där som ger min karaktär dess triggerpunkter, säger Martin Waerme som tycker sig se mycket av Hjalmar i Farmor.

Han har även läst Bergmans Clownen Jac, som anses ha självbiografiska drag och som utspelas i ”samma universum”. Martin Waerme uppskattar författarens förmåga att gestalta levande människor. Det gör att konflikterna blir tydliga mellan Farmor och andra roller i pjäsen. Sammanlagt står 11 skådespelare på scenen, släkt, vänner och tjänstefolk.

– Vilken roll man än spelar så är den tacksam. Det blir en kamp om minnen och berättelser. Det finns inga entydiga historier.

 

Linn Persson – ljusdesign
Silar ljuset. Linn Persson står för ljusdesignen till Farmor och Vår herre.

 

Allt ljus faller alltså inte på Farmor. Teater är ett lagarbete som är större än regissör och ensemble. Mask- och perukdesignern Cais-Marie Björnlod har fått Marika Lagercrantz att åldras rejält medan Martin Waerme gestaltar en medelålders författare som en gång var en attraktiv dandy. Hur han nu kommer att se ut när han dessutom ska bli Vår herre själv.

Magnus Möllerstedt står för scenografi och kostym som skapats av teaterns verkstäder. Kirsty McDonald har kallats in att göra koreografi – en liten danssnutt har lagts ut i sociala medier. Med flera…

Det är genom fönstren ljuset faller in. Det stora huset med 20 eldstäder har många och höga fönster, som inte finns rent fysiskt men som ljus. Spröjsets galler kastar skuggor på golv och väggar. Det är Linn Perssons förtjänst för det är hon som silar ljuset.

– När jag kom in i produktionen i oktober var scenografiskissen gjord. Jag fick en introduktion och läste manus. Vi är i Farmors hus, i hennes rum, det är därför mycket fönster. Delar av föreställningen utspelas utomhus och hos en guldsmed. Då blir det kallare och sedan varmare ljus.

Linn Persson ser ljus som en spännande konstform.
– Man kan skapa både rum och känslor med ljus. Det kan förändra ett rum väldigt mycket.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Farmor och vår herre

STORA TEATERN Norrköping

24 februari–18 mars 2018
Farmor och Vår Herre
Efter en roman av Hjalmar Bergman
Dramatisering och regi: Pontus Plænge
Scenografi och kostym: Magnus Möllerstedt
Koreografi: Kirsty McDonald
Ljusdesign: Linn Persson
Ljuddesign: Michael Andersson
Mask- & peruk: Cais-Marie Björnlod
Filminslag: Nils-David Carlsson

SKÅDESPELARE
Marika Lagercrantz
Sven Angleflod
Marika Strand
Jesper Barkselius
Martin Waerme
Magdalena Eshaya
Gustaf Appelberg
Liselott Lindeborg
Richard Carlsohn
Patrik Voight
Mattias Malmros

LÄNKAR
Hjalmar Bergman Wikipedia  Farmor och Vår Herre/Runeberg
Östgötateatern hemsida Facebook
Östgötateaterns och Ung scen/östs nya år reportage Kultursidan.nu 10/8 2017
Jovialisk Wollter skaver fint mot Sjöman recension Kultursidan.nu 13/4 2014

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Farmor och Vår Herre nära premiär

  1. Pingback: Farmor, vår herre och en förlorad son – KULTURSIDAN.nu