Roande rallykärlek med högersväng (recension)

Håll dig till höger Svensson! När som helst kan ensemblen brista ut i sång-och-dans.

Håll dig till höger Svensson!

Året är 1967: ”the summer of love” sveper över (väst-) världen, Sverige förbereder sig för högeromläggningen i trafiken och på Vikbolandet ska det bli rallytävlingen Majpokalen. Vikbolandsspelet kokar ihop dessa historiska händelser, personifierar dem med originella individer, nostalgikryddar med sång, dans och gamla Volvobilar och placerar hela härligheten vid en bensinmack i Östra Husby. Varsågoda: Samling vid pumpen, kittlar nostalgin och roar stort.

Duggregnet, ökande och minskande, hindrar varken publik eller aktörer under lördagens premiärföreställning. Med regnkläder, varma tröjor och och plädar klarar sig publiken igenom två akter med fikapus i mitten. Högtalarna skyddas med svarta plastsäckar och musikkapellet har sitt eget tälttak. 30-årsjubilerande Vikbolandsspelet har fått en ny spelplats i Apptekparken, gamla grusgropen som grönskar fint.

Vilken tur! Perfekta hjul till lådbilen.

Många kockar har kokat soppan, Vikbolandsspelet har en egen skrivargrupp, uppenbarligen välfungerande. Det gör både att de många sidohandlingarna bildar en väv (undras om det finns en huvudhandling) med skämt, allvar och lite gags. Spelet gör avstamp i äldre förebilder, som Gideon Wahlbergs folklustklassiker, och går vidare. För här finns kraft i varje karaktär, inklusive det kontrrahenterna i det unga kärleksparet som lätt blir lite mesiga hos Wahlberg.

Rallyt Majpokalen ska köras på Vikbolandet och på Sonja Svenssons mack är förväntningarna höga. Barnen inspireras till eget lådbilsrally, Maggan vill bli kartläsare och Sonja hoppas förstås få sälja mycket bensin. Men så upptäcker Moje att det inte kommer någon bensin ur pumpen. Vem har stulit bensinen? Eller hur var det? Hade Sonja beställt hem bensin?

Vikbolandsspelet engagerar bygdens befolkning över generationerna. Det är tydligt att manusförfattarna känner sina aktörer och skriver för just dem (och passar gärna på att retas lite). Bakom kulisserna hittar man också tekniker,och scenbyggare. Alla backar upp de grannar, släkt och vänner som står på scenen – amatörskådespelare mellan pigga 11 år och erfarna 70+. Genom åren har de byggt starka band till sin publik.

Regissören, Stockholmsbaserade Annika Listén, är också hemtam efter att ha ägnat Vikbolandsspelet sin uppmärksamhet sedan 1995, först som koreograf och de senaste åren även som regissör. Hon har gjort ett bra jobb med att levandegöra texten, ge alla i ensemblen stöd och utmaningar. Kort sagt får hjulen att rulla.

Klassiker: en röd Volvo Amazon och en lite mognare sommarromans.

Och som det rullar. Redan blandbandet före start bygger stämningen, och när hippien Perry sjunger If you are going to San Fransisco träffar det rakt i hjärtat på alla som var 14 år sommaren ’67. Alla som kan sjunga och dansa gör det, de som trodde att de inte kan gör det också och det gör de helt rätt i! Det ger liv och must till föreställningen. Tvåmannabandet understöder solosång och ensembleuppvisningar, inklusive ett skönt Beatlesmedley.

Här finns så mycket att uppskatta: de yngsta skådespelarna är inte bara utfyllnad utan har sin egen intrig; att grönsaker och fisk har något gemensamt; att forna tiders rallystjärnor hyllas (Tom Trana blir till Tom Häger och Ewy Rosqvist och Sylvia Österberg slås samman till Evy Österberg); att fördomarna mot de som avviker från bygdens normer kommer på skam.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

APPTEKPARKEN Östra Husby

28 juni – 6 juli 2014