Leif Mattsson skriver i och om konsten

Detalj
Detalj ur Leif Mattssons senaste målning. Kärleksfulla ord som pennan lekt med. Och färgglada prickar som gjorts till ett planetsystem med tunna prickade linjer.

 

Den stela elefanten får en vagn med fyra hjul

 

Från konsthistoria till populärkultur. Konstnären Leif Mattsson blandar med precision i sina målningar, även när det ser ut som rena tillfälligheterna. Film, poesi och grafitti möter 1500-talets Caravaggio på Galleri Sander/NP33. Och så sätter han gärna sina figurer på hjul.

Konstnären Leif Mattsson placerar in sina figurer i landskap, det är något klassiskt i detta. ”Du ska kunna gå i det, se var du kan sätta ner fötterna.” Han relaterar till filmen i sina collageartade målningar i blandteknik – närmare bestämt till Ingmar Bergmans film Persona. ”Det kan vara Liv Ullmans ögon där, eller Bibi Anderssons.”

– Konsthistorien är jätteviktig men jag vill inte skrämmas, det är ingen frågesport, säger Leif Mattsson när vi vandrar runt i det inglasade galleriet.

 


Figurer i landskap. Leif Mattsson ger dem hjul och rörelse.

 

I den stora och sköna målningen Blues för avlägsen ängel, som fångar ögat i galleriets bortre gavel, ryms flera av konstnärens återkommande motiv: ett porträtt hämtat från italienske 1500-talsmålaren Caravaggio, pagodformade tält och lysande prickar som binds samman av tunna linjer till ett pariserhjul.

Det är ett landskap med djup, det är skymningsblått och där gömmer sig skrivna ord hämtade från poeterna Gunnar Ekelöf och Rainer Maria Rilke. Inte helt lättfunna för konstnären har gömt dem med pennan som skapat mönster.

– Jag är intresserad av brus och raster som hinder. Så jag skriver först och går tillbaka med pennan sen.

Bortsett från den stora målningen på duk håller övriga verk mer återhållsamma mått. Ytterligare två målningar är blå, de andra står på en mer svartvit grund. Med samma inbjudan till att upptäcka än nya detaljer.

Och så är där hjulen. En hel serie med figurer, de tycks överdimensionerade i sina antydda landskap, som fått hjul under sig.

– Jag har cyklar, bilar, olika sätt att ta sig fram på. Om elefanten som är så stel får en vagn under sig så är den i rörelse, säger Leif Mattsson.

 


Svart på vitt papper. Det behövs inte mycket färg för att ge liv åt verken.

 

Leif Mattsson kallar sig skrivande konstnär och det i dubbel bemärkelse. Dels skriver han alltså på sina verk, kallar Ekelöf för kärlekens poet (”Du är mitt täcke” är något som återkommer). Dels är han redaktör för tidningen Omkonst sedan tolv år, en internetpublikation om konst skriven av konstnärer. Det har påverkat honom som konstnär.

– Jag ser jättemycket konst sedan jag startade tidningen. Jag hamnade i ett läge i mitt eget skapande och kände att jag målat in mig i ett hörn. Så jag började om från början.

I denna början ingår att han startade med nya dukar. I en serie låter han delar av den vita grundmålningen vara kvar, som breda linjer, kanske närsynta bilder av bokstäver i ett annat alfabet. Graffititekniken gav nya verktyg, tunna pennor med täckande akryl. Tänk att kunna måla vita linjer över mörk färg.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI SANDER/NP33 Norrköping

17 januari – 14 februari 2015
Leif Mattsson

Målningar

LÄNKAR
Leif Mattsson hemsida
Omkonst hemsida
Galleri Sander/NP33 hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.