• KULTUR-ANNONS

     

     

  • NYHETER

Hans Lif målar det han ser

Hans Lif – Efter Roslin (olja) och tuschteckningar

Efter Roslin: Baronessan de Neubourg-Cromiére. Av Hans Lif.

 

Gärna ett nummer större

 

Serien med tuschteckningar, en serie porträtt efter en rad av konsthistoriens mästare behövde kompletteras med en målning. Det blev Efter Roslin: Baronessan de Neubourg-Cromiére. Ganska så stor. Bra mycket större än Drömmuffins och Lussekatter som hänger ute i hallen nära Sommarmoln. Hans Lif är konstnären som gör vad som faller honom in. Eller som han själv formulerar det:

– Jag målar det som kommer i min väg. Jag är traditionell, vill ha något att titta på.

Det som kommer i hans väg får gärna vara något vardagligt, lite fika inhandlat på vägen till ateljén. Eller den vackra himlen utanför fönstret. Han räds inte det banala.

– Det är något lustfyllt, kontrar han.

 

Hans Lif – Pepparrot (olja)
Hans Lif. Pepparrot, olja på duk.

 

Hans Lif ställer ut målningar, teckningar och prints på Konstforum. En färstark och lustfylld utställning, fylld av överraskande motiv. Som serien Pepparrot, djungelgrön blast som faktiskt börjat hamna lite på dekis.

– Det blir en berättelse. De vrider sig som dansare, skådespelare.

Färgspelet kontrasterar mot den vita grundmålade duken. Olja på duk. Motiven är ett nummer större än i verkligheten. Det är så han vill ha det, måleriet ska lyfta det avmålade.

Det stora Trädgårdsrummet innehåller alltså tuschteckningar. En serie studier av de stora föregångarnas porträttmåleri tolkat i svart tusch på vitt papper. Efter Tizian, Rodin, Rafael Velsquez…

Med ströpplare. Alltså den lilla skumgummipenseln som man duttar med. Den var perfekt att göra runda svarta ögon med och kunde användas som grov pensel. Hans Lif visar sin första teckning med grova linjer och hur han snart upptäckte att även ströpplaren gick att nyansera.

– Det är roligare att tolka porträtt som inte är modernistiska, för de är redan tolkade. Ibland kommer jag nära föregångaren, ibland blir det mera Hans Lif.

Oljemålningen av porträttet efter Roslins baronessa har de typiska 1700-talsögonen och den sminkade hyn. Hon är mer gjord som kontrast till de svartvita tuschteckningarna.

 

Hans Lif visar hur han använder ströppeln.
Hans Lif, en ströpplare och en studie i tusch.

 

I Mellanrummet hänger en liten serie med promenadstudier i pastellfärger. Utskrifter av iPad-teckningar, lätta iakttagelser, som små noveller. Hans Lif visar sitt bildarkiv. Appen visar sig ha en intressant och roande funktion: den kan spela upp tecknandets händelseförlopp som en liten snabbspolad film.

Särskilt lägger jag märke till att han svischat till de små bilderna med korta spiraler i lämplig färg.

De spiralerna har han tagit med sig till Kavaj och Rock som delar Konstforums innersta Hamnrummet med Sensommarprakt och andra målningar.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

KONSTFORUM Norrköping

28 september – 13 oktober 2013
Hans Lif
Målningar, teckningar och prints

 

LÄNKAR
Hans Lif hemsida
Konstforum hemsida

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157636156884133″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.