• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Peter Mattei sjöng Mahler med SON

Peter Mattei
Inlevelse. Peter Mattei är en eftertraktad operasångare med hela världen som sitt arbetsfält. I torsdags sjöng han med Norrköpings symfoniorkester  i De Geerhallen. På fredagen var det Linköpings tur.

 

Rückert-Lieder en liten pärla

 

RECENSION/ NORRKÖPING Vår världsstjärna Peter Mattei lockade storpublik till De Geerhallen. Efter den lätta sensommarsäsongen signalerade Norrköpings symfoniorkester för Säsongspremiär. Huvudnumret var sånger av Gustav Mahler.

 

Karen Kamensek
Med bara händerna. Karen Kamenseks ledarskap byggde på energi och tydlig kommunikation.

 

Dirigenten Karen Kamensek ledde SON genom Uvertyren till Figaros bröllop av Mozart med självklar energi. Därefter var det affischnamnet Peter Matteis tur.

Peter Mattei är förstås en av våra bästa operasångare men lät lite dränkt av orkestern i början; Mahler är också lite folkviseartat även om man ska överrösta en stor senromantisk orkester. Efter hand kom Mattei med lite lekfulla tolkningar även om han var bättre i de mer seriösa sångerna än i de ironiska. I ”vandringssångerna” var han äntligen uppsjungen och briljerade stundom med bra höjd och fina svaga nyanser.

Efter hand kom både musiken och Matteis tolkningar att fördjupas ytterligare och hans resignerade Rückert-Lieder var en liten pärla. Ändå kom jag lite att längta tillbaka till Håkan Hagegårds mindre spretiga tolkningar, eller varför inte en ännu mer lyrisk röst som vår egen Olle Persson.

Givetvis är Peter en ”scenisk sångare” och hans tolkning av Wagners tunga Parsifal på Metropolitan är redan en klassiker, liksom Don Giovanni även om han är mer Don Juan som typ än som röst.

 

Peter Mattei
En resande gesäll. Peter Matteis framträdande blev till en hel sångcykel genom skiftande stämningar.

 

Våra amerikanska bröder – och nu även systrar med Karen Kamensek – på dirigentpulten är alltid tekniskt skickliga även om jag hade velat se mer romantisk hetta i Dvořák. Hennes tolkning av den lite anonyma ”åttan” var dock lyrisk och balanserad med rytmisk pregnans i de mer folkviseartade partierna. Givetvis hade det varit roligt att höra henne göra den mer storslagna ”amerikanska” nionde symfonin.

Det är överlag svårt att få till en bra helhet i ”storvulen” nationalromantisk musik som ändå är musikantisk och ”etniskt folklig”, men det mesta lät mycket vackert och klassicistiskt avmätt och exakt. SON gjorde ett väldigt bra arbete med fint utmejslade solopartier.

Den mer populära musiken som Svenska salongsorkestern spelade i foajén innan konserten var också mycket fin.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Fullsatt i De Geerhallen

DE GEERHALLEN Norrköping

6 september 2018
Säsongspremiär
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Karen Kamensek
Solist: Peter Mattei, baryton

PROGRAM
Wolfgang Amadeus Mozart Uvertyr till Figaros Bröllop
Gustav Mahler Sånger ur Des Knaben Wunderhorn, Lieder eines Fahrenden Gesellen, och ur Rückert-Lieder
Antonín Dvořák Symfoni nr 8

Konserten ges i Linköping 7 september

LÄNKAR
Peter Mattei info
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018

Tagged . Bookmark the permalink.