• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Sexlektion med Ung scen öst (recension)

En sexfantasi på vita tavlan
En sexfantasi på vita tavlan. Här handlar det om Mia och Moa.

 

Fram till – kanske – den första kyssen

 

Dörren in till klassrummet är stängd. I korridoren utanför står killarna på ena sidan och hänger, tjejerna på den andra. Två av dem har hittat stolar att sitta på. En av killarna i klassen tjafsar med den ena om att få sitta för att ta på sig sina skor. Båda är självsäkra, ett typiskt statusspel på högstadiet med bakvänd flirt.

– Vad heter teatern vi ska se, frågar någon.
– Sexigt på riktigt med Ung scen öst, svarar jag.

De går alla i samma klass och bör ha fyllt 13 år, eftersom föreställningen vänder sig till ungdomar från den åldern. Elevernas kroppar och ansikten berättar att några är på god väg ut ur puberteten medan andra är i början. Det sexuella landskapet är inte på något sätt självklart.

Inne i klassrummet står bänkar och stolar uppställda i en dubbel halvcirkel. Killarna sätter sig på bakre radens bänkar, tjejerna på stolar med borden framför sig. En kille väljer att sätta sig längst bak i rummet men övertalas att sitta med de andra.

Manuset är tunt som dagens lista som skådespelarna lägger på ett av borden. Det ska bli en improviserad föreställning, som genomförs med lite hjälp från eleverna. Spänningen stiger nervöst bakom borden som utgör klassens skyddsgräns mot skådespelarna.

 

Mjuk beröring.
Mjuk beröring med känsla.

 

Är eleverna inte tillräckligt uppskrämda i förväg så skulle de kunna bli det när skådespelarna går in i känslan. Martin stryker sig mot en hög pall, Sofia smeker en elektrisk kontaktdosa och Ellen attackerar ett värmeelement uppifrån den djupa fönstersmygen. Absurditeten avväpnar, och samtidigt är aktörerna så dråpligt klädda, överlastade med symboliska könsdelar, att de inte går att ta på fullt allvar.

Martins kostym består helt och hållet av mjuka stoppade snoppar i rosa-lila schatteringar och en liten fluffig mössa. Sofias motsvarande bröst går i färgskala från beige till grönt medan Ellens virkade burr lyser i höstens färger. Dessutom bär hon en utsökt pigg fjäderprydnad på huvudet.

Dubbelheten går igen genom föreställningen: ett laddat ämne fullt av generande detaljer kontra stora mått av humor. Vita tavlan används flitigt, någon ritar illustrationer medan något annan fantiserar högt. Upphängda symboler för en man och en kvinna får heta Mia och Moa utan vidare diskussion. Orden är både runda och kantig, men mest mjuka.

Det blir battle, en ordkamp, mellan Ellen och Martin. En grupp elever får ge förslag på vad som är bra med sex medan den andra ska ge argument emot. Kanske inte att någon vinner men argumenten ventileras högt och det är just det som är meningen. Liksom, vid ett annat tillfälle, när Martin säger till hela klassen:

– Om du känner att du inte vill, så säg NEJ jag vill inte. Eller ljug – säg att Jag ska hem till mamma, att Jag har ont i huvudet, Jag tänker på döden!

 

Inför första kyssen.
Delar lipstick. Inför första kyssen.

 

Teknikerna är desamma som i andra improvisationsföreställningar, bara att ämnet cirkulerar kring sex på olika sätt. Den enkla rekvisitan består av en musikspelare, små dockor, en virkad grytlapp och inte mycket mer. Det räcker för att ventilera den osäkerhet ungdomar kan känna inför ett ämne som är laddat, personligt, privat och väldigt viktigt. Ung scen östs ensemble med regissören Paula McManus gör ett fantastiskt bra jobb, och det märks att det är genomtänkt.

Sexlektion? Inte längre än till – kanske – den första kyssen. I alla fall inte den här gången.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

HÖGSTADIESKOLOR Östergötland

Hösten 2013
Sexigt på riktigt
Idé och regi: Paula McManus


Scenografi och kostym: Anna Dolata

Musik: Christoffer Karlsson

Prod: Ung scen öst

MEDVERKANDE
Sofia Landström
Ellen Norlund
Martin Waerme

 

LÄNKAR
Ung scen öst hemsida

FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157636609875584″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.