• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Urpremiär för Östgötateaterns Lupinerna


Kvinnokraft. Marika Strand kämpar med och mot sin ”sten” i Lupinerna. Bilden är tagen vid pressvisningen inför premiären.

 

”Att få verka i sin egen rätt”

 

NORRKÖPING ”Fem stenar är det enda vi har att jobba med”. Skådespelaren Ann-Sofie Andersson Kern vill nå fram med uttryck som bygger på kropp och andning. Regissör är Monica Wilderoth som även skrivit Lupinerna. Urpremiär nu på lördag.

 

Ann-Sofie Andersson Kern
”Det är improviserat, jag får vara fri”. Ann-Sofie Andersson Kern ingår, som de flesta i ensemblen, i kören som hämtats från det antika grekiska dramat där den agerar som folkets röster. Dessutom har hon en lång text om frihet, där ett parti inte är lagt utan öppet för skådespelarens infall.

 

– Monica vill att vi ska utmana oss. Vad händer med kroppen och med andningen när vi går mot utmattning? Vågar vi vara i det och hur påverkar det uttrycket om vi går åt håll vi inte är bekväma med att gå?

”Vi ville osäkra oss själva.” Skådespelaren Ann-Sofie Andersson Kern beskrev känslan så i samband med Strindbergs Pelikanen som Östgötateatern spelade på Teater Bråddgatan 34 i Norrköping respektive i Elsas Hus i Linköping i våras.

Nu lever skådespelarna osäkert igen. Den här gången är de åtta kvinnor på scenen i Monica Wilderoths pjäs Lupinerna som har urpremiär på Stora teatern på lördag. Den handlar enbart om kvinnor, om kvinnors liv och drömmar lite i utkanten, där lupinerna växer.

Skådespelarna kommer från olika generationer. De yngsta är praktikanter från Teaterhögskolan, de äldsta har passerat 60, tillsammans har de mängder av värdefull erfarenhet att ösa ur i repetitionsarbetet.

– Det har varit fantastiskt, roligt, utmanande. Vi har pratat mycket om att det bara är kvinnor i rummet, säger Ann-Sofie Andersson Kern som också tycker att de fått mycket gjort och haft hög arbetsmoral under de tio repetitionsveckorna.

 

Monica Wilderoth
Tillbaka. Monica Wilderoth har arbetat med Spetsprojektet som Östgötateatern gjorde tillsammans med Riksteatern. På Östgötateatern har hon tidigare satt upp Nomaderna som spelades på Teatervinden.

 

– Det var stora berättelser som kom, det var jag inte beredd på. Monica Wilderoth hade uppmanats av den avgående teaterchefen Johan Celander att skriva något nytt, ”dra linjerna” efter Spetsprojektet som lyfte fram äldre kvinnlig dramatik för omkring tio år sedan.

”Alla skrev de utifrån frihetsperspektivet, att få verka i sin egen rätt. Varför inte intervjua kvinnor i dag”, resonerade Monica Wilderoth.

Lupinerna blev svaret. Med Östgötateaterns hjälp kunde hon möta och intervjua en rad kvinnor, merparten från det som i dag kallas utanförskapsområden. Många samtal var tunga, om våldtäkt, könsstympning, om att inte få arbeta efter att barnen fötts.

– Många lever i en patriarkal struktur som bestämmer vad de inte får tycka, inte får göra, inte får säga, inte får ta plats och hur de ska fostra sina barn. De kan inte gå ut på kvällen och känna sig trygga, beskriver Monica Wilderoth.

Diskbänksrealism? Nej, inte alls. Fysisk teater med inspiration från det grekiska dramat med dess kör, alltså röster ur mängden.

– Jag ville inte att det skulle vara en dokumentär. Så jag fick idén om ett bostadsområde som ramhistoria.

De många berättelserna har silats i manusarbetet. De värsta samtalsämnena är inte med. Några meningar har använts som repliker, merparten har givit inspiration till berättelsen om ”klass, kön, ensamheter och fattigdom”.

– Att alltid bli klassad som det kön du har. Att alltid leva med rädsla.

 

Lupinerna
Öppet landskap. De stora ”stenblocken” blir platser där scener äger sitt rum.

 

När nu Monica Wilderoth även regisserar sin pjäs talar hon om den fysiska teatern, den genreriktning som leddes av bland andra Peter Brooks på 1980-talet. Här i Sverige spreds den bland en del fria grupper och i amatörteatersammanhang men klev knappast upp på institutionsteatrarnas scener där naturalismen och texten härskade.

En scen. Fem stenblock. Vi får se skådespelarna sitta på, knuffa, kämpa med blocken. Det känns – rakt i magen.

– Jag tycker om att som publik få identifiera mig fysiskt med en kropp, säger Monica Wilderoth.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Tanja Volkova

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Lupinerna

STORA TEATERN Norrköping

13 oktober – 3 november 2018

STORA TEATERN Linköping

16 november – 21 december 2018

Lupinerna
Manus och regi: Monica Wilderoth
Scenografi och kostym: Magnus Möllerstedt
Mask- och perukdesign: Lena Stranger Weinar
Ljusdesign och projektioner: Linn Persson
Ljuddesign: Björn Andersson
Prod: Östgötateatern

MEDVERKANDE
Karin Oscarsson
Marika Strand
Stina von Sydow
Susan Taslimi
Magdalena Eshaya
Ann-Sofie Andersson Kern
Martina Hemmingsson
Amanda Krüger

ÖSTGÖTATEATERN

Spelåret 2018–2019

STORA TEATERN – STORA SCENEN

Epifónima

Cirkus Cirkör

Norrköping 7–16 september 2018

Med Kvinnornas festival 27 augusti–16 september

Linköping 24 maj–2 juni 2019

I väntan på Godot
av Samuel Becket

Linköping 21 september–1 november
Norrköping 24 november–15 december

Lupinerna
av Monica Wilderoth

Norrköping 13 oktober–3 november
Linköping 16 november–21 december

Galleri 6
av Paula McManus

Linköping 25 januari–2 mars 2019
Norrköping 30 mars–28 april 2019

Rocky Horror Show
Glamrock/skräckmusikal

Norrköping 2 februari – 3 mars 2019
Linköping 29 mars – 18 maj 2019

ÖVRIGT

Cirkusslottet

Nycirkusfestival i Finspång 10–19 augusti

Inget kalas utan knas

Nycirkusturné i länet 4 augusti–29 september

Kulturnatten

Norrköping 29 september

Det blå pianot – Romaniches café

Norrköping 28 september–7 oktober, 15–18 november
Linköping 7–14 november

De gifta på Eiffeltornet
En happening med Norrköpings Symfoniorkester samt skådespelare och cirkusartister från Östgötateatern

Norrköping, De Geerhallen, 27 okt

Joni
Om Joni Mitchell med Karin Oscarsson

Norrköping 8 november
Linköping 9 november

En baron III
Om Povel Ramel med Sven Angeflod

Norrköping 29 november
Linköping 30 november och 7 december

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida Facebook
Medryckande blått piano i Gycklaren recension Kultursidan.nu 4/10 2018
Det blå pianot spelar upp för en ny värld reportage Kultursidan.nu 24/9 2018
Epifónima lyfter kvinnligheten högt recension Kultursidan.nu 11/9 2018
Nils Poletti: Bra teater lockar publiken reportage Kultursidan.nu 5/8 2018
Östgötateatern förnyar Pelikanen reportage Kultursidan.nu 3/4 2018

Tagged . Bookmark the permalink.