• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Källarmänniskor intar Mirum galleria


Mansroll. Simon Peipke spelar Lazaros när Norrköpings Teaterkompani sätter upp Källarmänniskor.

 

Erik Wallsten debuterar som dramatiker

 

NORRKÖPING Männen på botten. En hämtas från Dostojevskijs källarhål, en annan är Albert Camus Främlingen. Här och nu lever Lazaros, en ung kille som flyttat ner i källaren med sin dator. Norrköpings Teaterkompani har premiär på dubbelförestälningen ”Källarmänniskor” på torsdag.

– Vi tänkte på Dostojevskijs Brott och straff redan på fängelset. Det avbröts när vi inte fick vara kvar, men vi fortsatte med motivet, berättar Olov Rasch, konstnärlig ledare för Norrköpings Teaterkompani.

Teaterkompaniets skådespelare sitter alltså inte inne längre – de spelade Tjechovs Tre systrar på Norrköpings fängelse 2015. Frågan är om deras rollfigurers status förbättras när de nu förflyttats till en utrymd butik i Mirum galleria med teaterprojektet ”Källarmänniskor”.

Scen och publikplatser är redan på plats i den utrymda butiken. Väggarna är nakna och stora folieklädda ventilationsrör hänger i det höga taket.

– Den är ruffig på ett modernt sätt, tycker Olov Rasch.

 

Peter Löfqvist, Erik Wallsten och Andrew Jones
– Jag kom in hit och accepterade väggarna som de var. Det gav intryck av källarlokal, kommenterar scenografen Andrew Jones. Till vänster sitter Peter Löfqvist, och i mitten Erik Wallsten.

 

Källarmänniskor består av två delar – Slutförvar och Lazaros. Slutförvar utgörs av texter hämtade från klassikerna Anteckningar från ett källarhål av Fjodor Dostojevskij och Främlingen av Albert Camus. Dostojevskij skrev romanen efter att ha suttit i arbetsläger i fyra år, utsatt för vakternas och medfångars ondska. Erfarenheterna präglade därefter hela författarskapet.

– Dostojevskijs källarmänniska har behov av revansch medan Camusfiguren är individualist ut i fingerspetsarna, en cyniker som inte respekterar andra, särskiljer Olov Rasch som står för dramatisering och regi.

Till dessa fogas en nyskriven monolog av Teaterkompaniets Erik Wallsten som nu debuterar som dramatiker. Han kompletterar med en bitter man, oförmögen att se sin egen roll i det som lett till hans ensamhet.

Sammantaget visar Slutförvar upp tre olika mansroller, inlåsta i sitt eget tänkande. Erik Wallsten påpekar att den destruktiva mansrollen inte bara skadar kvinnor utan även drabbar män med högre tal för självmord, kriminalitet och utsatthet för våldsbrott.

– Det är ändå kanske mycket begärt att kvinnorna ska rädda männen, säger Erik Wallsten stillsamt.

 

 

Olov Rasch
Djuplodare. Teatermakaren Olov Rasch undersöker gång efter annan vad individen gör med sitt  liv med utgångspunkt från sina omständigheter.

 

Sylvester Peipke balanserar på gaveln av en mer än schabbig antik träsoffa som följt Norrköpings Teaterkompani genom en lång rad uppsättningar genom åren. Sextonåringen spelar Lazaros, pojken som flyttat ner i källaren med sin dator. Det var i åttan när han var han med i en skolpjäs som Olov Rasch fick ögonen på sonens begåvade klasskamrat.

– Det är pirrigt att spela en hel teater bara själv, tycker Sylvester Peipke.

Erik Wallsten har skapat Lazaros efter samtal med elevhälsan, främst på Navestadskolan. Medan de tre männen i Slutförvar är tragiska figurer ger Lazaros hopp.

– Den ger en känsla varifrån de äldre männen kommit men också av möjlighet, säger Erik Wallsten om Lazaros som även kommer att brytas ut och spelas som skolteater för åttor och nior.

– Jag vill inte tävla, vill inte känna pressen, utbrister Sylvester Peipke. Nu på gymnasiet är det så indelat i otroligt många olika grupper. Det är pluggisar, hemmasittare som kommer till skolan någon gång i veckan, sådana som är ute jämt.

– Dostojevskij hittade ingen annan lösning än den kristna kärleken, individen går upp i medmänskligheten, berättar Olov Rasch som menar att det är en besvärlig tid vi lever i just nu.

– Det som uppstår i konsumismen blir till slut en tävlan, ett sug efter att bli bekräftad.

Ändå söker sig Norrköpings Teaterkompani till Mirum, ett köpcentrum. Är inte det bakvänt?

– I framtiden blir galleriorna mer mötesplatser än köpcentra med samhällsservice, restauranger och kultur, kontrar Mirums representant Peter Löfqvist gallerians bidrag till projektet när de upplåter den lediga butikslokalen under några veckors tid.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin


ÖVRE PLAN, MIRUM Norrköping

23 november 2017 – januari 2018
Källarmänniskor:

Lazaros
av Erik Wallsten

Slutförvar
texter av Fjodor Dostojevskij, Albert Camus och Erik Wallsten

Regi och bearbetning:
Olov Rasch
Scenografi och kostym:
Andrew Jones

SKÅDESPELARE
Lazaros:
Sylvester Peipke
Slutförvar: Mons Gregemark, Johan Millving och Joakim Malmberg

LÄNKAR
Norrköpings Teaterkompani hemsida Facebook
Tre systrar i fängelse når Tjechovs essens recension Kultursidan.nu 15/9 2015

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Källarmänniskor intar Mirum galleria

  1. Pingback: Källarmänniskor med och utan utväg – KULTURSIDAN.nu