Grobian på nya livsvägar (recension)

Nyinköpt. Grobianen ser fram mot fjällvandringen i norr. Den här gången ska han gå ensam, inte ens den vuxne sonen får följa med. Göran Forsberg gestaltar mannen som bryter nya vägar.

 

”En brukspjäs för kulturdiskussion”

 

”Syns det att jag är nyskild?” Gång på gång återkommer Grobianen, den kulturfattige mannen, till statusfallet. Men egentligen är han redan på väg mot nya livsmål, ensamvandringen i fjällen hägrar. En brukspjäs för kulturdiskussion, säger regissören Göran Sarring om föreställningen som tagits fram av Riksskådebanan för att ge kulturpolitiken plats i valrörelsen. Jag träffar honom en timme före premiären på Teater Bråddgatan 34.

 


Göran Sarring vill genom Grobianen visa på kulturens betydelse för samhället.

 

– Den kulturpolitik vi har är en konstpolitik. Den avspeglar kulturministerns syn på kulturen som grädden på moset, hävdar Göran Sarring, som själv har en annan åsikt.

– Kulturen ska vara ett kärnområde, inblandad i hela samhället. Måste det vara en skulptur i ett bostadsområde? Kan inte en konstnär vara med och gestalta bostadsområdet i stället, föreslår han och tycker det är intressant att Norrköpings nya stadsarkitekt också tänker i sådana banor.

Pjäsen Grobianen vänder och vrider på begreppet om den kulturfattige mannen – finns han? Kulturstatistiken antyder att så är fallet.

År efter år rapporterar LO – med en druckens envishet – att 67 procent av de manliga medlemmarna inte ser teater, inte besöker en konstutställning eller kommer på tanken att lyssna på en klassisk konsert, säger Göran Sarring.

Riksskådebanan, som ser sig som ett idésprutande serviceorgan för de regionala Skådebananorganisationerna, bestämde sig för att gå på djupet med frågorna. Frågan gick till forskaren Tobias Harding som valde att ifrågasätta det elitistiska kulturbegreppet.

– Tobias Harding vill hellre tala om mänsklig kreativitet, förklarar Göran Sarring. Om en man renoverar en amerikanare krävs det kunskap, fantasi, erfarenhet och samarbetsförmåga.

 


Göran Forsberg gestaltar övertygande mannen vars liv tar överraskande  vändningar. Han inte bara läser. Han har börjat skriva ner sina upplevelser.

 

Grobianen renoverar ingen amerikanare. Han förbereder sig för en fotvandring i fjällen, ensam. Norrlandsfödde skådespelaren Göran Forsberg gestaltar övertygande den valhänte mannen vars fru tagit ut skilsmässa utan att han trott sig kunna säga emot, ”hon hade ju bestämt sig”. De har uppenbarligen befunnit sig på olika planhalvor i livet länge, han framför tv-sporten och hon i kulturens värld.

– Jag hade visar mig obildad inför hennes vänner. Om Fjodor tagit med mig på vernissagen så hade jag gett det en chans. Men med henne tyckte jag att det var skit.

Grobianen följer i stället med vännen Fjodor på vandring på Kungsleden. På fjällets topp upplever han naturens skönhet, milsvid ”helvetes vacker natur”, och berörs djupt.

– Till slut är jag färdiggråten.

Monologen är 30 minuter lång, en man som berättar sin historia, lägger pusselbit till pusselbit. På ytan är det enkelt och okonstlat, en frånskild man som redan börjat skapa sitt nya liv. Det är bara att önska lycka till; det kommer att gå bra bara han inte får skoskav i sina nyinköpta vandrarkängor. Och skulle han få skoskav så blir han bara en erfarenhet rikare.

Under ytan har dramatikern Åsa Lindholm (uppmärksammad för Om flickor kunde döda) lagt ut snubbeltrådar för publiken. Kan inte tv-sport beröra och förändra en person? Är fågelsång lika kulturellt som klassisk musik? Är Grobianen underklassen och hans exfru den politiska eliten? Vad händer med vårt samhälle om de inte kan mötas? Om ”de som pratar är viktigare än de som ska göra.”

– Det här är vad jag kallar en brukspjäs för kulturdiskussion, säger regissören Göran Sarring som skickar ut den lilla monologen med möjlighet till eftersnack på turné genom landet valåret 2014.

I maj blir det nytt tillfälle i både Norrköping och Linköping. Då bjuder Skådebanan Östergötland på Grobianen plus kulturdebatt med respektive stads kommunalråd.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

8 mars 2014
Grobianen eller Den kulturfattige mannen – finns han?
Av Åsa Lindholm
Forskning: Tobias Harding
Regi: Göran Sarring
Produktion: Riksskådebanan

SKÅDESPELARE
Göran Forsmark

 

STADSBIBLIOTEKET Norrköping

11 mars kl 13
Kulturpolitiken ska in i valrörelsen!
Göran Sarring föreläser

6 maj i Norrköping
7 maj i Linköping
Grobianen plus kulturdebatt
med Lars Stjernkvist respektive Paul Lindvall.

LÄNKAR
Göran Forsmark wiki
Tobias Harding blogg
Åsa Lindholm info
Sarring kulturproduktion hemsida
Skådebanan hemsida
Teater Bråddgatan 34 hemsida

FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157642139858875″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.