• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Förintelsedagen: Spela aldrig Mozart…


Goda minnen. Den unge Paolo lär sig om musikens vägar som barn. I rollerna Ewa Carlsson och Bo Lindell.

 

Föräldrarna spelade för livet

 

RECENSION/ NORRKÖPING Klipp, klipp, klipp. Med frisörsaxens ljud börjar historien om Paolo, sonen till två judiska musiker som överlevde Förintelsen. Föreställningen Spela aldrig Mozart – så länge jag lever gavs på ABF Bergslagsgården i onsdags i samband med Förintelsens minnesdag.

I en frisörsalong i Venedig lyssnar Paolo Levi på ljudet av saxen när hans far formar håret på gamla damer; klipp, klipp, klipp. Som en melodi. Det är så historien om Paolo, sonen till två judiska musiker som överlevde Förintelsen börjar.

När Ewa Carlsson och Bo Lindell börjar berätta sin historia om Paolo och hans föräldrar faller en tyngd över rummet som inte lyfter förrän de är klara. Med bara en fiol som rekvisita berättar de engagerat och älskvärt om Paolos öde som om de själva vore vittnen.

 

Spela aldrig Mozart – så länge jag lever
Rollskifte. Skådespelarna tar den roll som behövs i stunden för att gestalta berättelsen.

 

Framför oss står den unge pojken Paolo Levi, musikläraren Benjamin Horowitz, fadern Gino Levi och modern Laura Adler. I ena stunden är Ewa en osäker, ivrig pojke vars högsta önskan är att spela fiol, i den andra en omhändertagande, orolig mor. Bo tar över efter henne, spelar nu lille Paolo. Allting görs vackert och bekymmerslöst. De håller fast i publiken, som i trans ser på när händelserna utvecklar sig framför den.

Med hjälp av skådespelarnas röster och agerande och med den egna fantasin förflyttas åskådarna till sovrummet där Paolo upptäcker sin mors fiol, till Accademiabron i Venedig där han möter herr Horowitz, och till koncentrationslägret. Gino och Laura överlevde genom att spela för bödlarna och för medfångarna på väg till gaskamrarna.

Den enkla, avskalade stilen gör publiken aktiv i att skapa berättelsen, ingenting är färdigt. Historien görs ännu mer levande när Bo med sin fiol illustrerar; ljudet av gatumusikanten, Paolos första drag på sin lånade fiol och den avslutande konserten när han för första gången spelar Mozart.

 

Spela aldrig Mozart – så länge jag lever
Turné. Spela aldrig Mozart – så länge jag lever spelas på turné runt om i Sverige.

 

När föreställningen är över andas publiken ut som om de hållit andan. Plötsligt är vi tillbaka i Norrköping, en mörk kväll i januari. Efteråt, i samtalet med aktörerna, är det känslosamt. Försiktigt säger någon: Vilken tur att berättelserna lever kvar i kulturen, även efter att vittnena dött.

© Text: Sara Keran
© Foto: Kulturparlamentet

ABF BERGSLAGSGÅRDEN Norrköping

24 januari 2018
Spela aldrig Mozart – så länge jag lever
Efter ”The Mozart Question” av Michael Morpurgo
Kulturparlamentet i samarbete med Musikteater 89

MEDVERKANDE
Ewa Carlsson
Bo Lindell

LÄNKAR
Michael Morpurgo The Mozart Qestion info
Kulturparlamentet/Musikteater 89 hemsida

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.