• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Bild och form-treor i Spiralens kupol


Färgladdning. Christian Freires målningar rör sig kring födelseorten Canoa Quebrada, en känd turistort i Brasilien.

 

Sydd på farmors fasters symaskin

 

NORRKÖPING Labyrint, porträtt, fantasy och ett helt litet rum i rummet. Avgångsklassen på De Geergymnasiets Bild och formprogram ställer ut sina examensarbeten på ovanligt hög nivå – i glaskupolen mellan övre och nedre Spiralen.

 

Bild och formtreornas Examensutställning i Spiralens glaskupol
Bild och formtreornas Examensutställning tar plats i Spiralens glaskupol.

 

Folk strömmar genom pop up-galleriet i glaskupolen som förbinder de övre planen mellan Spiralens två byggnader. Det ser inte riktigt ut som vanligt i ljusrummet och några stannar till, andra kan inte undgå att kasta ett öga mot konstutställningen.

Bild och form-programmet visar årligen två offentliga utställningar. Dels ”Vårsalongen”, som brukar hållas i Konstforum, då eleverna från alla årskurser visar sina arbeten från de olika kurserna. Dels ”Examensutställningen” där varje elev i trean självständigt tar sig an ett projekt. Utställningsplatsen varierar och i år disponerar klassen glaskupolen i fyra dagar.

 

Julia Åberg – HAHAHAHAHAHA (snyft)
Krumsprång. Julia Åberg har ritat sina gestalter på papper och sedan klippt ut dem.

 

– Det är lättast att utgå från sig själv. Det är lärorikt, en bra utgångspunkt, konstaterar Julia Åberg som finns i flera upplagor i utställningen, alla i övernaturlig storlek och kraftfulla färger.

Spy Galla heter en krokodil, en badleksak, som Julia Åberg målat i samma färgskala som självporträtten på väggen. Hon förklarar att färgerna – blått, orange, rosa, lila och grönt – är symboliska, vilket ger en ny dimension till betraktandet.

Helkroppsbilderna som flyger, går ner i brygga, kurar ihop sig eller hänger i största allmänhet vid glaskupolens ena vägg förstärks inte bara av storleken utan av att de klivit ut från det platta papperet som de först ritats på och sedan klippts ut.

– Jag vill att de ska vara så självständiga som möjligt, säger Julia Åberg.

 

Cornelia Lindqvist – Välkommen, stig på!
Pimpat. Cornelia Lindqvists installation Välkommen, stig på! är gjord av återvunna föremål. Även golvet har hon lagt.

 

Omväxlingen är stor. Från Elias Lindmarks tålamodsprövande Labyrinten, ”som utmanar åskådaren att försöka klara den, men den försöker också att vilseleda dig till att ge upp” till Cornelia Lindqvists installation Välkommen, stig på!, ett rosa rum med schackrutigt golv. Allt gjort av återvunna saker som hon målat och pimpat.

Däremellan finns det mesta. Wilma Lindbergs Hangaren får vi bara se foton ifrån, en konstnärlig utsmyckning hon gjort i en gammal flyghangar i Linköping som nu används som skatehall. Elisa Monbergs Finder handlar om ansiktsmålning och visar olika sätt att smycka ansiktet i olika tider och kulturer.

Tredjeårseleverna har skrivit om tankarna bakom sina verk och även vilka tekniker de använt sig av. Joar Monell har prövat olika animationstekniker i sitt arbete Animation från 0. Han visar på sin animerade film i datorn men också en figur i keramik och en planeringsskiss. Christian Freires har utgått från foton i sina blå-röd-vita akrylmålningar som handlar om födelsestaden Canoa Quebrada.

 

Jacob Svensson – Tjugohundra
Olika. Detalj från Jacob Svenssons stadsbygge Tjugohundra.

 

– Roligt nog har den gröna pennan räckt till den här, säger Jacob Svensson om skulpturen Tjugohundra. Det är en lustfylld stad som överraskar hela vägen runt.

Staden växer sig hög med hus och träd, och befolkas av karaktärer och fåglar, där inte en är den andra lik (en anka är gömd i brunnens tak). Jacob Svensson visar teckningar som föregått stadsbygget, miljöskisser som ofta har svindlande perspektiv. Det är här det där med färgpennorna kommer in, presenten som han fick och startade hela processen.

– Jag gick från svart till blå till röd till grön, säger Jacob Svensson som siktar på Lunnevads folkhögskola som nästa steg i livet.

 

Esther Squire – Konstklysché; Tankar, känslor, mentala självporträtt
Bild i bilden. Esther Squires torrnålsgrafik ingår i hennes svartvita serie Konstklysché; Tankar, känslor, mentala självporträtt.

 

Fantasymotiv i olika tekniker och stilar ses i Ali Ahmeds vackra The Art of Stardust, ett bokprojekt som han tänker sig ska växa rejält. Ett foto av De Geergymnasiets entré sitter vid sidan av ett gothinspirerat slott om natten – vissa likheter finns.

Också Emilia Hellbergs En tolkning av ord prövar många olika uttryck i gestaltningen av poeten R.H. Sins dikter. ”Det jag fokuserat på är känslan varje dikt har förmedlat – och att sedan representera den känsla jag känner i gensvar”. Medan Esther Squire håller sig till en svartvit skala i sina teckningar och torrnålstryck i Konstklysché; Tankar, känslor, mentala självporträtt.

Fredrika Nelin berättar om ”mitt unga jags ändlösa prinsessdröm” som hon nu låtit bli verklighet. I linne, duchesse och glansig organza hänger Den gröna klänningen, sydd på farmors fasters symaskin och till viss del sydd för hand.

Akryl, akvarell, lera, gips och kolteckning – Anna Krantz går igenom en rad tekniker i En hyllning till kvinnokroppen, där hon försökt skildra kroppens verkliga skönhet, inte den tillrättalagda och idealiserade versionen.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Ali Ahmed – The Art of Stardust

GLASKUPOLEN, SPIRALEN Norrköping

2–4 mars 2019
Examensutställning
Bild och form, åk 3 De Geergymnasiet

Ali Ahmed The Art of Stardust
Christian Freires Canoa Quebrada
Emilia Hellberg En tolkning av ord
Anna Krantz En hyllning till kvinnokroppen
Wilma Lindberg Hangaren
Elias Lindmark Labyrinten
Cornelia Lindqvist Välkommen, stig på!
Elisabeth Monberg Finder
Joar Monell Animation från 0
Fredrika Nelin Den gröna klänningen
Esther Squire Konstklysché; Tankar, känslor, mentala självporträtt
Jacob Svensson Tjugohundra
Julia Åberg HAHAHAHAHAHA (snyft)

LÄNKAR
De Geergymnasiet hemsida Facebook FB-evenemang

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.