• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Kerola, Sipilä och Sweeney på NP33

Tracey Sweeney – Förbjudet Installation

Förbjudet Installation. Tracy Sweeneys grafiska verk i fyra delar visar hennes intresse för budskap och materialimitation.

 

Tre världar i det fördolda

 

Det är riskfyllt att beträda en ohängd utställning. Hur ska jag kunna göra den rättvisa? Inte alls, förstås. Men ingen skugga på vare sig Galleri Sander/NP33 eller de tre konstnärerna Nina Kerola, Elina Sipilä och Tracy Sweeney. När Kulturnatten står för dörren får man tränga sig på där det går innan pressvisningarna liknar rusningstrafik. Och innan galleriets spotlights pekar där de ska.

Kerola, Sipilä och Sweeney har bjudits in av de tre manliga konstnärer som breder ut sig i den stora hallen på övre plan. Tomas Colbengtson, Jöran Österman och Björn Krestesen, som söker och finner i sina rötter och nu ställer ut tillsammans. Här är alltså upplagt att fundera kring mötet mellan alla sex.

 

Nina Kerola
Kvinnan med musöron placerad på en soffa framför vinterskog och på en campingstol på en äng.

 

Nina Kerola arbetar här kring barndomens sommarminne, en campingtur, grafiktekniken är fotopolymer. Tält, bil, sjö, campingstolar och en fångad fisk. Hon komponerar sina bilder, från det enkla tältet till mer avancerade sammansättningar. Prövar att sätta sig själv som vuxen – det är i alla fall vad jag tror – på en stol / soffa / badkar i skiftande miljöer, ibland fotobaserade. På huvudet en mössa med djuröron. Eller om det är en hel svart dräkt.

Som en dröm blir fiskafänget med mor och barn vid en sjö. Bilen (med bubblor framför sig), skogen och tältet speglar sig i den perfekt stilla sjön men ju längre ut desto mer upplöses bilden. Till slut hänger den stora fisken i linan över tomma intet. Solen är röd, dold bakom trädstammarna. Det gör inget för konstnären har lagt till ännu en i bilden, perfekt cirkel – som speglar sig i sjön.

Nina Kerola är född och utbildad i Finland men verksam i Sverige.

 

Elina Sipilä
Natur och kultur. Elina Sipiläs litografier speglar hennes sinne för mytologi.

 

Elina Sipiläs bilder står fortfarande på golvet, ibland buktar de sig oramade som de är. Den tunga litografitekniken är hennes huvudsakliga arbetsmetod med ett resultat som kan påminna om akvarell/gouache.

Elina Sipilä, född och verksam i Finland men ofta på resande fot, skapar bilder där det mänskliga möter naturen i mytiska snår. Gång på gång möter busksnår och vindlande växtlighet som mer eller mindre tydligt avslöjar ett ansikte. Ett annat motiv är kvinnohuvud med horn, ett känsligt porträtt som mer bara antyder än fyller i detaljerna.

 

Tracy Sweeney – Cardinal Points
 Tracy Sweeney – Cardinal Points. Under ytan skymtar en annan bild.

 

Kerola och Sipilä är återhållsamma med kulörerna, Tracy Sweeney ger sig i kast med de starka färgerna, gärna i kontrast. Ett punkigt tilltal öppnar för ruffiga motiv, särskilt söker hon att gestalta ytor som tycks glömda av gud och evigheten. Plåtar rostar. Väggar flagnar efter ommålningar, resterna av en röd cola-logotype bara anas. Men, ibland, väntar en annan värld under det trasgrälla.

Merparten av Tracy Sweeneys verk här är målningar, olja på pannå. Grafiken Förbjudet Installation är undantaget: beskurna schablonbokstäver i signalfärgen rött mot en sliten ”kakelvägg”.

Irländaren Tracy Sweeney delar tillvaron mellan Mayo, Irland och Stockholm, Sverige.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

NP33 Norrköping

28 september – 20 oktober 2013
Nina Kerola, Elina Sipilä och Tracy Sweeney
Grafik och måleri

 

LÄNKAR
Nina Kerola hemsida
Elina Sipilä hemsida
Tracy Sweeney hemsida
NP33 hemsida
Tre ”bildarkeologer” möts på NP33 reportage Kultursidan.nu 14/9 2013

FLER BILDER FRÅN NINA KEROLA – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157635885367715″]

FLER BILDER FRÅN ELINA SIPILÄ – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157635885819043″]

FLER BILDER FRÅN TRACY SWEENY – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157635885576696″]

 

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.