• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Glasklart? med Simon Klenell i Rejmyre

Simon Klenell
Udda föremål.  Simon Klenell har smugit in sin installation Center for amorphous studies i en antikaffär i Rejmyre. Videon är en ledtråd.

 

Smältande glas öppnar ögonen för konst

 

Svårupptäckt! Ändå mitt framför ögonen! Simon Klenells installation med glasföremål Center for amorphous studies smygs sig in i en bokhylla i en antikaffär i Rejmyre hantverksby. Filmen från arbetsprocessen med smältande glas öppnar ögonen för konsten. Hantverket är viktigt för konstnären.

En trappa upp i Rejmyres Antik ska utställningen vara, mitt i verksamheten. Ögonen skannar det öppna rummet i väntan på att konstnären Simon Klenell ska dyka upp. Antika och semiantika, alltså gamla och halvgamla föremål – möbler, prydnadssaker, ett illorange 1970-talsprydnadsglas och en spinnrock – en salig blandning.

Jag tittar på tavlorna. Sedan på den gamla tv:n som visar smältande glasföremål i en skärseld i miniformat. Aha det är den som är installationen! Så lugnt, så vackert, så förödande.

– Det är lite intressant att sudda ut gränsen mellan konsten och miljön, säger Simon Klenell som kommit uppför trappan.

 

Simon Klenell
Fint i det förgångna. Kristallen med rutmönstret har hamnat på sniskan.

 

Nu tittar jag på det illorangea en gång till. Där är ju installationen, filmen är bara en del! I bokhyllan står en radda med kristallglas, färgade glas, anspelande på 1900-talets mest populära glasformer och färger, från sekelskifte och framåt.

– Videon är som en appendix till föremålen som hjälper en att förstå. Glas är både kulturellt, formhistoriskt och fysiskt, säger Simon Klenell och lyfter fram glasets egenskap att sakna specifik form och samtidigt kunna formas. Glas är inte ett ämne i sig utan en blandning av sand, soda och kalk som hettats upp.

I hyllan står en kristallvas med klassiskt rutmönster, ovanligt stort. Klenell talar om ett material med kaotisk kvalitet men som kan bära betydelsen av att vara ”ädelt”. Fast här har vasen hamnat på sniskan. Det är ett litet lutande torn, som för mig blir sinnebilden av ett förgånget (klass-)samhälle.

Simon Klenell började som hantverkare, konstnärskapet är en fortsättning. Kunskapen har parats med utforskande bortom nyttan och berättandet har lagts till. Att tillägna sig ett sig ett hantverk är att lära sig ett språk.

– Vad ska jag använda språket till?, frågar han retoriskt, konstnärer  ställer frågor oftare än de ger svar. Hur kan man berätta saker med föremålen?

Vid närmare betraktande är de inte riktiga, de är som ansatser till något men ofullkomliga, förvridna, halvsmälta, var och en sig själv.

– För mig är vart och ett av objekten speciellt. Det bär på ett eget tillstånd, egna egenskaper.

Simon Klenell gästar olika glashyttor, platser för skapande och lärande. Där har föremålen skapats. Något eller några har troligen också placerats i hans egen glasugn, den vi ser i videon. Specialbyggd för att kunna filma vad som händer i den heta ugnens buk. Bägare, skålar, glas mjuknar, böjs, smälter i den meditativt sköna videofilmen.

– Jag planerar processen mer än det färdiga utseendet, förklarar han och säger att han drivs av en hantverksmässig nyfikenhet. Jag lägger till ett osäkert moment, där kända mönster möter okända element. Vad händer om jag kyler eller tillför något?

Simon Klenell återkommer till Rejmyre Art Lab senare i sommar. Då deltar han i gästprojektet Performing Labour tillsammans med andra nordiska konstnärer.

Redan nu är ett gäng internationella, mer långväga gäster, på plats. I morgon onsdag gör de en öppen presentation av sina projekt, där var och en utvecklat en ”produkt” vid Reijmyre Glasbruk som resultat av utforskandet av begreppet arbete.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

REJMYRE ANTIK Rejmyre

14 maj – 4 september 2016
Center for amorphous studies

Plats-specifik installation
Simon Klenell
Arr: Rejmyre Art LAB

 

REIJMYRE GLASBRUK Rejmyre

22 juni kl 15
Performing Labour
Öppen presentation av konstnärlig forskning kring begreppet arbete

KONSTNÄRER
Alex Auriema (US), Robyn Backen (AUS), Ioana Jucan (RO), Filip Olszewski (US), Daniel Peltz (US/SE) Sissi Westerberg (SE)
Arr: Rejmyre Art LAB

LÄNKAR
Simon Klenell hemsida
Rejmyre Art LAB hemsida Facebook FB-evenemang
Ulla hänger Gardinerna i Rejmyre Art Lab reportage Kultursidan.nu 30/4 2016

Bookmark the permalink.

Comments are closed.