• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Världens bästa mammor flyttar in


Bästa! Från Konstprojekt till Kvinnorörelse är undertiteln till utställningen Världens Mammor. Farhia Shirwa, Samar Fawaz, Joohara Hassan, Huda Issa, Farhio Abdinasir och Deka Farah är några av utställarna.

 

”Vi skrattar, gråter och berättar”

 

NORRKÖPING Välkommen hem! Världens mammor har öppnat dörren till Stadsmuseets vardagsrum. Hjärtan, livsviktiga berättelser och framtidsdrömmar ryms i en stor utställning.

– ”Världens bästa mammor”, titulerar Deka Farah utställningen bestämt.

Och visst har hon rätt. Annars skulle väl inte orden ”Världens mammor”, som upptar ena långväggen i Färgerisalen vara översållade av hjärtan.

– Vi är alla mammor. Vi träffas, pusslar och målar. Vi skrattar tillsammans och gråter tillsammans. Vi berättar våra historier för varandra, fortsätter Deka Farah.

 

Världens mammor på Stadsmuseet
Livsberättelser och framtidsdrömmar. Kvinnorna i projektet kommer från många olika länder, även från Sverige.

 

Hon sitter i soffan i vardagsrummet. På soffbordet står en bildskärm där en kvinna berättar sin historia, som kan höras i hörlurar. Hon följs av en annan som berättar en helt annan och så ännu en. Från soffan öppnar sig Färgerisalen mot flera soffor, flera vardagsrum, flera berättelser om livet i glädje och sorg.

På en stor filmduk, som kan ses från hela rummet, möter fler kvinnor. Men de berättar inte om det som varit utan om sina drömmar.

Ännu fler berättar om sig själva och sina liv, minnen och drömmar i utställningens många små fönsterlådor som staplats på varandra. Det blir som ett hus med fönster mot världen. ”Jag vill arbeta. Jag är stark.” ”Jag vill arbeta som fotograf.”

– Jag drömmer om att arbeta mot omskärelse av flickor och kvinnor, säger Mona Jama som sitter i soffan bredvid Deka Farah.

Mona Jama har sett till att hennes dröm har börjat slå in. Hennes fyra döttrar har sluppit undan sedvänjan. Hon ska rädda flera flickor där hon når fram med sina ord och argument.

 

Världens mammor på Stadsmuseet
Fönsterlådor. Världens Mammor bygger som ett hus av berättelser och drömmar.

 

Kvinnorna kommer från olika länder och kulturer. De talar olika språk och har olika religioner. Det är här i Sverige som och Östergötland de mött varandra och upptäckt sitt systerskap.

– Vi kvinnor är starka. Vad kan vi göra för framtiden? Vi ska inte bara sitta hemma och tänka på vår man och våra barn. Vi behöver tänka på oss själva, säger Najwa Al-Mafi som drömmer om frihet och mycket samarbete mellan muslimer och kristna.

– Vi måste tänka på barnen, så att de slipper krig och rasism, i hela världen, framhåller Najwa Al-Mafi.

Deka Farah, Mona Jama och Najwa Al-Mafi har alla sökt sig till Sira Jokinen Lisses Världens Mammor-grupper. Mer än 400 kvinnor och 1500 barn är delaktiga i verksamheten  som drivs av ideella föreningen Kisam.

Kisam skapar plattformar för kunskap och kompetensutveckling. Med konsten och mötet som verktyg stärks unga och äldre kvinnors delaktighet i samhället. Målet är att nyanlända kvinnor ska komma ut i jobb, studier och praktik.

 

Sira Jokinen Lisse
Moderträdet. Sira Jokinen Lisse, initiativtagare till och drivande i Världens Mammor.

 

Från starten i Motala har verksamheten växt fram i Norrköping, Linköping och Vadstena. Världens Mammor växer fortfarande.

– Min dröm är att flera av de kvinnor som varit med här länge tar på sig ledarrollen. Behovet och intresset är så stort, vi behöver vara flera, säger Sira Jokinen Lisse.

Mitt i Färgerisalen står ett träd med ett rikt lövverk. Världsträdet Yggdrasil tänker jag. Ett mammaträd menar Sira Jokinen Lisse.

– Har du stått under trädet och lyssnat? Där hörs barnsånger på många olika språk.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

https://www.flickr.com/photos/kultursidan/albums/72157677760740497

STADSMUSEET Norrköping

13 mars – 4 september 2019
Världens mammor
Från Konstprojekt till Kvinnorörelse
Prod: Sira Jokinen Lisse och Danko Lisse

LÄNKAR
Kisam hemsida
Norrköpings stadsmuseum hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.