• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Nyfiken på… moderna teaterkonsten


Scenkonst. Förtrycket lever kvar i Anna Petterssons hyllade uppsättning av klassikern Bernardas hus, som hon visade bilder från under Nyfiken på…kvällen på Stinsen i torsdags.

 

Pelikanen till Östgötateatern

 

SÖDERKÖPING Vad får man göra med teater? Hänger publiken med i teaterexperimenten? Redan Strindbergs Fröken Julie chockade publiken på sin tid. Regissören Anna Pettersson berättade om dagens moderna teater när föreläsningsföreningen inledde vinterns och vårens program på Stinsen.

När August Strindbergs pjäs Fröken Julie uruppfördes i Köpenhamn 1889 blev publiken så chockad att föreställningen måste avbrytas. Något så provocerande hade inte setts på en scen tidigare. En adelsdam som förförs av sin betjänt för att sedan ta livet av sig.

Nu har vi andra referensramar. Kan de klassiska pjäserna fortfarande engagera oss som publik om de spelas i sin ursprungliga version? Anna Pettersson, skådespelare, regissör och teaterchef forskar i ämnet.

Hon försöker ta fram det viktigaste, själva kärnan i pjäsen. Hon drar sig inte för att plocka bort roller och hela avsnitt, att låta tre roller spelas av en skådespelare, eller att låta en figur ersättas av en docka.

 

Nyfiken på… publik
Publikdragare. Nyfiken på… satsar på intressanta ämnen och gäster även i vinter och vår.

 

På Stinsen i Söderköping diskuterades ämnet livligt och engagerat tillsammans med föredragshållaren när serien Nyfiken på… hade premiär för året. En del av publiken på Stinsen i Söderköping är positiva till experimenterandet. Andra är emot. Vad pjäsförfattaren skulle ha tyckt vet vi ingenting om.

Vill vi som teaterbesökare se de kända klassiska pjäserna i sin ursprungliga version? Eller föredrar vi att se dem i nya uppsättningar? Accepterar vi att pjäsen har förkortats, att vissa delar och/eller en del av rollerna tagits bort? Att tre  roller spelas av en och samma skådespelare? Eller att någon av personerna på scenen framställs av en docka? Kring de frågorna kretsade samtalet när Anna Pettersson gästade Stinsen.

Anna Pettersson är skådespelare, regissör, forskare och sedan 2017 teaterchef vid Strindbergs Intima Teater vid Norra Bantorget i Stockholm. Just nu arbetar hon som regissör med Strindbergs pjäs Pelikanen i ett samarbete mellan Strindbergsteatern och Östgötateatern. Uppsättningen får premiär i Stockholm i mars. I april är det Norrköpingsbornas tur att få se den innan den går vidare till Linköping.

– Jag försöker plocka isär och sätta ihop, för att på så sätt vaska fram själva essensen i pjäsen. En del av publiken gillar det, andra inte, säger Anna Pettersson.

För en publik som inte har sett så mycket teater, kan det vara svårt att hänga med, det är hon medveten om. Då kan det vara till god hjälp att få handlingen beskriven i programbladet. Som positivt ser hon det också om en kunnig och engagerad recensent reder ut begreppen.

 

Anna Pettersson
Forskare. Anna Pettersson undersöker och utvecklar teaterns verktyg för att nå djupare förståelse av de ämnen som pjäserna tar upp.

 

Man kan undra vad författaren skulle ha tyckt om att hans pjäser plockades isär och/eller omdanades för att ”anpassas” till dagens teaterbesökare.  Anna Pettersson tror inte att det skulle ha varit något problem. August Strindberg var ju själv en nydanare. Hon berättar att hans pjäs Fröken Julie ansågs så provocerande när den hade premiär i Köpenhamn 1889 att föreställningen fick avbrytas av polis.

– Dagens publik har andra referensramar, menar hon. Idag har vi sett så mycket våld i filmer och  TV-serier att vi inte låter oss chockas av sådant som upprörde publiken då.

Pelikanen är ett kammarspel som August Strindberg skrev 1907. Det beskrivs som naturalistiskt, expressionistiskt och absurt. Titeln syftar på pelikanen som enligt myten ansågs stå för moderskärlek. I pjäsen, ett familjedrama, framställs i stället modern som en utsugare som försummar sina barn.

Pelikanen är ett av Strindbergs mest spelade skådespel utomlands men spelas sällan i Sverige. På Östgötateatern har den dock spelats tidigare.

Till dem som förfasar sig över ”nymodigheterna” och helst vill se sina klassiker spelas på traditionellt sätt säger Anna Pettersson att det är en del av hennes forskning som bland mycket annat handlar om hur man kan aktivera teaterpubliken och kanske nå en yngre, eller en mera sammansatt publik.

– Men det är en parentes, säger hon, kanske som en liten tröst till de tvivlande.
– Om alla skulle göra som jag, då skulle jag själv ägna mig åt något annat.

© Text: Bibi Friedrichsen

© Foto: Christina Wernersson

STINSEN Söderköping

Vinter–vår 2018 kl 18.30

Nyfiken på… 

Föreläsningar
Samarr: Söderköpings föreläsningsförening, Kulturkontoret, Folkuniversitetet och Söderköpings Bokhandel

Torsdag 18 januari
Anna Pettersson Om skådespelaren och Strindbergs teater

Onsdag 31 januari
Viktor Banke Om stölden av en flyktingkris och om de bestulna

Onsdag 28 februari
Ingrid Hedström De vi gömde undan

Onsdag 14 mars
Awad Olwan Röd moské med vita knutar

Onsdag 4 april
Mats Jonsson Vad blir Nya Norrland…

Onsdag 25 april
Per Molander Hoten mot staten och demokratin

Onsdag 23 maj
Helena Thorfinn Den som går på tigerstigar

LÄNKAR
Strindbergs intima teater hemsida
Nyfiken på… hemsida Facebook
Söderköpings kommun /Kulturkontoret hemsida
Vinterns/vårens bredd hos Nyfiken på… reportage Kultursidan.nu 10/1 2018

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Nyfiken på… moderna teaterkonsten

  1. Pingback: Östgötateatern förnyar Pelikanen – KULTURSIDAN.nu