• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Lång väg mot Stenhammartävlingen


Laddade! Först att anlända till Stenhammartävlingen är Jungkwon Jang, pianisten Ursula Rüttiman och Hayoung Ra.

 

”Jag älskar nordiska romanser”

 

NORRKÖPING När SON är på turné tar de över De Geerhallens scen. 55 operasångare från Sverige, Europa och världen tävlar under en vecka om penningpriser och nästa steg i karriären. De första landade redan i tisdags. I onsdags checkade alla in. Och hur skulle det gå utan värdfamiljerna?

Sonja Stenhammar möter på Norrköpings flygplats. Den som kommer är vännen pianisten Ursula Rüttiman som har väskorna fulla med noter. Hon har haft sällskap på planet från München med två sydkoreanska sångare, som båda avslutar sina sångstudier i Tyskland.

De har kommit för att delta i Stenhammartävlingen som tar plats i De Geerhallen medan Norrköpings Symfoniorkester rest till Wien för att presentera Allan Pettersson och Pettersonprojektet i traditionsrika konserthuset Musikverein. Hem kommer SON lagom till tävlingens finalkonsert.

Hayoung Ra, 25 år gammal, är den yngsta av de tävlande. Hon har siktat mot opera sedan hon var arton och har redan upptäckt sin favoritkompositör, Puccini med det stora hjärtat.

– Jag har behöver mera erfarenhet och har kommit för att lära, säger sopranen blygsamt.

Jungkwon Jang, 34-årig countertenor, siktar högre och hoppas bli finalist och vinnare med sitt program som bland annat rymmer Purcell, Pergolesi och Rossini.

 

Tuuri Dede, Kaja Vaht och Josefine Andersson
– Jag har ju gott om plats hemma. Kaja Vaht, sångpedagog på Kulturskolan, med sina två gäster, tävlingsdeltagarna Tuuri Dede och Josefine Andersson.

 

120 sökte, 70 valdes ut, 55 har kommit. Det är så hög klass på Stenhammartävlingens tävlande att flera fått engagemang och varit tvungna att lämna återbud. Om de inte lyckats göra som Tuuri Dede, som bett om att få sjunga tidigt i första ronden för att kunna åka till Istanbul för två konserter och sedan återvända till tävlingen.

Fast just nu är mezzosopranen från Estland bekymrad över sin försvunna resväska. Finklänningen kom inte fram med flyget, nu har hon inte mer med sig än det hon går och står i. Kanske hon får låna något av någon annan, kanske hinner hon köpa något.

– Jag älskar Mahler och Berlioze, romantiken och barocken, berättar hon.

Musikprofilen Kaja Vaht, sångpedagog på Kulturskolan, har öppnat dörrarna till sitt hem – ”jag har ju sex rum” – för Tuuri Dede och Josefine Andersson. Svenskan har gått ut Operahögskolan i Köpenhamn. Nu siktar hon på att ta sig in i den svenska operavärlden.

– Jag älskar nordiska romanser, som Sibelius och Nyström. Jag har sjungit mycket av Wilhelm Stenhammar, säger Josefine Andersson och talar om det nordiska tonspråket och att det är lättare att förmedla allt på sitt eget språk.

 

Johanna Engelbarth drar startbokstaven ur Sonja Stenhammars hatt
– And the winner is… Johanna Engelbarth drar startbokstaven ur Sonja Stenhammars hatt.

 

Sonja Stenhammar ställer sig på scenen med en hög hatt i handen. I den ligger lappar med alla alfabetets bokstäver. Vem vill dra? Johanna Engelbarth anmäler sig som frivillig och gör en liten show – ”And the winner is… N!”

Kerstin Högström, som sköter mycket av tävlingsadministrationen, får bråttom att styra med listorna. Den med bokstaven N i sitt efternamn får inleda tävlingen nästa dag.

Ursula Rüttiman och Magnus Svensson är tävlingens ackompanjatörer. De är nog de som arbetar hårdast under tävlingen, till och med hårdare än juryn. Nu fylls deras scheman på. Alla sångare måste få repetera med sin ackompanjatör, vilket gör att pianisterna får mycket långa arbetsdagar på 10 timmar eller mer. Och det handlar inte om något mekaniskt spelande, försäkrar Ursula.

– Vi gör musik tillsammans. Jag ska stödja mina sångare.

 

Gudrun och Erik Liljas har jobbat fram alla värdfamiljer
Trivselkväll. Gudrun och Erik Liljas har jobbat fram alla värdfamiljer.

