• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Franziska Faust önskar sig framgång


Önska – och det blir ditt! Franziska lockas av Mefistos storstilade löften men glömmer att läsa det finstilta. I rollerna Lovisa Lundholm och Christina Schneider. I bakgrunden ytterligare två Mefisto, Emelie Karlsson och Daniel Blomberg.

 

Fyra delar på Mefistofeles ondska

 

NORRKÖPING Franziska drömmer om lyckan på scenen. Hon får det hon önskar sig men priset är högt. Hon skriver nämligen kontrakt med Mefisto, djävulen själv. Kvartersteatern har premiär på nyskrivna Franziska Faust på torsdag, efter klassikern med rötter i medeltiden.

– Det är väldigt spännande, väldigt roligt, väldigt svart, allvarligt – nästan allt. Den känns väldigt samtida, ändå är det häftigt att den går tillbaka på en myt från 1500-talet. Faust säljer sin själ till djävulen för att få högre kunskaper, berättar regissören Frida Nyström.

Goethes drama Faust från 1806 är den mest kända av många Faustberättelser, varav flera operor. En sentida avläggare är Frank Wedekinds Franziska från 1912 där dramatikern låter en kvinna drömma om framgångar inom musikens område.

 

Franziska Faust blev man
Franziska Faust blir man, Franz Faust. För inte kan en kvinna bli gitarrikon? Mefistofeles justerar hur Sophie ska stå. I rollerna Emelie Karlsson, Denice Frid och Martin Andrén.

 

Kvartersteatern slår två flugor i en smäll och sätter upp Franziska Faust, en nyskriven musikteater av Anna Nygren för en stor ensemble. Det går åt, ändå måste flera av de tretton aktörerna växla mellan flera roller. Inte ens Lovisa Lundholm som spelar Franziska får behålla karaktären när Mefisto förklarar att hon ”inte kan bli gitarrikon om du inte är en man”. Alltså står hon bakom bardisken och super när Martin Andrén tar över rollen och gitarren.

– Pjäsen tar upp könsroller. Trots att samhället blir mer utvecklat och jämställt så är det inte jämlikt, understryker Filip Denarp som spelar monster, Donald Trump och idoldyrkare.

Idén till uppsättningen tog regissören Frida Nyström med sig från Gävle där hon såg Faust med Moto Boy i huvudrollen. Förslaget lämnades över till Kvartersteaterns husdramatiker Anna Nygren.

– Så får man något tillbaka från Anna, något helt fantastiskt. Lite drömspelsaktigt.

Det blev en musikteater. Dramatikern har föreslagit en del musik och mer har tillkommit, bland annat en nyskriven låt. Flera i ensemblen är musikaliska och utanför scenen finns Edvin Bergsland som spelar gitarr.

Mefistofeles, djävulen själv, gestaltas av fyra personer. Inte bara för att lätta på den stora textbördan.

– Det blir en helt annan dimension, fyra olika sorters ondska som är väldigt rolig att leka med, säger regissören Frida Nyström som ser djävulen mer som ett fenomen än en person.

 

Franziska Faust
Motstånd. Franziska gör uppror mot Mefisto i en nyskriven låt.

 

Christina Schneider är en av de fyra som tillsammans gestaltar Mefistofeles. Hon kom till Norrköping för några år sedan från Berlin, där hon spelat teater. Här är hon mest känd för att vara drivande i Poesikonspirationen som arrangerar uppläsningar.

– Jag tyckte manus var roligt och skruvat, säger Christina. Där finns väldigt poetiska delar och när det är skruvat så är det väldigt skruvat. En kompromisslös text.

– Det finns scener som är obehagliga att spela för att de är så onda, säger hon om sin roll. När det är så kör djävulen på…

Som tysk har hon en djupare kunskap om den tyska folkmyten, om Goethes Faust och Wedekinds Franziska. Men hon följer också serien Lucifer på Netflix. Lucifer är ju ett av Djävulens många namn, den fallne ärkeängeln.

– Lucifer är väldigt trött på folk som inte har koll på vad de önskar sig. För mig handlar det om att ta ansvar. För många är Mefisto någon att skylla på. Vad händer när jag inte tar ansvar för mig själv. Och vad händer när jag gör det?, frågar hon retoriskt.

– Vi har en sexscen med, Faust har ihop det med Mefisto. Skriv det så får vi mer publik, skämtar Frida Nyström.

– Vi är fem personer i den scenen, tillägger Emilie Karlsson, en annan sida av Mefisto.

– Det är inte så visuellt, backar en tredje Mefisto, Daniel Blomberg.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Edvin Bergsland

3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

17–26 maj 2018 kl 19
Franziska Faust
Musikteater
Av Anna Nygren efter Goethe & Wedekind
Regi: Frida Nyström
Musiker: Edvin Bergsland

SKÅDESPELARE
Lovisa Lundholm, Martin Andrén
Daniel Blomberg, Per-Olof Engström, Emelie Karlsson, Christina Schneider
Hanna Bengtsson, Annelie Egelin Tärning, Denice Frid
Mons Gregemark, Khaled Jalout, Filip Denarp & Johannes Yachouh

LÄNKAR
Faust Wikipedia Franziska
Kvartersteatern hemsida Facebook
Kvartersteatern dansar fram Boyes dikt recension Kultursidan.nu 30/4 2018
Skådespelerskan spännande klassiker recension Kultursidan.nu 14/3 2018
Boyes dikt berör igen hos Ung scen/öst recension recension Kultursidan.nu 27/1 2018
Lilja och Lily en ödesdiger historia recension Kultursidan.nu 31/10 2017
Kvartersteatern nytolkar klassiker i år reportage Kultursidan.nu 29/8 2017

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Franziska Faust önskar sig framgång

  1. Pingback: Vem styr över Franziska Faust öde? – KULTURSIDAN.nu