• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Vadstenas operasångare gästar SON

Kajsa Lindberg, sopran, Frida Bergquist, mezzosopran, och Philip Björkqvist, basbaryton
Ljuvligt. Vänd er om och sjung för orkestern uppmanade dirigenten sångarna Kajsa Lindberg,Frida Bergquist (skymd), och Philip Björkqvist. Stämsången ur Così fan tutte ljöd genast innerligare när de fick en publik.

 

Ett ljuvligt ögonblick

 

NORRKÖPING Från barockopera till operapärlor uppträdda som smultron på ett strå. Tre unga operasångare i början av karriären sjunger med Norrköpings Symfoniorkesters festliga gratiskonsert Musik i sommarkväll i De Geerhallen på torsdagskvällen.

Repetition pågår. Sommarklädda musiker spelar välkända tongångar ur Figaros bröllop. Det blir en hel del Mozart när sångare från Vadstena-Akademiens uppsättningar gästar Norrköpings symfoniorkester. Halsbandet av operapärlor rymmer musik av Verdi och Bizet och andra kända tonsättare från operans storhetstid från Mozarts 1700-tal till Puccinis tidiga 1900-tal.

– Det blir vacker och lättlyssnad musik, försäkrar mezzosopranen Frida Bergquist.

Alldeles nyss stod hon på De Geerhallens scen och sjöng Soave sia il vento ur Così fan Tutte tillsammans med Kajsa Lindberg och Philip Björkqvist. Mjuk och vacker stämsång, mild som en vaggvisa där rösterna klättrade om varandra, steg fram eller stöttade. Inte bara med symfoniorkestern utan för musikerna, efter att dirigenten Joachim Gustafsson bett dem vända sig om. Ett ljuvligt ögonblick.

 

Kajsa Lindberg, sopran, Frida Bergquist, mezzosopran, och Philip Björkqvist, basbaryton
Nu vill de ut i världen med sina röster. Norrköping är ett steg på vägen för Kajsa Lindberg, sopran, Frida Bergquist, mezzosopran, och Philip Björkqvist, basbaryton.

 

Alla tre har alltså sjungit med i årets operauppsättning Solen och Nordstjärnan hos Vadstena-Akademien. En Opéra-ballet med både sångare och dansare som hämtat inspiration och material från hoven kring franske kung Ludvig XIV, Solen, och Karl XII, Nordstjärnan. Uppsättningen har lovordats av press och publik. Varför får vi inte höra något därifrån?

– Det är svårt att göra. Det är andra instrument, annan sättning, ett annat rum, säger Kajsa Lindberg. – Man använder rösten på ett helt annat sätt. Tar mera inifrån och improviserar.

Sångarna förklarar att barocken låg så tidigt att dåtidens sångare ännu inte utvecklat rösttekniken för stora musikhallar. Det handlade mer om kammarmusikaliska sammanhang, en röst till två lutor och en gamba till exempel. Att skifta mellan sångteknikerna under en och samma kväll är dessutom ganska så tufft.

 

Kajsa Lindberg
Rosina. Sopranen Kajsa Lindberg sjunger grevinnan Almavivas andra aria.

 

Till Vadstena kom de tre sångarna på helt skilda vägar. Om Kajsa Lindberg nu studerar i Göteborg efter att ha gått Musikhögskolan i Stockholm och Frida Bergquist efter Lilla Akademien och Härnösands folkhögskola studerat vid Mälardalens högskola har ålänningen Philip Björkqvist rundat av sin utbildning som till största delen förlagts till Tyskland med ett par år i Stockholm. Det är inte ovanligt att en operasångare lägger tio år på utbildning. Och att vara med i Vadstena är en utbildning i sig.

– Vi har fått lära oss med om barockgestik och kroppsspråket. Under barocken var det inte naturalistiskt, säger Frida Bergquist.

– Vi har lärt oss hur man bygger upp tablåer, tillägger Kajsa Lindberg.

Steg för steg kom sångare och dansare in i barockens uttryckssätt.

– Till sist fick vi koreografera våra gester i en aria själva. Jag trodde inte att det skulle gå men det gjorde det, berättar Philip Björkqvist.

 

Philip Björkqvist
Brett register. Basbarytonen Philip Björkqvist bjuder på Katalogarian ur Mozarts Don Juan.

 

Philip Björkqvist tävlade dessutom i Stenhammartävlingen tidigt i somras. Han kom till andra ronden men inte till finalen. Ändå är han nöjd.

– Jag är jättenöjd. Bra organiserat och väldigt positiv stämning, säger han som har erfarenhet från sångtävlingar i Tyskland.

Framför allt uppskattar han samtalen med jurymedlemmarna – ”lyx med individuell feedback”.

– Jag är basbaryton och fick responsen ”härligt att höra en tydlig bas”. För mig blev det en vändpunkt mot att sjunga en lägre repertoar.

Vilket inte hindrar att det blir Katalogarian ur Don Juan ikväll, ett stycke för en betydligt ljusare röst. Men det går bra, det hördes tidigare under repetitionen.

– Det är som julafton för oss att få göra en sådan här konsert. Och inte med vilken symfoniorkester som helst utan med Norrköpings symfoniorkester, säger Philip Björkqvist och får medhåll av Kajsa Lindberg och Frida Bergquist. Julafton redan, fast det bara är en av sommarens sista dagar.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Norrköpings Symfoniorkester

DE GEERHALLEN Norrköping

30 augusti 2018 kl 19
Musik i sommarkväll
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Joachim Gustafsson
Solister: Kajsa Lindberg, sopran, Frida Bergquist, mezzosopran, och Philip Björkqvist, basbaryton
Programvärd: Christina Tobeck

PROGRAM
Musik av Verdi, Massenet, Mozart, Bizet, Ruggero, Puccini och Wagner

LÄNKAR
Vadstena-Akademien hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.