• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Drottningsylt ur gömda gemak

Victoria av Baden
Victoria av Baden. Gustaf V:s drottning reste mycket, och mot slutet av sitt liv bosatte hon sig i Rom.

 

Inget flottare än mamelucker

 

RECENSION/ NORRKÖPING Ibland får de vänta tills vi kluckat färdigt. Drottningsylt är en humoristisk historielektion som hedrar Sveriges alla drottningar, ända från svinlängesen till nutid. Josefin Johansson och Robert Noack gästade Riksteaterföreningen KariN och Teater Bråddgatan 34.

November sniffar på oss med fuktig, kall nos, men inne på Bråddgatan 34 är det varmt och fullsatt. Extrastolar längst fram. Spännande rekvisita på ett bord. Damen bredvid uppmärksammar mig på en historisk linje som är uppställd på scenen för att hjälpa oss med tidsrymderna. Vi slipper emellertid alltför detaljerade angivelser. Det står till exempel ”svinlängesen, vikingatid, medeltid, också medeltid”…

I gymnasiet hade jag en gråbrun historiebok med sliten pärm, full av årtal, krig och kungar. Drottningsylt är inte alls så. Kungar och krig finns i och för sig med i bakgrunden, men här får drottningarna träda fram ur de gömda gemaken. De lyser, skriver, skrattar högt och väver sina liv på en sidenbrokad i alla färger. Och pedagogiken är briljant.

Föreställningen är så rolig att skådespelarna Josefin Johansson och Robert Noack då och då får vänta tills vi kluckat färdigt och även detta gör de på ett förtjänstfullt sätt, som de proffs de är. Trots att de bara är två på scenen, iklädda inget flottare än mamelucker, lyckas de gestalta Sveriges alla drottningar ifrån Sigrid Stordåda till Silvia.

Och snabbt som i en kunglig droska – eller ska jag skriva drottningdroska? – går det. ”Vi har bara fått en timme på oss”, men eftersom detta ska handla om kvinnor räcker det, skojar Robert. Han klarar fint av att leverera det egentligen högst sorgliga skämtet. Mellan sitt kvicka och charmiga skådespeleri bjuder han oss ibland även på len och vacker sång.

 

Sten Sture och Kristina av Sachsen
Sten Sture d.ä. gjorde uppror mot danskarna 1501. Johan II:s drottning Kristina av Sachsen höll stånd i Stockholm.

 

Drottningarna visar arbetsuppgifter och öden. Någon tog med gaffeln till Sverige, en annan bildade Konstnärsakademien och många hade komplicerade relationer eller befann sig i resonemangsäktenskap. Ofta svårigheter med att få tronarvingar. Att behöva handfast hjälp med själva befruktningen förekom också.

Här ÄR Josefin Gustav III så att jag för ett ögonblick tror att det är han som står där i underkläder med små knappar, möjligen alltför svåra för honom att knäppa upp på egen hand.

Som följsam danspartner till humorn i föreställningen finns även smärtan. Den sticker till som en dolk då och då mellan skratten och ger en fylligare smak till sylten. Unga drottningar som saknade sina varmare hemländer och barn som dog.

Drottning Kristinas mamma Maria Eleonora som var så kär i sin krigsdöde Gustav II Adolf att det dröjde länge innan han överhuvudtaget tilläts begravas. Kungens hjärta, insvept i linne och lagt i ett skrin, behöll Maria Eleonora så länge hon absolut kunde.

Skådespelarna i Drottningsylt skildrar detta och mycket mer på ett sätt som behöver ses med egna ögon och Josefin föreslår, efter det långa applådtacket, att vi ska boka föreställningen till våra vardagsrum. Till skillnad från unga Fredrika Dorotea Vilhelmina av Baden, som inte var nöjd med det av vårvinter kylslagna Norrköping under kröningen i S:t Olai den 3 april 1800, blev Robert och Josefin mycket förtjusta i Norrköpings publik.

Efter föreställningen fick de handgjorda servetter, tillverkade av Kaja Vaht; en present som kan passa utmärkt efter att ha ätit sylt. Med den skillnaden att Josefin och Robert inte spillde något.

Jag har egentligen bara en anmärkning på denna historiska festmåltid. Detta är ingen riktig drottningsylt eftersom den saknade blåbär: vi fick smaka erfarenhet och klok timing. Två härliga hallon!

© Text: Eva Moberg

© Foto: Ensemblen

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

22 november 2018
Drottningsylt
Av och med: Robert Noack och Josefin Johansson
Regi: Margareta Ek
Musik: Svante Stadler
Grafisk profil: Peter Bengtsson
Scenografi: Marcus Englesson
Arr: Riksteaterföreningen KariN

RIKSTEATERFÖRENINGEN KARIN Norrköping

Hösten 2018

21 september kl 19 – Östra Stenby/Konungsund bygdegård
Vatten
Stig Östman

26 september kl 19 – Åby Folkets Hus
Var blev ni av ljuva drömmar
Maria Hjalmarson och Lars Örback

3 oktober kl 19 – Hörsalen
Näktergalarna
Av Cecilia Sidenbladh
med Divine Opera – Caroline Gentele, Gabriella Lambert-Olsson och Hanna Fritzson
Erik Skarby, piano

20 oktober kl 18 – Skärblacka Folkets Hus
En FRID(a) för själen
Anna Bromee

24 oktober kl 18.30 – Harlekinen, Norrköpings Konstmuseum
Siri Derkert Trilogy
Film av Teresia Björk

25 oktober kl 18 – Teater Bråddgatan 34
Etsningar – Dansföreställning
Koreograf & Dansare: Teresia Björk

22 november kl 19 – Teater Bråddgatan 34
Drottningsylt
Josefin Johansson och Robert Noack

LÄNKAR
Riksteaterföreningen KariN hemsida Facebook
Teresia Björk dansar Siri Derkerts liv recension Kultursidan.nu 29/10 2018
Näktergalar sjöng för KariN i Hörsalen recension Kultursidan.nu 5/10 2018
O/krönta drottningar i KariN:s höst reportage Kultursidan.nu 19/9 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.