• KULTUR-ANNONS



  • NYHETER

Kontroll på Galleri Dag Andersson


Kort film från utställningen.

Unga konstnärer i sin egen tid

 

Kravallstaketet motar i ingången. Mikrofon och megafoner vänder och vrider på makten. Barndomsminnen liknande dockhus på höga ben. Lådor av ljus bakom matt glas, några med svarta silhuetter. Årsringar i färg på aluminiumplåt. Och mitt i rummet sträcker sig på tre höga dubbelhyllor fyllda av garn i alla färger.

Fem nyligen utexaminerade elever från Kungliga konsthögskolan i Stockholm, två kandidater och tre magisterstudenter, ställer ut på Galleri Dag Andersson i sommar. Klas Eriksson, Olle Eriksson, Sara Hedberg, Karl David Larsson och Vanja Lindberg har valts ut av curatorn Carl Fredrik Hårleman.

Det är inte dockskåp som Vanja Lindberg har gjort.

– Det här är skulpturer för mig. Och det är objektifierade minnen och det har inget med dockor eller lek att göra utan är mitt sätt att föra mina minnen vidare och kontrollera dem i skulpturellt format.

När curatorn Carl Fredrik Hårleman besökte Kungliga konsthögskolans vårutställning fann han integrititet, inte trend, hos utställarna. Urvalet av de fem, varav två är utexaminerade konstnärer på kandidatnivå medan tre är magisterstudenter och alltså kommit så långt en konstnär kan nå utbildningsmässigt i Sverige.

– Då jag till slut bestämde mig för att bjuda in ovannämnda fem konstnärer slog det mig att där fanns ett gemensamt underliggande moment av kontroll. Utställningens titel blev just därför Kontroll. Konstverket skapas oftast utifrån en eller flera kontrollerade situationer, där resultatet oftast löper i en process av övervakning, tillsyn, granskning och styrning.

Sinsemellan är de mycket olika, vilket ger en dynamisk och spännande utställning som ändå har en väl fungerande rytmik. Innanför Klas Erikssons bromsande kravallstaket The Others, vars mikrofon kan vändas såväl utåt som inåt möter två skilda skulpturobjekt.

Vanja Lindbergs barndomsminnen och Karl David Larssons garnsamling I´ve Been Collecting Yarn for Some Time Now. De tre breda hyllorna skjuter sig igenom galleriet och ger spännande perspektiv, för att inte tala om färgrikedomen. Här finns naturfärgat lin från Dalarna på en hylla, några hyllplan längre ner chockrosa syntetgarn från Kristianstad. Två hyllplan, bland annat med två stora, nästan perfekta klot, har just fyllts med nyinköpt garn från en second handbutik belägen i samma byggnad som galleriet.

– Mitt intresse ligger i att samla på garn och hitta det på loppmarknader och second handaffärer.

Karl David Larsson vill gestalta samlingens mellanläge, mellan deras ursprung och det arbete som garnerna var avsedda för, det som inte blev av och som han fångade upp.

Kontrasten kunde inte vara större till Olle Erikssons Power Wall Light med dess nästan kliniskt rena ljusboxar i olika format. Ett par av dem visar svarta silhuetter, en palm, en anka tillsammans med en pekande människogestalt. Silhuetterna har rundade former som stolsryggar i nederkanten. För att utesluta betraktaren förklarar konstnären som intresserat sig för seendet, som blivit allt viktigare i samtidskulturen.

– Genom att erbjuda den här tomma potentiella ytan, som är en vit yta som inte tillåter att tittaren projicerar för mycket på den. För den strålar tillbaks ganska starkt, för att omöjliggöra tittarens projektioner i och med att den är elförstärkt.

Som en pendang, men mer inbjudande sådan, till Klas Eriksson kravallstaket är Sara Hedbergs platsspecifika lilla triangel som hon målar direkt på Galleri Dag Anderssons stora fönster. Genom en avbildning av hennes händer kan den som står utanför kika in på utställningen – eller titta ut på promenadvägen och den grönskande häcken utanför.

Mitt emot den lilla handhållna triangeln befinner sig hennes färgstarka målning av en jättelik rund träskiva där varje färg utgår en årsring. Tillsammans med ytterligare två stora spegelvända målningar, den ena på aluminumplåt, den andra på perforerad board, utgör de Helandet.

– Jag har utgått från tidigare verk som jag jobbat med. De här som är i spegelförhållande till varandra och det är som en kropp som finns emellan dem, i och med att den perforerade är som en sängbotten eller en verktygsbräda. Och jag har gjort en serie sådan tidigare, och i det här fallet är det lite som en magikers verktygsbräda. Men det här är första gången som jag målat svaret på den.

I den magikerns verktyg ingår penslar, lagda i pentagram, färger redo att rivas och två små planeter. Lekfullt utspritt på ytan.

– Det måste inte vara några färdiga eller tydliga svar, utan får vara det som finns.

Text och film: Ann-Charlotte Sandelin

KONTROLL
Galleri Dag Andersson
20 juni – 8 augusti 2010

  • Klas Eriksson
  • Olle Eriksson
  • Sara Hedberg
  • Karl David Larsson
  • Vanja Lindberg

Curator: Carl Fredrik Hårleman
Efter vernissagedagen är galleriet öppet onsdag till fredag kl 13–18

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Kontroll på Galleri Dag Andersson

  1. Pingback: Klas Erikssons subkulturer möts på Verkstad | KULTURSIDAN.nu