• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Glasklar invigning med Ingela Brimberg

Ingela Brimberg
Inlevelse. När Östergötlands Musikdagar invigdes i lördags med sopranen Ingela Brimberg var temat 100-årsminnet av Birgit Nilsson.

 

Sjunger ganska fritt och ”italienskt”

 

RECENSION/ LINKÖPING Mycket italienskt och känslostarkt med Verdi, Puccini och La Strada. Nästan så att det spillde över på Wagner när konserten Birgit Nilsson 100 år invigde Östergötlands musikdagar i Missionskyrkan i lördags.  ”La Nilsson” skulle varit mer än nöjd med sopranen Ingela Brimberg och Blåsarsymfonikerna.

Ingela Brimberg är en av världens främsta dramatiska sopraner med en stor röst som ändå har bra legato och dessutom kommer med ”osvenska” känsloutbrott; säkert är hon en av de bästa att kunna fira ”Birgit Nilsson 100 år” med. Dessutom har hon en säker känsla för att hitta höjdpunkterna i musiken och en genomborrande musikalisk intelligens med stor rutin.

Hon använder den italienska sångtekniken mer än den tyska, det vill säga att hon åker en del mellan tonerna (portamento) och vibrerar lite mer än vad vi ofta gör i Sverige. Hur som helst är hon förkrossande effektiv och hörs alltid glasklart även när alla blåsare ligger på max i Verdi.

 

Staffan Mårtensson
Topp. Staffan Mårtensson är både konstnärlig ledare för Musikdagarna och dirigerar de stora konserterna.

 

Som mellanspel försökte sig blåsorkestern på gammal italiensk filmmusik., Nino Rotas tonsättning till La Strada med Anthony Quinn om någon minns den (han skrev också musiken till Gudfadern). Det blev ibland medryckande men lite långrandigt.

Puccini och Tosca är lite tätare, tätt låter det definitivt. Ingelas mellanregister är säkert ett av de bästa i världen och påminner kanske mer om Jenny Linds än om Nilssons. Även Lohengrin (om Graalriddaren) låter mycket fylligt och det är bra att hon sjunger ganska fritt och ”italienskt” även i Wagner. På hans 1840-tal var förstås de flesta sångarna utbildade i Italien eller åtminstone i den skolan så att säga.

 

Ingela Brimberg
Wagner. Även den tyngre tyska musiken får liv genom Inga Brimbergs engagemang.

 

Östgöta Blåsarsymfoniker lät också mycket bra i ouvertyren till Tannhäuser. Man saknar ibland stråkarna som ska symbolisera Venus och erotiken, men den och Elisabeths hälsningssång, Dich, Teure Halle, med Ingela lät mycket gediget under säker ledning av Staffan Mårtensson.

De lysande men lyriska sångerskorna vi hört under tidigare år fick här en om möjligt ännu starkare konkurrent. Inledningen till Östergötlands Musikdagar kunde knappast vara bättre.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

https://www.flickr.com/photos/kultursidan/albums/72157672228719208

MISSIONSKYRKAN Linköping

11 augusti 2018
Birgit Nilsson 100 år
Invigningskonsert
Östgötamusikens Blåsarsymfoniker
Dirigent: Staffan Mårtensson
Sopransolist: Ingela Brimberg
Musik: Verdi, Puccini, Rota, Wagner, Loewe, Gershwin
Samarr: Musik i Linköping, Östergötlands Musikdagar och Östgötamusiken

LÄNKAR
Östgötamusiken hemsida Facebook
Staffan Mårtensson hemsida
Östergötlands Musikdagar hemsida Facebook
Musikdagarna hyllar Birgit Nilsson 100 år reportage Kultursidan.nu 3/8 2018

Tagged , . Bookmark the permalink.