Omtumlande klanger & dansant dirigent (recension)

Svarfvar i Stravinskys Violinkonsert.
Christian Svarfvar i Stravinskys Violinkonsert. Symfoniorkestern leddes av Nazanin Aghakhani i lördags.

…distinkt, på gränsen till argsint i sitt spel

Lördagens eftermiddagskonsert med Norrköpings symfoniorkester bjöd på ett alltigenom ryskt program – meditativt, briljant och mäktigt. Men innan det ordinarie programmet startade ägnades en stund att minnas den nyss bortgångne cellisten och dirigenten Mats Rondin. Orkestern framförde under ledning av dagens dirigent Nazanin Aghakhani Bo Nilssons vackra komposition Arctic Air. Ett av de verk som ingår i albumet Nordic Classical Favourites som SON spelade in 2003 med Mats Rondin som dirigent.

Anatolij Ljadovs verk Den förtrollade sjön från 1910 inleder eftermiddagens program. Skir musik med ett meditativt stråkparti. För min inre syn ser jag hur dimman lättar över den lilla skön, hur morgonsolen tränger igenom och naturen vaknar till liv. Musiken böljar fram till ett crescendo för att sakta dra sig tillbaka när stycket närmar sig sitt slut. Drömskt och vackert – det skulle kunna vara ett stycke balettmusik.

Anatolij Ljadov komponerade framför allt korta orkesterdikter inspirerade av sagans värld. ”Som konstnär levde han i sin egen fantasivärld”, skriver Stig Jacobsson i programhäftet. Här står också att läsa att han missade tillfället att få skriva musiken till Sergej Djagilevs balett Eldfågeln. Ljadov tackade ja till erbjudandet men var så långsam att Djagilev till slut tröttande och istället gav uppdraget åt Stravinsky.

Med minskad sättning i violinstämmorna framträdde orkesterns blåsare i Stravinskys temperamentsfulla Violinkonsert.

Igor Stravinsky är också denna eftermiddags andra ryska kompositör. Violinsolisten Christian Svarfvar får här briljera i Stravinskys Violinkonsert som uruppfördes 1931. En konsert i fyra satser som visar på flera olika temperament. Den första satsen är lekfull med tydlig puls. Både träblås och bleckblås får vara med. Den andra satsen har ett mer vemodigt anslag där ett återkommande tema spelas av olika instrument och flätas samman med soloinstrumentet.

Christian Svarfvar är distinkt, på gränsen till argsint i sitt spel. Den tredje satsen inleds med ett smäktande violinsolo och övergår i mjuka och melodiska toner med violiner och cello. I den fjärde och sista satsen blir det åter ett snabbare tempo med en närmast hotfull underton. En stämning som jag känner igen från Stravinskys Våroffer.

Nazanin Aghakhani använder hela kroppen när hon dirigerar. Än böljande armar högt upp i luften som en balettdansös och graciösa steg på pulpeten, än tydliga små hopp när musiken ska vara distinkt och staccato-aktig. Det är en njutning att följa hennes rörelser och se hur orkestern svarar.

Christian Svarfvar debuterade som tolvåring med Svenska Kammarorkestern. Han har utbildat sig vid Musikhögskolan i Stockholm och 2004 lämnade han Juilliard School i New York med högsta betyg. Han har blivit utnämnd till ”Rising Star” av European Concert Hall Organization och har redan framträtt på många av världens stora konsertscener.

Nazanin Aghakhani använder hela kroppen när hon dirigerar.

Christian Svarfvar ger också han en hyllning till Mats Rondin. Tillsammans med några medlemmar ur orkestern framför han varsamt stycket Gabriels oboe av Ennio Morricone, italiensk filmmusikkompositör, mest känd för sin musik till Sergio Leones spaghettiswesterns.

Modest Musorgskijs Tavlor på en utställning blir en mäktig avslutning på denna ryska eftermiddag. Jag har en högst personlig relation till denna komposition. I början av 1980-talet var jag elev på Malmö stadsteaters balettskola. Vi elever fick biljetter till stadsteaterns alla uppsättningar och den som gjorde störst intryck på mig var just Tavlor på en utställning som framfördes som en balettföreställning.

Jag visste inte så mycket då utan fascinerades mest av hur uttrycksfull musiken var tillsammans med dansen. Nu vet jag att Musorgskij inspirerades av sin vän Victor Hartmanns tavlor och att musiken kom till efter en minnesutställning över vännen som gått bort. Upplevelsen är lika stor nu som då, och jag leds med i promenaden bland tavlorna. Jag ser Det gamla slottet, ler åt Kycklingarnas dans i äggskalet och förflyttas till Marknaden i Limoges för att nämna några tavlor.

Förutom musiken är Stig Jacobssons utmärkta programtext en trygg följeslagare. Den pompösa avslutningen tar nästan andan ur mig och jag är allt lite omtumlad av alla känslor när jag reser mig ur stolen.

Text: Felicia Eriksson

DE GEERHALLEN Norrköping

18 oktober 2014