I’m Kingfisher söker, finner, lyfter (recension)

I'm Kingfisher
I’m Kingfisher sjunger om att söka det som är relevant i tillvaron.

 

Kungsfiskaren är ingen duvunge

 

Mitt under pågående musikfestival går jag på konsert. Det låter kanske inte så konstigt, men I’m Kingfishers spelning är inte en del av WTM. Tyvärr, kan man säga. Thomas Jonsson, som han är döpt till, skulle ha passat alldeles utmärkt där, och nu är det nog många som inte hittar hit till Studio Skandia. Men jag har hört skivorna, och detta vill jag inte missa.

Men sådan tur för alla er som inte trodde er ha tid att gå dit – hela konserten spelades in och finns nu att beskåda på 24nt/24corren under rubriken Estraden.

 


Konserten på Studio Skandia spelades in för 24nt/24corren, en av Studio Skandias kameramän skymtar till vänster.

 

Med glasklar röst och känsligt gitarrspel står han på Skandias lilla estrad och studsar som en boxare. Ögonen är slutna och koncentrationen är total. Det är ingen dansmusik. Man kan kalla det singer/songwriter om man är ute efter en förenkling.

Det låter väldigt mycket amerikansk folkindie över det hela. Gillar man Bonnie ”Prince” Billy, M. Ward, Ryan Adams och Bright Eyes har man kommit alldeles rätt. Någonstans lurar även tidiga Bob Dylan och Neil Young i bakgrunden.

På skiva är ljudet fylligare med fullt band i bakgrunden. Den senaste Avian (2014) är en temaskiva om fåglar, men ändå inte. Det handlar om att ha hittat vad man sökt efter, att lyfta, berättar han när vi ses några timmar tidigare på Broadway Konditori. Förra plattan Arctic (2010) var en temaplatta om polarexpeditioner. Och om sökande. Den tredje skivan i trilogin kommer att handla om avslut. Han ska göra en skiva som om det vore hans sista, säger han.

 


Träff vid cafébordet några timmar innan konserten.

 

Men kungsfiskaren är ingen duvunge. Thomas har varit artist i 16 år, först under namnet Thomas Denver Jonsson, och han har gjort skivor i 10 år. Han har också gjort över 500 konserter i 20 länder. 2009 spelade han på Saliga Munken. Men varför heter han numera I’m Kingfisher?

– Jag köpte en poesibok om fåglar på British Museum, och där var det en dikt om en kungsfiskare som tog mig starkt.

Men han är inte fågelskådare. Jag berättar att det blå i kungsfiskarens fjäderdräkt inte är ett pigment, utan att det är fasetter som bryter ljuset. När fågeln sitter i skuggan ser den grå ut, men när ljuset träffar den tänds färgerna.

– Det är ju precis som jag! När jag får en strålkastare på mig lyser jag upp, utbrister han lyckligt.

Över huvud taget skrattar han mycket under intervjun, och han är inte alls den allvarliga, lätt deprimerade, person som skivorna kan ge intryck av. Det handlar om relevans, säger han, att göra något som känns betydelsefullt. Då år det svårt att göra glad musik. Men han den andra, Denver, gjorde mer kärlekslåtar. På kvällen spelar han dock en cover på Thomas Denver Jonsson.

 


I’m Kingfishers fotarbete är något utöver det vanliga. När han står på hälarna och spelar, är det inte som uppvisning utan något som uppstår i koncentrationens ögonblick.

 

Gitarrspelet där han både slår an dämpade strängar för rytmen och plockar samtidigt är väldigt speciellt, och det låter som vore det två gitarrister. Det är också fotarbetet, och det är ingen underdrift att säga att han ”är på tårna” när han spelar. Vid ett tillfälle dansar han på hälarna. Det är inget inövat utan ren och skär inlevelse.

Att han har på sig en T-shirt med texten ”Electronic bird” måste väl anses som ett skämt. Mer akustiskt än så här blir det inte. Det passar honom. Och det är ett bra komplement till de snyggt producerade skivorna.

Jag önskar jag kunde ha köpt hans oerhört vackra skiva Avian, men den är ”bara” utgiven som LP och hade inte överlevt festivalträngseln. Omslaget har gjorts av mexikanska fågelkonstnären Geninne D. Zlatkis och den är på röd vinyl. Det är annat än min digitala version det. Kungsfiskarloggan är också vacker, gjord av svenska Augustprisnominerade barnboksillustratören Emma Adbåge.

Nu poppar du lite popkorn, dämpar ljuset och ser konserten på 24nt/24corren. Nästa gång går du till Studio Skandia och är med på inspelningen.

Text: Michael Strandhed
Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Michael Strandhed

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

STUDIO SKANDIA Norrköping

12 februari 2015
Sänds även på 24nt/estraden
I’m Kingfisher

Thomas Jonsson

SPELLISTA
Feline Funeral
In and out of the nest
Avian
Force of habit
Expedition
Smile with your 1000 teeth
Avian#2
Svalbard
Silent spring
Sarajevo
PAUS
Centreless silo
The oaks rule
Willing night plants
First in line
Topography of Gabon
Arctic Fox Too Majestic For The Tundra
Deer Theatre
I’m kingfisher
Electric Forest Velodrome
ENCORE
Mess minus room

LÄNKAR
I’m Kingfisher hemsida Facebook YouTube info recensioner konserten
Studio Skandia hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.