 

– Jag vet ingen tävling som har en sådan gästvänlighet som vi har! Sonja Stenhammar är Nationaldagens värdinna kvällen innan tävlingen startar. Gäster är sponsorerna men först och främst alla värdfamiljer som låter en eller två sångare bo hos sig.

Spindlar i nätet för detta är Erik och Gudrun Liljas som hört sig för bland vänner och vänners vänner. 35 familjer har de fått ihop, vilket täcker behovet av sängplatser.

– Det är jobbigt innan allt faller på plats, säger Erik Liljas som lägger tre månader och ganska många mejl på att få ihop pusslet.

Sonja Stenhammars kontaktnät imponerar, det är därifrån hon hämtar jurymedlemmarna som droppar in allteftersom under kvällen. De kommer från Schweiz, Tyskland, Ryssland, Frankrike och Sverige. Tävlingens höga kvalitet på deltagare från tidigare år gör operachefer nyfikna – kan de hitta nya förmågor när de ändå sitter i juryn?

 

Göran Gademan
– Roligt och intressant. Det är bra att få koll på duktiga sångare, säger Göran Gademan, Göteborgsoperan, som en anledning till att sitta med i juryn.

 

Göran Gademan, dramaturg och rollbesättare på Göteborgsoperan är en av två nya jurymedlemmar. Han förklarar skillnaden mellan att söka efter en särskild röstkvalitet på en audition inför en uppsättning och att sitta i en jury. Stenhammartävlingen och intagningar på operahögskolan handlar om samma sak, fast här ligger allt på en mycket högre nivå.

– Man ska vara öppen och lyssna – vad har den här personen att komma med?

Höjdpunkten för värdfamiljerna blir sopranen Hanna Wåhlin, finalist 2012 och mottagare av Stenhammarpriset. Hon sjunger en sommarbukett av bland annat Ture Rangström och Wilhelm Stenhammar, avslutar med Flickan kom från sin älsklings möte av Sibelius, med text av Runeberg. En ära, säger hon efteråt, att få komma tillbaka och sjunga i Norrköping.

– Stenhammartävlingen och priset betydde jättemycket för mig. Jag fick en inspelning som tagit mig vidare. Drömmen nu är att göra en cd med sånger av Wilhelm Stenhammar. Man tror inte att han är något för att han är svensk men han gjorde så fin musik, säger Hanna Wåhlin.

 

Astrid Nordstad
Första ronden. Norska mezzosopranen Astrid Nordstad var först ut på De Geerhallens scen i torsdags förmiddag.

 

Nästa förmiddag börjar allvaret. Juryn intar sina platser mitt i De Geerhallen. Publiken, som släpps in och ut mellan de tävlande är på plats, merparten är andra deltagare.

En norsk mezzosopran är först ut med Ursula Rüttiman vid tangenterna. Astrid Nordstad börjar mjukt och behagligt. Hon har valt musikstycken med ökande dramatik och avslutar sina 15 minuter med ett skratt.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Stenhammartävlingen 2018

DE GEERHALLEN Norrköping

7–14 juni 2018
Wilhelm Stenhammar International Music Competition
Tävling för klassiskt skolade sångare
Konstnärlig ledare: Sonja Stenhammar
Arr: Wilhelm Stenhammars stiftelse

FÖRSTA RONDEN
7, 8 juni kl 10.30–18.45
9 juni kl 10.30–16.00
15 minuter per tävlande

ANDRA RONDEN
10, 11 juni kl 11.00 – 17.55
12 juni kl 11.00-12.40
25 minuter per tävlande

Fri entré till 1:a och 2:a ronden
Dörrarna öppnas mellan varje tävlande
Ackompanjatörer: Ursula Rüttiman, Schweiz, Magnus Svensson, Sverige

FINALKONSERT
14 juni kl 18.00
Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Nader Abbassi
Solister: cirka åtta finalister
Två arior per tävlande

JURY
Claes Sköld, ordförande, Sverige
Nader Abbassi, Egypten/Schweiz
Georges Delnon, Schweiz
Serge Dorny, Frankrike
Göran Gademan, Sverige
Olga Kondina, Ryssland
Karin Veres, Sverige

PRISER
1:a pris 100.000 SEK
2:a pris 60.000 SEK
3:e pris 40.000 SEK
4:e pris 20.000 SEK
Mozartpriset 10.000 SEK
Stenhammarpriset 10.000 SEK
Publikens pris 20.000 SEK
Samt konserterbjudanden

LÄNKAR
Stenhammartävlingen hemsida Facebook
Högsta kvalitet i Stenhammartävlingen reportage Kultursidan.nu 4/6 2018

Tagged , . Bookmark the permalink.