• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Östgötateatern brottas med Strindbergs Pelikanen (reportage)

Verbal brottningsmatch
Verbal brottningsmatch. Fredrik avslöjar dunkla familjehemligheter för systern Gerda. I rollerna Maurits Elvingsson och Ann-Sofie Andersson Kern.

 

”Kul att hålla på med detaljer”

 

Att brottningsmatchen mellan bror och syster sett från publikplats verkar ha sexuella undertoner kommer lite som en överraskning för Ann-Sofie Andersson Kern. Hon och de andra skådespelarna har klivit av Östgötateaterns scen efter att ha visat några korta, men starkt laddade scener ur August Strindbergs Pelikanen för lokala media.

Pressvisningen är mindre välbesökt jämfört med det väldiga uppbåd som var på plats inför Familjens Addams Europapremiär för två månader sedan. Musikalen spelas fortfarande och dess svarta sammetsridå hänger uppknuten som en sorgkantad gardin.

Brottningsmatchen alltså, Fredrik avslöjar dunkla familjehemligheter för systern Gerda. Han har ett verbalt överläge som alltså även ges fysisk gestalt.

– Det är en så stark scen att det kändes som att det krävdes något särskilt, minns Ann-Sofie Andersson Kern från repetitionsperioden som startade tidigt i oktober. Jo, den kom till när vi improviserade och det blev en brottningsmatch.

Pelikanen hade premiär 1907 och Ann-Sofie Andersson Kern säger, som flera andra i ensemblen, att pjäsen känns modern, att problematiken med dysfunktionella familjer finns även i dag. Starka känslor rör sig inom familjen, änkan och hennes två vuxna barn samt dotterns man.

– Man får värdeladda scenerna, förklarar hon. Jag har ju själv en mamma så jag får ladda mina känslor inför Liselott Lindeborg med hjälp av mina känslor för henne. En mamma är ju så viktig.

Regissören Hilmar Jónsson gör sin andra uppsättning på Östgötateaterns scen. Förra gången var det nutidsdramat Enron. Den här gången regisserar han Strindberg, vilket är premiär för den isländske teatermannen. Han menar att som utomstående så är han utan fördomar, såväl gentemot skådespelarna som gentemot den svenske dramatikern som hyllas i år, 100 år efter sin död.

– Jag har läst den som en nutida pjäs och genom att spela den som en sådan tar vi också bort det skydd som publiken kan ha när man spelar pjäser bakåt i tiden.

Scenografi och kostym blir viktiga verktyg i det arbetet. Scenografen Magnus Möllerstedt pekar ut hur moderna möbler lyfts in i grunden från förra sekelskiftet. Han gillar det lilla formatet, föreställningen är bara en och en halv timme lång.

– Då kan man hålla på med detaljer på ett sätt som inte går annars, säger Magnus Möllerstedt glatt. Jag har provat olika gråtoner, kaffekoppar, grötfat.

Repertoarteater kallas det när flera uppsättningar turas om på teatern. Efter premiären ska Pelikanen växla om på scenen med Familjen Addams hela spelperioden ett stycke in i januari.

– Vi har ljussatt i Familjen Addams lampor, det var en utmaning. Det sitter bara kalla filter i lamporna, berättar Monica Syversen. Ljusdesignern har lyckats få till sex egna lampor som rullas in på sidostativ och ger lite värme i en kylslagen våning från förra eller senaste sekelskiftet.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • STORA TEATERN Norrköping

  • 24 november 2012 – 12 januari 2013
  • STORA TEATERN Linköping

  • 15 mars – 26 maj 2013
  • Pelikanen
    av August Strindberg
    Regi: Hilmar Jónsson
    Scenografi & kostym: Magnus Möllerstedt
    Ljus: Monica Syversen
    Musik: Jonas Lindeborg
    Ljuddesign: Björn Andersson
    Mask: och perukdesign: Karin Sjösvärd

    • MEDVERKANDE
      Liselott Lindeborg
      Ann-Sofie Andersson Kern
      Maurits Elvingsson
      Patrik Voight
      Birgitta Agrér
  • Produktion: Östgötateatern

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida

FLER BILDER FRÅN PRESSVISNINGEN – KLICKA PÅ PILARNA

Ann-Sofie Andersson Kern, skådespelare

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Östgötateatern brottas med Strindbergs Pelikanen (reportage)

  1. Pingback: Pelikanen ställer både modern och 1900-talet inför rätta (recension) | KULTURSIDAN.nu