• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Decode the Code bakom visualisering


Labyrintspel. De glada insektsgula bilarna kan programmeras inför åkturen. Det är kul.

 

Lågupplöst kubistisk kanin

 

NORRKÖPING Voxlar är som pixlar, fast i 3D. ”Decode the Code” heter den nyaste utställningen på Visualiseringscentret i Norrköping. Den berättar om själva visualiseringstekniken, hur man gör för att göra det. Lekfullt, interaktivt och färggrant.

Jag träffar projektledaren Mariadele Arcuri Rossoni, som håller på med det sista inför utställningen ”Decode the Code” på Visualiseringscentret i Norrköping. Mariadele och hennes team kände att det som saknas  i utställningarna är att visa teknikerna bakom konsten att göra visualiseringar. Visualiseringcenter C visar, speciellt i utställningen på tredje våningen, väldigt bra tillämpningar av mjukvaror och datorgrafik som tagits fram av forskare på Liu och även av företag inom olika forskningsområden. Det är visualiseringsbord och interaktiva installationer.

Ett exempel är den teknik som användes för att visualisera vad som fanns inuti en siktröntgad kista innehållande en mumie och som nu visas på Medelhavsmuseet. Där finns ett visualiseringsbord som också finns på VisC.

– Det som kanske saknas är att visa kunskapen om vilket oerhört arbete det ligger bakom olika slags visualiseringar och alla appar vi använder i vardagen, tillägger Mariadele. Vi vill dekonstruera koden bakom visualiseringen.

 

Decode the Code – kaninvoxlar
Kanin-voxlar. Figurerna är skapade i olika hög upplösning. Ju högre upplösning desto mer kaninlik. Ju lägre upplösning desto mer abstrakt.

 

Men vad är det vi möter på utställningen som ser så färgglatt och inbjudande ut? Vi ser plastkaniner och rävar. Vissa av plastkaninerna ser mer abstrakta ut än andra. Det har att göra med voxlarnas upplösning när de skrivs ut i 3D.

Voxlar är typ som pixlar fast 3-dimensionella. Skriver man ut en högupplöst kanin med många voxlar per kubikcentimeter blir den slät och ser ut som en kanin. Skriver man ut den lågupplöst ser den mer ut som ett kubistiskt konstverk.

Det är lätt att känna barnet inom en vakna till liv. Man vill gärna börja interagera och leka i utställningen och det kan man också vid flera olika stationer. Det finns glada gula ”bilar” man kan förprogrammera och instruera vilken väg de ska ta i en labyrint.

Utställningen är mycket interaktiv och det kommer hållas workshops i kodning för olika åldersgrupper. Då tas även robotarna fram.

Är det något man inte får missa ni utställningen?

– Forskaren Niklas Rönnberg har lagt in färgskalan på en synth. Då man för musen över bilder i olika färger spelas musik där olika toner motsvarar olika färger, svarar Mariadele Arcuri Rossoni.

En sådan app vill jag genast ha. Tänk att gå ut och höra vilken musik det offentliga rummet i Norrköping återger.

© Text och foto: Aldís Ellertsdóttir Hoff

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

https://www.flickr.com/photos/kultursidan/albums/72157698768586490

VISUALISERINGSCENTER C Norrköping

15 december 2018–
Decode the Code
Utställning om visualiseringsteknik

LÄNKAR
Mumien och visualiseringsbordet artikel
Visualiseringscenter C hemsida Facebook
Visualiseringscenter showroom kan bättre recension Kultursidan.nu 22/10 2015
MegaMind nytt på Visualiseringscenter C reportage Kultursidan.nu 25/9 2015
Under ytan på Visualiseringscenter C reportage Kultursidan.nu 21/2 2014

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.