• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Rea efter festen – Kvartersteatern ger musikal (reportage)

Daniel Blomberg i REA.

Utstrålning. Daniel Blomberg har länge velat att Kvartersteatern ska göra en musikal. Nu är det dags för REA – en konsumtionsmusikal.

 

”Att konsumera är ett sätt att umgås”

 

– Jag funderade på hur man blir styrd av att leva i ett konsumtionssamhälle. Jag har prövat tanken ur olika aspekter, som ett collage.

Kvartersteaterns ledande dramatiker Anna Nygren har skrivit sitt livs första musikal, REA – en konsumtionsmusikal. Musikalen är svaret på Kvartersteaterns årliga utvärderingar av verksamheten. Flera av medlemmarna ville göra musikal. Sagt och gjort.

– Det utspelas i ett varuhus, en symbol för samhället. Konsumenterna tror att det går att ta sig ur systemet men upptäcker att det inte är så lätt, säger regissören Frida Nyström.

Hon har arbetat med de tio skådespelarna under året. Det har blivit en hel del diskussioner kring ämnet, som ligger nära vardagen, värderingarna och framtiden.

– Det är väldigt svårt att låta bli att konsumera, det är ett sätt att umgås.

Musikal kräver musik och frågan landade slutligen hos Freddie Ross, Jenny Jonas och Robin Velu, tre erfarna musiker och låtskrivare som kompletterar varandra. De fick ett färdigt manus och träffade sedan regissör och författare för att få närmare uppfattning om scenerna som låtarna skulle vara i.

– Vi delade låtarna mellan oss. Sedan kom vi med idéer till melodierna och de andra hakade på och så utvecklades arrangemangen, beskriver Freddie Ross. Låttexterna fick vi ändra på lite så att de fungerade rent musikaliskt.

Själva musikalen tycker han innehållsmässigt är okej:
– Det var väl inget nytt direkt. Det handlar om den självförstörande aspekten av kapitalismen, att resurserna tar slut.

Pressvisningen äger rum mitt under pågående Norrköpings Teaterfestival, där Kvartersteatern varit en av de större aktörerna. Det är dock främst barngrupperna som visat upp sig, med enstaka tillägg med tonårs och vuxenskådespelare. Den verksamhet som riktas mot den äldre publiken, låt oss kalla målgruppen för unga vuxna även om övre åldersgräns saknas, sprids ut under året. Fredag 24 maj är det alltså dags för en ny premiär.

Vi får höra smakprov på två av de 11 låtar som ingår i REA. Skådespelaren Daniel Blomberg sjunger om vilsenheten i konsumtionen, stämd i moll. Så byter han tonart och det blir en glad melodi om en känd programledare, allt mer ironiskt hållen.

– Det kanske är synd om Ernst Kirchsteiger, att han inte förtjänar det som person, men han blir en symbol för konsumtionen, funderar Frida Nyström

– Å ena sidan så är det Ernst Kirchsteiger i tv, å andra sidan Lyckfällan och Arga snickarn. Platsar du inte i det ena programmet så blir du hånad i det andra. Det blir så tydligt att vi lever i ett samhälle som inte är för alla. Klarar du inte av det så är det ditt personliga problem, tar Anna Nygren vid.

Samtalet vid scenkanten lämnar föreställningen men fortsätter: om att kasta mat, om att byta trendstil i hemmet, om att till och med mottrender som ”miljövänliga” kläder och second hand/vintage är ett sätt att driva på konsumtionen. Snart blir det REA.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Robert Betts och Sandra Tengvall

 

  • TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

  • 24-26, 31 maj, 1 juni 2013 kl 19
    REA – en konsumtionsmusikal
    av Anna M Nygren
    Regi: Frida Nyström
    Musik: Freddie Ross, Jenny Jonas och Robin Velu
    Arr: Kvartersteatern
    Entré: 50 kr/ 20 kr (medlemmar 0 kr)

    • MEDVERKANDE
      Susan Andersson, Daniel Blomberg, Johan Eliasson, Jan Gustavsson
      Caroline Hermansson, Annette Ingelvik, Weine Johansson, Maia Lee Lind,
      Mattias Eriksson, Josefine Björklund

LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida
Teater Bråddgatan 34 hemsida

FLER BILDER FRÅN PRESSVISNING och REPETITION – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633491976117″]

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Rea efter festen – Kvartersteatern ger musikal (reportage)

  1. Pingback: REA-drift med köphysteri på Teater Bråddgatan 34 (recension) | KULTURSIDAN.nu