• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Kalbokultur spelar Kasimir & Karoline


Gemenskap. Kalbokulturs skådespelare har roligt nästan jämt. Från vänster Janne Gustavsson, Elias Dahlgren, Joakim Malmberg och Jakob Sjöberg.

 

”Jag vill göra den bittert rolig”

 

NORRKÖPING Så småningom kommer alla till sminklogen. Och till kostymfoajén. Scenen gapar svart men scenografin börjar ställas upp. På lördag har Kasimir & Karoline premiär, en bitter komedi om människor i svåra förhållanden, som regissören Johan Pettersson säger.

Kalbokultur breder ut sig på Teater Bråddgatan 34. Det är en stilla lördag i början av sportlovet. Kasimir & Karoline ska spelas i Första kammaren. Scenografin börjar komma på plats, tjusiga bilsilhuetter i fonden. Regissören Johan Pettersson bär in ett stort stycke av en kiosk. Mycket stor.

– Jag vet inte vad Ulrika tänkte på när hon gjorde den så stor, grymtar han och oroar sig för att ensemblen inte ska få plats.

Så småningom kommer bord och bänkar på plats. Kiosken har en bild av glass på en sida, av ölmuggar på den andra, typ tyska ölstånkor.

 

Elisabeth Karlsson sminkar Emma Johansson
Mager, misshandlad men sugen på fest. Elisabeth Karlsson sminkar Emma Johansson till hennes roll Erna.

 

Just nu är bara Emma Johansson i Elisabeth Karlssons sminkloge. Emma blundar och Elisabeth lägger på puder, svag ögonskugga. Det ska bli en linje som gör att kinden smalnar.

– Jag ska vara lite utmärglad och ha blåmärken. Det är så hemma för Erna som jag spelar. Men nu är det Oktoberfest så då ska jag ju vara lite fin också, förklarar Emma Johansson.

Hon tycker om sin rollkaraktär. Erna är gift med arbetaren Franz men dras i pjäsen till en annan man.

– Min roll är fattig. I stället för att värdesätta pengar, som huvudrollen Karoline gör, vill Erna bli väl omhändertagen. Hon dras neråt, till han som förlorar pengar.

Emma har samarbetat med både Johan Pettersson och Elisabeth Karlsson tidigare. Under Strindbergsåret 2012 spelade musikal- och danstjejen med i Moderskärlek på Arbis. Sedan blev det Teaterhögskolan i London där hon studerat både skådespel och regi. Nu är hon tillbaka i Sverige och startar karriären i Norrköping.

– Det är jättekul att vara hemma!

Elisabeth Karlsson tar en bild med mobilen då och då. Emma ska lära sig att sminka själv under spelperioden. Elisabeth jobbar på Malmöoperan till vardags men kom när Johan Pettersson kallade. En efter en kommer de nio skådespelarna till logen.

– Jag har fått lite direktiv från Johan hur han har tänkt mer rollfigurerna. Sedan har jag lite fria händer, men de ska kunna sminka sig själva så det får inte vara för avancerat. Alla ska tydligt visa en känsla i sminket, några är arga, några är glada.

– Publiken vet inte vilket stöd Elisabeth är, hon är en stjärna bakom scenen, säger Emma och syftar inte enbart på Elisabeth Karlssons professionella handlag med smink och hår.

 

Johan Pettersson
– Han låter publiken tänka själv, säger Johan Pettersson om tysk-ungerske dramatikern Ödön von Horváths pjäs.

 

När Emma Johansson är klar och fått håret flätat och uppfäst med nålar i nacken visar de upp resultatet för regissören. Ska Emmas roll Erna vara mer sliten?

– Nej, jag vill inte risa till dig. Men kläderna har risats till, svarar Johan Pettersson.

Kasimir & Karoline har legat på lut ett bra tag. Johan Pettersson läste pjäsen för flera år sedan och tyckte om den. I somras kom den på tal och flera av medlemmarna i kulturföreningen Kalbokultur nappade på berättelsen om vad hårda tider gör med människor.

– Det står i Ödön von Horváths manus att det är en komedi. Vi tycker att den är rolig … ibland. Jag har valt att göra den rolig, bittert rolig, säger Johan Pettersson och tillägger. – Men den har ett allvar i sig.

Han berättar att manusförfattaren valde att berätta om händelserna i sin samtid i det då så populära lustspelets form.

– I stället för att visa hur det borde vara så visar han hur det är. Och låter publiken tänka själv.

 

Caroline Brun och Janne Gustavsson
– Ska det vara så här mycket knappar, frågar skådespelaren Janne Gustavsson.
– Ja, det ska vara ”för mycket”, svarar Caroline Brun. I bakgrunden J-B Olofsson.

 

En samling med herrhattar ligger på ett cafébord i Teater Bråddgatans foajé. Rektorn på Sommenbygdens folkhögskola i Boxholm ansvarade för kostym och spelade även med i musikalen Mordet vid Stjärnesand som Johan Pettersson och Kalbokultur satte upp i somras. Nu har han bett Caroline Brun ansvara för kläderna i den nya uppsättningen med utgångspunkt från scenografen Ulrika Tallvings anvisningar.

– Jag har jobbat på distans. Sytt mycket och samlat på mig, gått på loppis.

Kostymerna ska, liksom sminket, vara klara en vecka före premiär. Symaskinen går mellan provningarna för att finjustera och passa varje skådespelare.

– Kan jag få en ridpiska till det här också, undrar J-B Olofsson.

Janne Gustavsson och J-B Olofsson bidrar till tidsandan. Året är 1929, alltså några år innan Adolf Hitler blir Tysklands rikskansler. Det är i München han började sin politiska bana. 1929 är en tid av arbetslöshet och hög inflation. Men kommerserrådet Konrad Rauch och häradsdomaren Werner Speer gör stan under Oktoberfesten.

– Vi är vänner sedan 40 år tillbaka, beskriver J-B Olofsson.
– Och snuskgubbar, tillägger Janne Gustafsson.
– Och dricker mycket öl.
– Jag lyckas snärja en av flickorna i pjäsen.

– Det är fascinerande att publiken får en relation till personer som aldrig funnits. Man ser inte bara en massa vuxna som går omkring och låtsas utan en historia som berättas. Och tycker de om pjäsen så kommer personen alltid att finnas. För varje skådespelare som gör rollen blir det en ny person.

Det är Janne Gustavsson som filosoferar kring teater, men det finns en risk också.

– Det krävs bara att du är privat två sekunder på scenen, så finns personen inte längre.

Den sista jag ser och hör är Miriam Lawo som sjunger under kapellmästaren Alexander Ambec ledning. Allt för tidsandan.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Kasimir & Karoline

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

24 februari – 17 mars 2018
Kasimir & Karoline
av Ödön von Horváth
Regi: Johan Pettersson
Scenografi: Ulrika Tallving
Koreografi: Hannah Levander Frylertz
Kostymsömnad: Caroline Brun
Smink: Elisabeth Karlsson
Musiker: Alexandre Ambec
Prod: Kalbokultur

SKÅDESPELARE
Jakob Sjöberg
Jenny Silfvenius
Elias Dahlgren
Emma Johansson
J-B Olofsson
Janne Gustavsson
Joakim Malmberg
Ingrid Wantschura
Saga Brink
Miryam Lawo

LÄNKAR
Ödön von Horváth Wikipedia
Kalbokultur hemsida Facebook FB-evenemang

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Kalbokultur spelar Kasimir & Karoline

  1. Pingback: Kasimir & Karoline i Hallarna – KULTURSIDAN.nu