• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

En tystlåten Parismiddag i Hörsalen


Så många? Skådespelarna Mette Marqvardsen och Joakim Hagelin Adeby ger ett androgynt intryck när de växlar mellan det kvinnliga och det manliga i föreställningen Parismiddagen.

 

Eget språk en mänsklig rättighet

 

RECENSION/ NORRKÖPING Bordet står dukat mellan Nu och Då. Föreställningen Parismiddagen med Tyst Teater skildrar hur dövas rättigheter växt fram genom historien. Viktigast av allt är språket som verktyg för tankar, idéer och gemenskap.

Riksteaterföreningen KariN bjöd in till Parismiddagen tillsammans med 110-årsjubilaren Dövas förening i Norrköping i Hörsalen i lördags. Det innebär att merparten av publiken hade full koll på allt som sades på scenen. Hörande utan teckenspråkskunskap fick ett handikapphjälpmedel i form av en smartphoneapp med korta textrader.

Även om jag föredragit tillägget hörlurar med digital röstassistent så är det en nyttig upplevelse. Antingen tappar jag något av skådespelarnas agerande eller så tappar jag en del av texten. Men så är det att vara handikappad… det är … handikappande.

Att det är en tystlåten historia som serveras i Hörsalen stör däremot inte alls, det är fullt upp med innehåll ändå.

En äldre jubilar är Sveriges Dövas Riksförbund, som firar 150-årsjubileum i år. Därför har Tyst Teater, en del av Riksteatern, producerat Parismiddagen som backar ändå längre tillbaka i tiden, ytterligare sådär en hundra år. För det var då som Då blev bokbindare och mötte början på dövas gemenskap.

Då är nämligen en person spelad av Joakim Hagelin Adeby. Då är en amper dam i 1700-talsperuk med sväng i kjolen och hög turnyr där bak. Nu görs av Mette Marqvardsen till en person i vår tid, åtminstone ibland.

 

Parismiddagen
Dövaktivism. Parismiddagens två skådespelare gestaltar dövrörelsens utveckling genom 250 år.

 

Föreställningen rör sig vid bordet som står dukat mellan Nu och Då. Måltiden följer gången vid en finare teckenspråksbankett i 1800-talets Paris med kastanjesoppa som förrätt, följd av ostron, njure, bouillabaisse, ostsufflé och kaffe. Allt nedsköljt av överraskande mycket vin. Historien serveras så att säga mellan tuggorna.

För att vara en historielektion är den hyfsat lättsmält, vilket underlättas av just måltidspauserna då aktörerna går in i ett stiliserat ätande med humoristiska inslag. Ett par bildskärmar som emellanåt glider upp ur bordet ger oss bilden av maten på faten.

Mycket handlar om utbildning, att få tillgång till teckenspråket och vad ett språk ger människan. Publiken är också med om bildandet av Stockholms Dövstumförening 1868, föregångare till Sveriges Dövas Riksförbund. Men också om bakslaget i Milano 1880 när teckenspråket sattes på undantag för läppläsning och försök till tal.

Med peruker och mustascher förvandlar sig Då och Nu snabbt och lätt till viktiga personer, inte bara till Abbé de L’Épée, mannen som samlade döva för att utveckla det franska teckenspråket, utan även hans kollega Ferdinand Berthier, som tecknade så vackert, med flera.

Visste vi inte det tidigare så förstår vi att det bildrika teckenspråket inte är ett utan flera olika språk när Nu lär Då ett nytt begrepp: ”skägg” står för ”erfarenhet” på amerikanska.

Strax efter kaffet tar Nu kommandot, bjuder på glassbomb, och fyller i med nutida framgångar – Deaflympics (OS-för döva och hörselskadade), Tyst Teater och högre studier.

Den 14 maj firas ”Teckenspråkets dag”, till minne av ett riksdagsbeslut 1981. Sveriges Riksdag erkände då teckenspråket som dövas första språk, näst intill likvärdigt med de fem nationella minoritetsspråken (finska, jiddisch, meänkieli, romska och samiska). Men att det skulle dröja till 1981 att gör mig sorgsen. Det är en mänsklig rättighet att ha ett eget språk.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Urban Jörén/Riksteatern

HÖRSALEN Norrköping

12 maj 2018 kl 16
Parismiddagen
av Jenny Schöldt
Regi: Debbie Z. Rennie
Scenografi: Alexei Svetlov
Kostymdesign: Lars Otterstedt
Maskdesign: Eva Rizell
Ljussättning: Carina Jernberg
Prod: Tyst teater/Riksteatern
Arr: Riksteaterföreningen KariN och Dövas förening i Norrköping

MEDVERKANDE
Joakim Hagelin Adeby
Mette Marqvardsen

LÄNKAR
Teckenspråk Wikipedia
Dövas förening i Norrköping Facebook
Sveriges Dövas Riksförbund hemsida Teckenspråkets dag
Riksteaterföreningen KariN hemsida Facebook
Samarbete stärker KariNs vårprogram reportage Kultursidan.nu 2/2 2018

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.