• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Madama Butterfly lockade storpublik (recension)

Madama ButterflyBröllop på tidsbundet kontrakt. Geishan Cio-Cio-San (Madama Butterfly) sjungs av Kristine Opolais medan marinlöjtnanten Pinkerton gestaltas av Roberto Alagna.

 

En drömvärld med dockor och folklore

 

En geisha fyllde Cnema i lördags. Puccinis tragiska opera Madama Butterfly handlar om den unga japanskan som gifter sig med en amerikansk officer men blir övergiven. Hon gifter sig för livet, han för nöjes skull. Barnet som blir resultatet av föreningen tar hans amerikanska hustru hand om. Kristine Opolais sjöng titelrollen i direktsändningen från Metropolitan.

Metropolitan har för första gången lyckats dra fullt hus på Cnema. Möjligt att man kunde önskat sig en yngre publik, jag saknar de unga fanatiker som brukar stå på tredje raden på Operan, men detta är i sig en milstolpe.

 

Madama Butterfly
En annan rosenkavaljer. Marinlöjtnanten Pinkerton får anledning att tänka över sitt agerande.

 

Kristine Opolais har blivit en betydande kraft på Met. Kanske ser hon inte ut som en liten geisha men hon fortsätter sin goda vana att utvecklas under föreställningens gång. Hon överdriver lätt den italienska romantiska stilen, inget egentligt fel men det kan avskräcka ovana tittare.

Problemet är annars idag att det är mycket ont om stjärntenorer. Roberto Alagna har rätt stil – även om han också överdriver – och ser ut och agerar som en dryg ung amerikan. Hans forcerade och ”klirriga” röst är dock inte Met Gold Standard. Å andra sidan vet jag att man har mer överseende med det när man hör honom live.

Som drama är Madama Butterfly ofta stillastående. Det är ett typiskt senromantiskt verk även om musiken ofta är ganska modern, dessutom är den ibland folkviseartad trots det episka upplägget. Kanske saknar också Carolyn Choas regi viss riktning.

 

Madama Butterfly
Dockspel. Faderns barn markeras med marin kostym.

 

Opolais gör dock det bästa av det och har stöd av starka biroller och uppfinningsrika scenlösningar. Tanken var att föra in grepp från japanska No-spel (stiliserad, symbolisk teater) och skapa en drömvärld – med dockor och mytisk japansk folklore – åt den stackars geishan.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ken Howard/Metropolitan Opera

CNEMA Norrköping

2 april 2016
Madama Butterfly

Opera
av Giacomo Puccini
Libretto av Luigi Illica och Giuseppe Giacosa
Dirigent: Karel Mark Chichon
Producent: Anthony Minghella
Regi och koreografi: Carolyn Choa
Scenografi: Michael Levine
Kostym: Hang Feng
Ljus: Peter Mumford
Dockor: Blind Summit Theatre
Direktsänd från Metropolitan Opera, New York, via Folkets hus och parker

MEDVERKANDE
Cio-Cio-San (”Madama Butterfly”) – Kristine Opolais
Pinkerton, marinlöjtnant – Roberto Alagna
Sharpless, konsul– Dwayne Croft
Suzuki, hushållerska – Maria Zifchak

LÄNKAR
Giacomo Puccini Wikipedia
Folkets hus och parker hemsida Live på bio/Facebook
Metropolitan Operan hemsida
Madama Butterfly handling/Operalogg
Cnema hemsida
Lars Henriksson – Operalaven hemsida
Mycket mer än opera Live på bio i vinter säsongprogram Kultursidan.nu 5/1 2016

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.