• KULTUR-ANNONS



  • NYHETER

Vadstena-Akademiens nya opera på Wilde


Tedags. Sebastian Durán och Francine Vis sjunger huvudrollerna som Jack/Earnest Worthing och Gwendolen Fairfax i nyskrivna operan The Importance of Being Earnest som snart har premiär på Vadstena slott.

 

Dukat för fräsch och lättsam komedi

 

VADSTENA En engelsk ordvits. The Importance of Being Earnest, irländske dramatikern Oscar Wildes pjäs, ligger till grund för årets nyskrivna opera på Vadstena-Akademien. En komedi med lättillgänglig musik utlovas av tonsättare och regissör. Sommarens uppsättning är ett roligt och givande uppdrag tycker de unga sångare och musiker som deltar.

Eftermiddagstheet står framdukat i salongen. Strax ska ett frieri framföras, där en ung man som kallar sig Earnest undrar om kvinnan han älskar skulle tycka om namnet Jack eller John. Alltså en central scen i irländske dramatikern Oscar Wildes pjäs The Importance of Being Earnest, där förnamnet också står för begreppet ärlig.

Komedin skrev 1895 och har blivit en klassiker som även filmatiserats flera gånger. Nu har den blivit opera, beställd av Vadstena-Akademien, med libretto av William Relton och musik av B Tommy Andersson. Det är också de som regisserar respektive dirigerar uppsättningen som har premiär 21 juli på Vadstena slott.

 

B Tommy Andersson leder orkestern
Kammarorkester. B Tommy Andersson som komponerat The Impportance of Being Earnest dirigerar.

 

– Jag känner verkligen att han lyssnat till mig för det passar min röst väldigt bra, säger Francine Vis om musiken som skrivits för Gwendolen Fairfax roll, kvinnan som absolut ska gifta sig med en man vid namn Earnest.

Francine Vis, som började sjunga hemma i Amsterdam och gick vidare till högre studier i Köpenhamn, har Sverige, Danmark och Holland, men även Belgien och Tyskland som arbetsfält. Det här är den lyriska mezzosopranens första operaroll i Sverige och hon fick den efter en audition hemma i Malmö för två år sedan.

– Jag tycker det är så himla kul att sjunga och spela teater samtidigt, att skapa en annan värld, säger hon.

Om den nyskrivna operan har Francine Vis bara lovord, inte minst tycker hon att musiken passar karaktärerna.

– Jag tycker att B Tommy Andersson gjort musik som är väldigt tillgänglig. Det känns fräscht, det är färgglad musik som utvecklas hela tiden och som är inbjudande.

Även om titeln handlar om ett mansnamn är kvinnorollerna starka. Fyra män står på scenen och lika många kvinnor.

– Det är en kamp mellan en stark kvinnokaraktär och en inte fullt lika stark man, som i och för sig tror att han är stark, säger librettisten och regissören William Relton.

Operan sjungs på engelska men kommer att textas på svenska. Det smakprov torsdagens pressvisning bjuder på låter högst lättförståeligt.

 

The Importance of Being Earnest
Yes! Yes! Yes! Äntligen har hon fått mannen på fall.

 

Vadstena-Akademien satsar på unga svenska sångare som har en potential för framtiden, uppsättningarna är ett pedagogiskt verktyg. Akademiens konstnärliga ledare Nils Spangenberg lyfter fram att musikstuderande är den viktigaste målgruppen för verksamheten. Att det blir operaföreställningar för en publik kommer i andra hand, även om målet som alltid är att det ska bli så bra som det bara kan bli.

– Syftet med föreställningen är att alla ska lära sig något, framhåller Nils Spangenberg.

Hovsångerskan Ingrid Tobiasson, som gestaltar Lady Bracknell, behöver knappast den hjälpen. Hennes roll är en annan.

– Jag tycker mycket om att vara förebild. Jag är en kanal för framtidsdrömmar, jag kan berätta om mina vägar och lyssna på deras funderingar, säger Ingrid Tobiasson.

 

Rebecka Elsgard och Lovisa Ehrenkrona
Stipendiater. Rebecka Elsgard och Lovisa Ehrenkrona, som båda gått på De Geergymnasiet spelar i operaorkestern.

 

Rebecka Elsgard och Lovisa Ehrenkrona, som båda spelar med i operaorkestern, lyfter också fram Akademien som ett tillfälle att lära sig mer. De två vännerna gick båda ut från De Geergymnasiet våren 2011 och har gått vidare med musiken sedan dess. Rebecka Elsgard som spelar piano och celesta i orkestern inledde sin sejour i Vadstena ett par veckor tidigare än Lovisa eftersom hon även varit repetitör, alltså ackompanjerat sångarna medan de repeterat.

– Det är extra roligt att det är kammarmusikbesättning, säger Lovisa Ehrenkrona som är den enda violinisten i orkestern.

Att det är nyskrivet är spännande. De sista noterna kom bara några dagar innan det var dags att inställa sig i Vadstena.

På kvällarna träffas alla och stämningen är hög. Alla unga artister inom operans många konstarter har mentorer, som de blir assistenter till.

– Det är stipendieplatser på alla poster, också kostym och smink, påpekar Rebecka Elsgard.

Faktiskt så studerar Rebecka sång vid den nygamla operautbildningen som Vadstena-Akademien tagit över huvudmannaskapet för. För att få stå på scenen som sångsolist på Vadstena slott räknar hon med att lägga till ytterligare fem år, och konkurrensen är hård.

Vadstena-Akademien har fler strängar på sin lyra. Vid sidan av operaverksamheten bedrivs även en Kammarmusikakademi, som genomför en serie konserter i Vadstenatrakten. Dessutom ges barockkonserter samt konserter med sångare och musiker från årets opera.

© Text och repetitionsfoto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

VADSTENA SLOTT Vadstena

21 juli – 9 augusti 2017
The Importance of Being Earnest
Tonsättare/Dirigent: B Tommy Andersson
Librettist/Regi: William Relton
Scenografi och kostym: Marika Feinsilber
Mask- och perukdesign: Anne-Charlotte Reinhold
Ljusdesign: Anna Wemmert
Prod: Vadstena-Akademien

SOLISTER
Jack (John) Worthing – Sebastian Durán, baryton
Algernon (Algy) Moncrieff – Hannes Öberg, baryton
Rev. Canon Frederick Chasuble – Nils Hübinette, tenor
Lane & Merriman – Richard Hamrin, baryton
Lady Augusta Bracknell – Hovsångerskan Ingrid Tobiasson, mezzosopran
Gwendolen Fairfax – Francine Vis, mezzosopran
Cecily Cardew – Vivianne Holmberg, sopran
Miss Lætitia Prism – Emma Sventelius, mezzosopran

ORKESTER
Filip Gloria, konsertmästare

Lovisa Ehrenkrona, violin
Johan Höglind, viola
Emma Morsten, viola
Johannes Rydén, cello
Orazio Ferrari, kontrabas
Tove Edqvist, piccola
Siobhan Parker, oboe
Max Ljung, klarinett
Fredrik Jergle Almquist, fagott
Dennis Vasiliev, horn
Simon Andersson, trumpet
Thobias Nilsson, trombon
Ysella Almqvist, harpa
Rebecka Elsgard, piano/celesta

DE GEERHALLEN Norrköping

25 augusti kl 20
Musik i sommarkväll
Norrköpings symfoniorkester
Solister
från The Importance of Being Earnest

LÄNKAR
Vadstena-Akademien hemsida Facebook Årets opera
Teatern flyttar ut i sommarlänet 2017 listan Kultursidan.nu 2/6 2017

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.