• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Etnicitet fritt tolkat på Arbetets museum

Define me. På utställningen möts utmejslad idé och teknisk perfektionism.

 

Kärnvärde omsatt i bild

 

Med utställningen Define me inleder Arbetets museum ett nytt samarbete med Gamleby fotoskolas linje Fotograf för reklam och magasin. Arbetet med fotografierna har gått som en röd tråd genom yrkeshögskoleutbildningens första år.

23 utställare visar 28 verk på plan sju. Inte en bild den andra lik, nästan alla med personer i fokus. Foton med filosofisk eller politisk grund. Starka individer som vill gå sin egen väg får svar av klonade gestalter eller av människor som tycks ha frigjort sig från individualitetens begär. Och så vidare. I en omväxlande utställning som präglas av hög teknisk kvalitet.

 


Den ensamme individualisten. Invid traditionsbärare i modern tid.

 

Tidigare har Arbetets museum visat utställningar med Fotoskolans grundläggande kurs i Gestaltande fotografi. Nu, efter utställningen Push som först visades på Dynamo i samband med Pride 2012 och därefter flyttade över till Arbetets museum, är det dags för Define me som är resultatet av ett fördjupat samarbete med den tvååriga yrkesutbildningen.

– Vi bad fotoeleverna utgå från ett av museets kärnvärden: etnicitet, säger intendent Anneli Egelin Tärning vid Arbetets museum och påminner också om att många reklamfotografer driver egna projekt vid sidan om uppdragen.

Tusen tranor är första bilden i just ett sådant projekt. Det är något fotografen Kiia Valavaara vill ägna sig åt på lediga stunder under flera år framöver. Tusen tranor är ett utsökt porträtt av en ung flicka med en vikt origamitrana i handen. Gestalten avtecknar sig med nöd och näppe mot bakgrunden som skiftar svagt från mörkt brunt till inte fullt så mörkt. Skärpan ligger på drömmande ansiktet med de klara ögonen och det uppsatta håret, fingrarna närmast kameran är lite oskarpa. Vit manschett och krage är samtidigt tidlösa och retrorätta. En perfekt bild.

 


Tusen tranor. Kiia Valavaaras bild har inspirerats av 1800-talets porträttmåleri. 

 

– Det är början på ett stort projekt som bygger på den japanska legenden om tusen tranor, berättar Kiia Valavaara om bilden som inspirerats av 1800-talets porträttmåleri.

Legenden blev känd i hela världen genom Sadako Sasaki, flickan som utvecklade leukemi till följd av atombomben över Hiroshima. Hon och hennes klasskamrater vek papperstranor i legendens efterföljd. Sadako dog men origamitranorna har blivit en symbol för fred.

– Jag vill fotografera tusen tranor för en gemensam önskan om alla människors lika värde, säger Kiia Valavaara som härmed har presenterat den första tranan och har 999 kvar.

Projektet inleddes tidigt på hösten förra året när fotostudenterna satt i grupper på Arbetets museum och brainstormade kring begreppet etnicitet. Tankar och idéer flödade.

– Några har utgått från sig själva, andra från andra personers erfarenheter. Några jobbar med 3D och några har gjort collage, berättar Kiia Valavaara.

Hon är en av två fotoelever som är presstalespersoner. Eleverna har nämligen fördelat utställningsarbetet mellan sig, som att beställa de högkvalitativa fotoutskrifterna, arrangera vernissagen och skriva bildtexter.

 


Etniciteten finns alltid med i bagaget även om vi tror oss vara fria, tycks Denise Johansson mena med sin bild.

 

Arbetet med Define me har gått som en röd tråd genom yrkeshögskolans första år. Det har varit viktigt för eleverna att nå fram till ett professionellt resultat både vad gäller idé och utförande.

– Under första terminen lärde jag mig otroligt mycket, säger Kiia Valavaara och berättar om gästföreläsare som hållit workshops, om teoretiska studier och inlämningsuppgifter i ett högt tempo.

För att komma in på Yrkeshögskoleutbildningen ska man redan ha en grundutbildning som fotograf. Kiia Valavaara startade med en sådan utbildning i Lund följt av en projektutbildning på Forsa folkhögskola.

– Mitt projekt var att jobba med mina ansökningsbilder till den här utbildningen. Att gå den kursen var ett bra sätt att få feedback.

Snart har hon gått första året av två på sin yrkesutbildning. När hon är klar siktar hon på att arbeta inom mode och lifestyle.

– Jag är främst intresserad av att fotografera människor.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

ARBETETS MUSEUM Norrköping

26 april – 8 juni 2014
Define me
Elevutställning från YH Fotograf för reklam och magasin vid Gamleby fotoskola

LÄNKAR
Gamleby fotoskola hemsida
Arbetets museum hemsida
Sadako Sasaki Wikipedia

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157644327469064″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.