• KULTUR-ANNONS


     

  • NYHETER

Med Nietzsche på fransysk visit i Sverige

Skärblacka bruk om natten.
Konsten har kraft att ge platser en ny identitet. Skärblacka bruk om natten.


The New Idol – trailer av Fabien Guillermont.

 

Färd mot mörkrets hjärta där ljuset är

 

Vernissagens lilla måltid sammanfogar verket och gör det helt. Franske konstnären Fabien Guillermonts videoinstallation The New Idol tar betraktaren med på en resa mot mörkret – och ljuset – i norr. På vägen diskuterar han konstens roll och livets mening i sina möten med människor.

Det teoretiska skelett han hänger upp sitt verk på är tyske 1800-filosofen Friedrich Nietzsches mest kända verk Så talade Zarathustra. Enligt Fabien Guillermont är Zarathustra ett diktverk som på sitt sätt förklarar det Nietsche skrivit tidigare. I The New Idol lutar han sig mot Zarathustras prolog och dess fyra delar. Själv är Fabien Guillermont i sitt konstnärskap mest intresserad av hur vi individer upplever världen, var och en på sitt sätt.

 

Fabien Guillermont ställer ut i KSM-labbet, Norrköpings stadsmuseum.
Fabien Guillermont visar videoinstallationen The New Idol i KSM-labbet i Stadsmuseet.

 

Det finns en 1900-talsberättelse som också är viktig. Den handlar om en ung man från Frankrike som lever i Sverige under en lång period. Han återvänder till Frankrike och bildar familj, barnen lär sig om landet som bor i hans hjärta. Han blir gammal och dör. Där finns ett arv i dubbelt mått.

– Min pappa, som hört sin far berätta om Sverige, föreslog att jag skulle använda farfars pengar till att resa till Sverige och arbeta där. Jag hade redan kontakt med konstnärsnätverket Vision Forum och fick tips om Norrköping, säger Fabien Guillermont.

Så Fabien Guillermont, som redan är färdig med sin konstutbildning i hemstaden Besançon i östra Frankrike, installerade sig i Norrköping tidigt i höstas. Det verk han nu visar i KSM-labbet hade enligt hans mening inte kunnat göras någon annanstans än i Sverige.

På väggen visas prologen, en bilfärd genom snöigt landskap. Ljuset från mötande strålkastare klipps in mot det mörknande landskapet. Kartboken följer vägen, färden går norrut, målet är Kiruna.

När vi träffas är det fortfarande drygt ett dygn kvar till vernissagen och Fabien har stött på vissa tekniska problem. Jag hoppas att han nu kan visa sina fyra filmer i de tv-apparater som står på golvet. För mig visar han korta utsnitt i sin dator och berättar om sina tankegångar. Merparten av tre av de fyra kortfilmerna består av intervjuer.

 

Ringduvan är beroende av människans civilisation.
Stadens ringduvor som kivas om maten har blivit beroende av människans civilisation.

 

I första delen, Backworldsmen, talar han med en präst, fans till Lady Gaga och en kulturstrateg. Samtalen rör vad de finner viktigt i livet, något som finns bortom dem själva.

– Mannen i kyrkan har funnit som sin mening i livet att hjälpa andra människor att finna sin mening. Fansen som väntar utanför Lady Gagas hotell i Stockholm förklarar varför hon är så viktig i deras liv. Finspångs kulturstrateg berättar varför konsten är så viktig för honom.

Filmen avslutas med bilder av ringduvor som kivas om en matbit.

– De är en metafor för del ett. Jag använder olika djur för de olika delarna, alla med en relation till människan och samhället.

På motsvarande sätt följer han Nietzches verk i spåren i filmen Self-Surpassing. Här möter åskådaren en konstnär som gärna tar bort ett sinne i sina verk, som synen, för att tvingas bortom det invanda. En utställning på Ön i Skärblacka blir ett samtal om hur konsten kan omdefiniera synen på en plats.

Djuret är vargen, som han filmat i Kolmården. De ser snälla ut, som hundar, men är vilda och kan inte vara något annat.

 

Prins Eugens altartavla i Kiruna kyrka.
Kyrkan i Kiruna en dag i januari. Altartavlan är målad av prins Eugen.

 

I tredje filmen, Old and New Tables, har han valt renen, som rör sig mellan sommarens och vinterns betesmarker och tvingar sina människor att följa den i spåren. I Kiruna, dit han reser i snöigt midvintermörker, möter han en man som talar ut om staden som måste flytta, om förhållandet mellan LKAB och staten, om människor som måste lösa in sina hus till en fjärdedel av priset för att köpa nya hem. Mannen berättar även om hur gruvsamhällets byggdes för 100 år sedan med sjukstuga, kyrka, skola, hem och affärer. Ett idealsamhälle där företag och arbetstagare stod i ett ömsesidigt förhållande.

– Nu är risken stor att Kiruna avfolkas och att arbetarna flygs in och flygs ut.

En ung man från Frankrike har bott i Sverige under en lång period. Han har försökt lära känna landet och människorna djupare än många andra besökare. Han kommer att återvända till sitt hemland den 24 mars. Dagen därpå ska han visa sin installation på hemmaplan.

– De kommer att finna Sverige exotiskt. Det blir ännu en dimension till ditt verk, säger jag och Fabien Guillermont håller med.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto/film: Fabien Guillermont och Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KSM-LABBET, STADSMUSEET Norrköping

12 februari – 12 mars 2015 (vernissage 12/2 kl 18)
The New Idol

Videoinstallationer
Fabien Guillermont

LÄNKAR
Friedrich Nietzsche Wikipedia Så talade Zarathustra
Fabien Guillermont hemsida
Vision Forum hemsida
Stadsmuseet hemsida KSM-labbet Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.