• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Högsta kvalitet i Stenhammartävlingen

Sonja Stenhammar och Claes Egnell
Välkomna. Stenhammartävlingen inleds på torsdag. Konstnärliga ledaren Sonja Stenhammar och Claes Egnell, stiftelsens ordförande.

 

”Alla ska få med sig något härifrån”

 

NORRKÖPING Allt växer. Stenhammartävlingen har fått rekordmånga sökande, av mycket hög klass. De var så många att konstnärliga ledaren Sonja Stenhammar fick be Karin Veres om hjälp till uttagningen. Dessutom växer hennes eget tulpanträd på slänten mot Hästskodammen. Snart blommar det.

Vartannat år är det dags för Stenhammartävlingen, Sveriges enda internationella tävling för unga operasångare. I år var det rekordmånga sökande, 120 sångare från 31 länder. 70 har tagits ut, 60 kommer till start. Det är nämligen så hög klass på de sökande att några fått jobb och tvingats lämna återbud.

– Nu är vi verkligen världsberömda, säger Stenhammartävlingens konstnärliga ledare Sonja Stenhammar entusiastiskt.

Till den goda spridningen hör förstås att Stenhammartävlingen är medlem i världsfederationen för internationella musiktävlingar av denna höga klass. Det underlättar. Nästa år hålls årsmötet här, en fjäder i hatten för Musikstaden Norrköping.

 

Christina Nilsson
Glädjetårar. Christina Nilsson tog hem förstapriset 2016. Sedan dess har hennes karriär gått spikrakt uppåt.

 

Till populariteten bidrar nog mest att de tävlande som inte går vidare från första eller andra ronden får råd av jurymedlemmarna om hur de ska utveckla sin sång. Det är Sonja Stenhammars egen utveckling av juryarbete, som hon har erfarenhet av från andra operatävlingar i Europa.

– Sångarna har lagt ner en massa arbete och rest hit. Då ska alla få något med sig härifrån, slår hon fast och berättar sin favorithistoria om ryska sopranen Aleksandra Popandopulo som åkte ut efter första ronden ett år, kom till final två år senare och vann tävlingen (tillsammans med Daniel Johansson) efter ytterligare två år.

– De tidigare åren har jag gjort urvalet själv av de sökande. Den här gången är de så många och så bra att det inte är någon gräns.

Sonja Stenhammar berättar att hon tog ut de 50 bästa. Många andra satte hon frågetecken på och satte sig sedan tillsammans med Karin Veres, Norrköpings Symfoniorkesters tidigare ledare, för att räta ut frågetecknen och välja ut de sista 20.

 

En sångare och en ackompanjatör vid flygeln, så ser det ut under första och andra ronden. Nederländska mezzosopranen Florieke Beelen
En sångare och en ackompanjatör vid flygeln, så ser det ut under första och andra ronden. Nederländska mezzosopranen Florieke Beelen gick vidare till 2016 års final, där hon fick delat fjärdepris.

 

De som tävlar är inga nybörjare inom operakonsten. En garanti för detta är kravet på att ha förberett ett gediget program om sex stora arior, fyra lieder/romanssånger och fyra oratoriekantater. Tävlingsrepertoaren som finns att välja ur på hemsidan innebär dock knappast någon snäv begränsning.

– Vi måste ha orkestermaterial till alla tävlande om de går till final, säger Sonja Stenhammar.

Hon beskriver hur notbiblioteket fylls på för att vara berett upp till tänderna. Först efter andra ronden vet dirigenten Nader Abbassi och Norrköpings Symfoniorkester vilka musikstycken som kommer att framföras i finalkonserten.

Dessutom ska de tävlande sjunga ett verk av Wilhelm Stenhammar, tonsättaren som givit sitt namn åt tävlingen. Här bistår hemsidan med noter till tretton sånger, varav Sverige i två tonlägen.

– Den här gången är det väldigt många olika verk av Wilhelm, säger Sonja Stenhammar om sin berömde släkting.

Ett sång som kan komma att höras är Florez och Blanzeflor som skrevs 1891 till text av poeten Oscar Levertin. Barytonsångaren Jeffrey Williams har anmält att han ska sjunga den.

– Det kom sig av en slump när han letade efter en sång för baryton om det antika kärleksparet. Då såg han om tävlingen och anmälde sig.

Men då gäller det att Jeffrey Williams klarar sig till andra ronden. Det är nämligen i den de tävlande ska sjunga sitt valda verk av Wilhelm Stenhammar.

 

Sonja Stenhammar framför sitt tulpanträd
Tulpanträdet växer. Men det som gläder Sonja Stenhammar mest är att kunna följa de tävlandes fortsatta karriärer, veta att tävlingen varit betydelsefull för dem. Inte bara för vinnarna.

 

Tulpanträdet? Jo, det står i slänten ner mot Hästskodammen. De karakteristiska löven har slagit ut, blommorna dröjer ännu ett tag.

– Det har jag fått av Norrköpings kommun. Borgmästaren planterade det, säger Sonja Stenhammar stolt.

Det var år 2006 som Sonja Stenhammar hedrades med Honoris Causa, Norrköpings kommuns finaste utmärkelse. Samma år som den första Stenhammartävlingen. Både den och trädet har växt till sig sedan dess.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


DE GEERHALLEN Norrköping

7–14 juni 2018
Wilhelm Stenhammar International Music Competition
Tävling för klassiskt skolade sångare
Konstnärlig ledare: Sonja Stenhammar
Arr: Wilhelm Stenhammars stiftelse

FÖRSTA RONDEN
7, 8 juni kl 10.30–18.45
9 juni kl 10.30–16.00
15 minuter per tävlande

ANDRA RONDEN
10, 11 juni kl 11.00 – 17.55
12 juni kl 11.00-12.40
25 minuter per tävlande

Fri entré till 1:a och 2:a ronden
Dörrarna öppnas mellan varje tävlande
Ackompanjatörer: Ursula Rüttiman, Schweiz, Magnus Svensson, Sverige

FINALKONSERT
14 juni kl 18.00
Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Nader Abbassi
Solister: cirka åtta finalister
Två arior per tävlande

JURY
Claes Sköld, ordförande, Sverige
Nader Abbassi, Egypten/Schweiz
Georges Delnon, Schweiz
Serge Dorny, Frankrike
Göran Gademan, Sverige
Olga Kondina, Ryssland
Karin Veres, Sverige

PRISER
1:a pris 100.000 SEK
2:a pris 60.000 SEK
3:e pris 40.000 SEK
4:e pris 20.000 SEK
Mozartpriset 10.000 SEK
Stenhammarpriset 10.000 SEK
Publikens pris 20.000 SEK
Samt konserterbjudanden

LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.