• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

100 konstnärer på NP33:s Sommarsalong (reportage)

Helena Elfgren sorterar alla kort som hör till utställningen på NP33.

Konstkort. Konstnären Helena Elfgren hjälpte till med alla kort som ska sättas upp bredvid konstverken i Sommarsalongen.

 

”Det är en bra och rolig idé”

 

– Det är en jättefin utställning, en bra och rolig idé. Konstnären Helena Elfgren sitter vid ett bord och sorterar små vita kort. Där står namn på konstnärer och verk, eller åtminstone namn på konstnärerna.

Bordet hon sitter vid är överfullt med de små högarna med kort. Där står också ett hålslag, några små lerfigurer och lite annat som egentligen inte alls får plats. En dammsugare brummar. Någon duttar vit färg med en svamp här och där på väggarna, där det ser ut att behöva fräschas upp. Någon spikar upp tavlor in i det sista. Det är fredag eftermiddag och en dag kvar till vernissage.

– Man blir inspirerad. Jag känner en stor glädje i att se vad folk gör, det är uppfriskande, tycker Helena Elfgren och fortsätter: Man står ensam i ateljén, ibland åker man och ser utställningar. Men så här!

Några dagar senare är vernissagen är avklarad och nu hänger Sommarsalongen fram till 5 september. Det är tyst och stilla, några går runt och tittar. Här är mycket att se, objekt och glas i Chamberts galleri på bottenvåningen, längre in hittar man mer. Och så hela konsthallen på övervåningen, varje vrå bortsett från teaterutställningen i västra vingen. Merparten av grafiken i ett rum för sig, där jag hittar Helena Elfgrens små Monografier och faktiskt även tre målningar.

Omkring hundra konstnärer med i genomsnitt tre verk vardera. Inte en den andra lik. Något samlat uttryck, en linje, går inte att få. Funderar hur man griper sig an det som publik. Begrunda varje verk och konstnär, hur mycket orkar man med då? Eller göra nedslag allt efter tycke och smak?

Marianne Lindeberg De Geer – Lost, Kamouflage gul, A study in unhuman relation och Hundar.

Dyrast är huvudnumret Marianne Lindberg De Geers stora skulptur Lost som står vid konsthallens enda fönster. En karusell utan motor med ryttare (de bär ridbyxor) utan hästar, ena handen ihålig som för stången som ska bära karusellens obefintliga tak. Den tomma blicken på varje ryttare är riktad mot den snett framför, en fåfäng jakt utan vinnare, utan slut.

Inte långt därifrån hittar jag stora etsningar av Magnus Hedman, ljusöppningar ur tung svärta. Det är mjukt och det är allvarligt, något att sugas in i. En annan generation, man samtidigt en klassisk komposition är Pelle Perlefelts grafittimålningar, avbildningar av byggnader och hushörn med färgstarka motiv.

Markus Åkessons målning är störst och dessutom i bredbildsformat, en kvinna tatuerar/målar en mans rygg, de befinner sig i skogen. Helt nära står Anna Karin Petterssons dubbelskulptur i Flicka i motvind och Pojke i medvind.

Marie Dahlstrand gör collage, bygger målningar av målad papp. Det blir lite halvtjockt, och jag tänker att det är gamla målningar hon använder, även om det lika väl kan vara gjort för att skapa just hennes småkantigt rundade verk.

Lokala namn: Bo Olls, Stefan Teleman, Åke Bjurhamn, Jonny Olsson Grundström med flera. Den senare arbetar vidare med sina collage med fotoinpiration. Bekanta östgötar i närheten och förskingringen är till exempel Olle Schmidt och Thomas Zornat. Många som ställt ut på NP33 / Galleri Sander de senaste fem åren är med här, som Rebecca Burkhalter, Karin Petri Wennström, Kerstin Diedrich.

Nya bekantskaper fångar mitt öga. Angelica Olssons dystopiska teckningar/målningar i blandteknik. Bengt-Åke Åkerlunds landskap med kyrka i fonden och mystiska tecken i förgrunden. Marion Finks obehagliga porträtt. Kerstin Glamhedens stora landskap som lyfter över disig mark. Emma Karp Lundströms vilda jättelika ros i akvarell på papper.

Och många, många fler. Det är bara att gå runt och ta för sig av ögongodiset. Visst, ja. Galleristen Joakim Sander påminner om just det. Den som köper får ta med sig verket direkt, det finns mer på lager.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Robert Betts och Ann-Charlotte Sandelin
Utställningen presenteras efter bildbocket.

 

LÄNKAR
NP33 hemsida
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633527862701″]

  • NP33 / GALLERI SANDER Norrköping

  • 18 maj – 5 september 2013
    Sommarsalong

    • MEDVERKANDE KONSTNÄRER
      Agneta Hemert, Angelica Olsson, Ann De Geer, Ann Marie Bäck, Annika Johansson, Antonio Sognasoldi, Åse Christian Danell, Berndt Wennström, Bertil Almlöf, Bertil Hansson, Åsa Wrange, Björn Ekegren, Björn Svensk, Bo Olls, Anna Karin Pettersson, Britt Marie Sundström, Britta Carlström, Caroline Creutzer, Daniel Götesson, Karin Petri Wennström, Elisabeth Rosenlund, Ellen Heller, Ellen Malmgard, Göran Gidenstam, Hansi Vobruba, Emma Karp Lundström, Elisabeth Moritz, Mattias Sammekull, Eva Sandberg, Frank Olsson, Gunnar Falk, Gunnar Larson, Gustav Sparr, Göran Dahl, Harry Modin, Madlene Herrström, Margaretha Jungerth Boo, Johan Pettersson, Jonny Olsson, Hedvig Larsson, Helena Elfgren, Helena Sjögren, Illka Pärni, Jan Davidsson, Jenny Andersson, Jens Ferm, Jimmy Gustavsson, Josefin Rasmussen, Karin Almlöf, Katarina Wos, Kelvin Sommer, Kenneth Börjesson, Kerstin Diedrich, Marianne Lindberg De Geer, Kerstin Glamheden, Kerstin Hedman, Pontus Carle, Stina Opitz, Rebecca Burkhalter, Mats Pehrson, Magnus Hedman, Marion Fink, Maria Nilsson, Mats Stammarnäs, Olle Schmidt, Ove Fernqvist, Kristoffer Laurén, Lars Eriksson, Lisa Larson, Marie Dahlstrand, Marja De Raadt, Marja Ruta, Markus Åkesson, Mikael Kihlman, Mats Kläpp, Mattias Fagerholm, Milan Vobruba, Hasti Radpour, Niklas Anderberg, Pelle Perlefelt, Peter Svensson, Sara Kläpp, Rebecka Lagerkrantz, Robin Berselius, Sofia Wahl, Stefan Teleman, Ruth Goldmann, Stina Lindskog, Åke Bjurhamn, Pelle Perlefelt, B.Å Åkerlund, Thomas Herngren, Thomas Edetun, Tom Krestesen, Ulla Fredriksson, Thomas Zornat, Yvonne Swahn, Brita Weglin, Örjan Wikström, Adrian Pettersson, Sebastian Galo, Julius Nord, Isac Zeipel Stjerna
Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.