• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Stenhammarvinnarna tillbaka hos SON


Par i sång. Yohan Kim och Hayoung Ra som Rodolfo och Mimi i La Bohème, som bjuds några sånger ur vid lördagens konsert.

 

”La Bohème” bådas favorit

 

NORRKÖPING Gyllene upptakt”. Stenhammarpristävlingens första- och andrapristagare tenoren Yohan Kim och sopranen Hayoung Ra är tillbaka i De Geerhallen. Efter en strålande repetition berättar de om livet efter tävlingen och framtidsdrömmar.

”O soave fanciulla, o dolce viso di mite circonfuso alba lunar” – Rodolfo inleder och strax svarar Mimi. Duetten ur ”La Bohème” utvecklas precis så förtjusande som den ska och leende lägger lägger hon sin hand på hans arm.

Stenhammarpristävlingens första- och andrapristagare tenoren Yohan Kim och sopranen Hayoung Ra är tillbaka i De Geerhallen. Efter duetten övar de vidare på sina soloinsatser, Yohan Kim bjuder med hela famnen i Du är min hela värld, fast på tyska förstås, medan Hayoung Ra växlar över i vemod i Giuliettas romans Eccomi in lieta vesta…Oh quante volte ti chiedo ur ”I Capuleti e i Montecchi” av Bellini. Symfoniorkesterns musiker ”applåderar” uppmuntrande med stråkar och klaffar vid flera tillfällen under repetitionen dagen före den stora festkonserten Gyllene upptakt.

– De spelar mycket bra och känsligt, följsamt, säger sopranen Hayoung Ra om Symfoniorkestern.

 

Yohan Kim
Yohan Kim i Dein ist mein ganzes Herz – Du är min hela värld.

 

Vi sitter i Louis De Geers foajé efter repetitionen. Intervjun flyter fram på tyska, engelska och koreanska med Hayoung Ra som den mest språkbegåvade. De två operasångarna bor i nämligen i Tyskland, dit många koreanska sångare flyttar för att slutföra sin utbildning.

Det var i juni de tävlade – och vann – Wilhelm Stenhammar International Music Competition. Att komma tillbaka till Norrköping väcker förstås känslor. Yohan Kim, förstapristagaren, säger till och med att Norrköping känns som hans andra hemstad.

– Folk är vänliga här, tycker han och minns försommarens besök på caféer och restauranger.

Det är skillnad på spänningen under tävlingen och på förväntan inför lördagens konserten. Båda sångarna är glatt överraskade över att ”Gyllene upptakt” är slutsåld. Tänk att få sjunga inför 1.300 personer!

– Det här är min första konsert sedan finalkonserten på tävlingen, säger Hayoung Ra och tillägger att det känns som en ära.

Syftet med Stenhammartävlingen är att ge vinnarna ett extra lyft i karriären men Hayong Ra har inte märkt så mycket av det ännu. Yohan Kim fick inbjudan till en audition men har främst gett konserter och bjudits in till Osnabrücks teaterhus.

 

Hayoung Ra, sopran
Uttrycksfull. Hayoung Ra repeterar Giulietta (Julia).

 

Vi pratar framtidsdrömmar och de landar båda på Metropolitan Opera i New York. Men vägen dit är knappast rak utan går via de tyska och övriga europeiska operascenerna. Om konkurrensen här är stor är den större ändå i sångundrets Korea. Huvudstaden Seoul har trots sina 10–25 miljoner invånare, beroende på hur man räknar, endast ett operahus.

Vad vill de sjunga då? Yohan Kim sjunger helst Verdi och Puccini om han får välja, längre fram i tiden kan han tänka sig att sjunga mera nyskrivet. Favoritrollerna har han klart för sig:

– Don José i Bizets ”Carmen”, Rodolfo i Puccinis ”La Bohème” och Caravadossi i ”Tosca”, också av Puccinini.

– Om femton år vill jag sjunga Mimi i ”La Bohème”, säger Hayoung Ra och menar att hon med sina 25 år ännu är för ung för den rollen.

Men redan nu skulle hon mer än gärna sjunga Susannas roll i ”Figaros bröllop” av Mozart för att inte tala om Adina i Donizettis ”Kärleksdrycken”.

 

Kristiina Poska
Trygg och tydlig. Dirigenten Kristiina Poska leder Gyllene upptakt.

 

Konserten dirigeras av Kristiina Poska. Under repetitionen ger hon ett intryck av omsorg och noggrannhet. Ofta kastar hon en blick bakåt på sångsolisterna. Då och då kollar hon av något, gissningsvis ljudnivåerna, med Henrik Marmén, SON:s konstnärlige ledare som sitter halvvägs bak i salongen.

– Hon är mycket tydlig i sin musik, hjälpsam. Då kan jag koncentrera mig på sången, uppskattar Yohan Kim.

– Hon har ett varmt hjärta, tillägger Hayoung Ra.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Norrköpings Symfoniorkester repeterar

DE GEERHALLEN Norrköping

5 januari 2019 kl 17 (Mingel med Svenska Salongsorkestern från kl 16)
Gyllene upptakt

Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Kristiina Poska
Solister: Yohan Kim, tenor, Hayoung Ra, sopran (Stenhammartävlingens första- och andrapristagare)
Programvärd: Henrik Marmén

PROGRAM
Bacewicz  Uvertyr
Donizetti Tombe degli avi miei… Fra poco a me ricovero – Tu che a dio ur Lucia di Lammermoor
Bellini Eccomi in litea vesta–Oh! Quante volte! ur Capulet och Montague
Brahms  Sats 3, Poco Allegretto ur Symfoni nr 3
Puccini Ur Bohème:

Che gelida manina  (”Så kall ni är om handen”)
Si, mi chiamano Mimi
O soave fanciulla

-paus-

J Strauss d y  Läderlappen, uvertyr
Josef Strauss  Sphären-Klänge
Lehár Meine Lippen, sie küssen so heiss ur Giuditta
Lehár Dein ist mein ganzes Herz! ”Du är min hela värld” ur Leendets land
Josef Strauss Ohne Sorgen, polka schnell
J Strauss d y  Kejsarvalsen
J Strauss d y  Jubelmarsch

LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
SON spelar Wienklassiskt och nytt reportage Kultursidan.nu 8/5 2018
9 höga C tog hem Stenhammartävlingen recension Kultursidan.nu 15/6 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Stenhammarvinnarna tillbaka hos SON

  1. Pingback: Laura Michelin G.T. Bäckmanstipendiat – KULTURSIDAN.nu