• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Walléns skimrande Videogitter på NP33 (reportage)

Aldrig i skuggan. Med dubbla projektorer, texter och speglar skapar C. Anders Wallén installationen Videogitter.

 

Gotländsk trestegsraket

 

Fyra starka men sinsemellan olika uttryck gör intryck där de intagit hela ovanvåningen på NP33/Galleri Sander. Göran Gidenstams geometriska stadsbilder är kända från tv-nyheternas politiska bevakning. Kerstin Diedrich porträtterar både kändisar och sina käraste. Kristoffer Lauréns änglar låter individen bryta fram från medeltidens kollektiv till renässansen. Kura slutligen skymning med C. Anders Walléns gotländska trestegsraket. Olikheterna till trots snuddar de vid varandra.

Att skriva om var och en här skulle ge en alldeles för lång artikel – alltså delar jag upp dem och lägger ut allteftersom. Gemensam inledning och länkar till övriga på slutet.

Oxel, ask och lönn ingår i den gotländska trestegsraket som C. Anders Wallén så pedagogiskt presenterar i det innersta galleriet på NP33:s ovanvåning. Spåret är rakt utlagt även om han själv inte tänkt så när han bestämt hängningen. Där ingår hans tre Lövverk, I, II och III snarare i avdelningen med fotografier och en temperamålning som på ett eller annat sätt kommenterar naturen, kulturen och makten.

Män sågar gärna ner alla träd hänger, med all önskvärd tydlighet men med bevarad konstnärlig integritet, invid Void office. Förstnämnda är en närgången bild av en bronsstaty, anstucken av väder, vind och surt regn, i bakgrunden grönt buskage. Det gröna återkommer i en bild som tagen från en nattens övervakningskamera snett ner mot ett skrivbord på ett öde kontor.

Åter till trestegsraketen. Första steget är alltså Lövverk I, II respektive III, dunkla foton med kornig grönska, vilda buskage.

– Det är fotat mitt i natten, man får en hologramkänsla, säger C. Anders Wallén och pekar på hur smala stammar framträder i vitt.

Den svaga vinden ger rörelse i en av bilderna. Fotograferingstiden var lång, upp till någon minut för den som är dagen i mörkaste natten, kortare för den som är tagen i dunkelt skymningsljus. An pekar förtjust på små ljusprickar i olika färger, öppningarna i lövverket blir som ljusbrytande linser, prismor, i natten.

När Gotlands kommun vände sig till C. Anders Wallén för en konstnärlig utsmyckning i Visbys stora hamnterminal valde han att arbeta med bilder av lövverk.

– Jag såg framför mig en busskur på landet, dammig och nedsmutsad. Ett träd som kastar skugga över den. Det ville jag bygga in som ett minne i konstverket.

Resultatet blev att bygga in trädet, ljuset och skuggorna i de stora busskurer som finns vid hamnterminalen. Verket Solfläckar, skuggor och ljus som gjordes 2012 består av 25 screentryckta glasskivor som placerats i väderskyddens väggar och mitt.

Tre sådana stora glasskivor står nu på höjden tätt intill varandra i galleriet, med ett avstånd på kanske 20 centimeter. Vart och ett med ett screentryck av ett lövverk som täcker eller släpper igenom ljus. Varje skiva har sin egen färg, kallt ljus grönt, kallt rödbrun och varm orange. Verket heter Lövskugga-solgitter.

– Det är oxel, ask och lönn som jag fotograferat och sedan laborerat med. Ibland har jag skapat extra ljusinsläpp. Det är samma mönster som jag vänt och vridit på.

Ljuset faller högt ovanifrån som från solen mitt på dagen. Jag blir lite besviken då jag kan tänka mig vilket skuggmönster som en lägre ljuskälla kan skapa, nu blir det bara en lågt placerad skuggbild mot en av galleriets väggar. Däremot blir det ett spel när jag tittar rakt igenom de tre glasskivorna, roar mig med att låta kameran hitta fokus på en glasskiva i taget.

Installationen Videogitter i galleriets mörkaste hörn fångar upp idékraften från de första stegen och för vidare. Två projektorer, en i varje hörn, sänder ut varsin lövverksfilm mot väggen. Ett går går i gult, det är marken under en bokskog, och ett i grönt. På väg mot väggen hejdas ljuset mot olikformade speglar och skivor med bakvända citat på, de hänger i trådar och följer de luftrörelser som uppstår i galleriet. På väggarna projiceras texterna rättvänt i ett rörligt spel – ”vinden blåser vart den vill” som hämtats ur Bibeln och samtidigt knyter an till den svaga vindrörelsen i raketens första steg Lövverk I.

C. Anders Wallén kliver in i sitt Videogitter. Den gula bokskogen lyser upp hans ansikte, hans skugga fylls inte med mörker utan med det gröna lövverket. Naturen finns alltid där, ”it is within and without You”.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

LÄNK till reportage om Göran Gidenstams utställning Arbete och verk
LÄNK till reportage om Kerstin Diedrichs utställning Porträtt
LÄNK till reportage om Kristoffer Lauréns utställning Änglar

 

  • NP33/GALLERI SANDER Norrköping

  • 16 mars – 28 april 2013
  • Göran Gidenstam
    Arbeten och verk
  • Kerstin Diedrich
    Porträtt
  • C. Anders Wallén
    Videogitter
  • Kristoffer Laurén
    Änglar

LÄNKAR
C. Anders Wallén hemsida
NP33 hemsida

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.