• KULTUR-ANNONS



  • NYHETER

Romeo & Juliet i Silvana Imams tid (recension)


Uppvaktning. Romeo stilar för Juliet utanför Bjälbopalatset på Gräsgården i sommar.

 

En självmedveten och stark tjej

 

RECENSION/VADSTENA Kärlekens eviga omöjlighet. En ny generation stormar fram, deras Romeo & Juliet är här och nu. Ska den verkligen spelas på Gräsgården i finkulturella Vadstena? Borde inte klanstridernas eviga hämndkedjor visas upp i Marielund och i Rosengård? Ändå – Bjälbopalatset är också rätt.

Verona är en mångkulturens stad, som vilken stad som helst efter dagens slut när den vita medelklassen åkt hem och låst om sig. Om kvällen drar ungdomsgängen på stan, kärntruppen sammanfogad av släktlojalitet och vänskap, ytterkanten mer av slump. Tybalt Regina Capulet leder det ena gänget, Mercutio Capelli Montague det andra, hårdföra typer båda två.

En Capulet och en Montague? Namnen leder rakt in i två av Veronas kända släkter. Tybalt är kusin till Juliet, dotter till finansdrottningen Marianne och artisten Giulio Capulet. Mercutio är släkt med Benvolio och Romeo, den senare en lovande fotbollsspelare. Upplysningarna får jag i programbladet Extra Nyheter, som serverar braskande rubriker.

 

Romeo & Juliet
Hårdföra typer eller nyttiga idioter. Ungdomsgänget med Tybalt Regina i spetsen hävdar släkten Capulets revir.

 

Teatersällskapet Shakespeare på Gräsgården jubilerade förra året. 20 år med givande uppsättningar där de med Shakespeares hjälp samtalat om nutidens problem och människors eviga tillkortakommanden, eftersom inget är nytt under solen.

En allt starkare linje har handlat om att blotta patriarkalismens maktspel, som bemötts av skådespelarval grundade på lämplighet och energi, inte på kön.

Detta tar de med sig i ungdomsdramat Romeo & Juliet, regisserat av erfarna Johanna Lazcano. Hon låter en ny generation storma fram på Gräsgårdens utomhusscen.

Endast några få av skådespelarna har varit med förr. Inga Onn, som spelar fru Capulet, här en drivande roll, har varit med i många uppsättningar. Isa Aouifia, som spelar hennes make sångaren Giulio, debuterade dubbelt upp förra året.

Tillsammans utgör paret Capulet ett praktexempel på hederskulturens makt över individen, men också hur individen utnyttjar den till sin fördel. Det är grymt att se en kärleksfull far vända på en femöring och förkasta sitt barn.

 

Romeo & Juliet
Barnarbete. Yngsta tjänsteflickorna hos familjen Capulet. En av dem talar också teckenspråk.

 

Romeo gestaltas av Nemanja Stojanovic. Ansiktet avslöjar varje känsla, sorg, nyfikenhet och iver och hans tröja brinner redan i rött och gult. Hans Romeo är den vältränade fotbollsspelaren, klädd i shorts och långa fotbollsstrumpor. Det är lätt att tycka om honom och förstå varför han listar sig objuden in på Capulets stora sommarfest, han är ju olyckligt kär i Rosaline.

Men han möter Juliet, en annorlunda flicka, som valt en Batmanmask till maskeraden. Johanna Hovergren gestaltar en självmedveten och stark tjej, en Silvana Imam-typ i vår tid. Hon är döv och talar med tecken.

Romeo fångas av det ovanliga i Juliets teckenspråk och glömmer Rosaline. Strax uppstår den kärlek som brinner fort och hett, till syrsornas gnissel om natten och fåglarnas gryningskvitter.

Greve Paris har inte en chans, en anständig man som valhänt tränat teckenspråk för att kunna samtala med sin blivande hustru. Han spelas av Hannah Alem Davidsson som för övrigt också gestaltar den hårda Tybalt, en av uppsättningens intressanta dubbelbesättningar.

 

Romeo & Juliet
Frieri. Greve Paris, herr och fru Capulet bär de rosa-lila-grå-blå färger som går igen i uppsättningen.

 

Regissören skär i manus och effektiviserar scener. En rytm uppstår när monologer bromsar in hastigheten och Juliets tysta språk är vackert att se. Kan vi inte tyda tecknen så kan vi ändå förstå de känslor hon förmedlar och Romeo gör sitt allra bästa.

Men det bästa är inte gott nog. William Shakespeare, som givit alla sina huvudroller en skavank, har skänkt Romeo oturens akilleshäl. Gång på gång uppstår hinder för deras kärlek. Hetlevrade Tybalt dödar Mercutio och Romeo ger igen. Domen blir förvisning.

Broder Laurence, som bejakat kärleken och vigt ungdomarna i hopp om att den uråldriga släktfejden ska nå sin ände, kommer på en idé. Som slår slint. Nästa plan är den giftdryck som ska försänka Julia i dödslik dvala. Den slår slint. Det som till sist återstår är sorgen och jag känner att den är tung.

Det är en stark föreställning med skickliga skådespelare, men ska den verkligen spelas för den trogna Shakespearepubliken på Gräsgården i finkulturens Vadstena? Borde inte klanstridernas eviga hämndkedjor söka ny publik i Norrköpings Marielund och i Malmös Rosengård och alla andra områden som kallas för utanförskapets? Turnera!

Ändå – Bjälbopalatset är också rätt. En gång levde just här starka släkter som härskade, stred och bytte sida. De som gifte bort sina barn för maktens skull. I Shakespeares Verona sker det än i denna dag.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Patrik Persson

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN

ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GRÄSGÅRDEN Vadstena

8 juli – 6 augusti 2017
Romeo & Juliet
av William Shakespeare
Översättning: Göran O Eriksson
Regi: Johanna Lazcano
Regiassistent: Agnes Matsdotter
Kostymdesign: Evelina Hedin och Åsa Norman
Mask- och perukdesign: John Hanna
Ljuddesign: Hugo Therkelsson
Prod: Shakespeare på Gräsgården

MEDVERKANDE
Nemanja Stojanovic, Johanna Hovergren,
Inga Onn, 
Isa Aouifia,   Åsa Persson,
Wayra Monasterio, Hannah Alem Davidsson
samt Sanna Svedin, Dejen Kesete, Seyyed Mohammad Hosseini,
Adeel Hussian Haidari,  Salman Rezai, Ali Rasoli, 
Agnes Jakobsson,
Emilia Möller, Karin Onn-Åström, 
Linnea Steje och Fanny Sjödahl

LÄNKAR
Shakespeare på Gräsgården hemsida Facebook
Teatern flyttar ut i sommarlänet 2017 listan Kultursidan.nu 2/6 2017

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.