• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Inget solk i Passagens bägare (recension)

Inger Södergren Skiljelinjen
Rökbränt. Skiljelinjen av Inger Södergren, utställningens enda keramiker.

 

Kvardröjande eko av Kindagruppen

 

En konsthall eller galleri kan ofta gå över ån efter vatten i sitt sökande efter kända konstnärer som man kan spegla sig i glansen med. I utställningen SOLK presenterar Linköpings konsthall Passagen verk av sex olika konstnärer som har sin verksamhet i trakterna kring orterna Rimforsa, Kisa och Österbymo. SOLK är förkortningen av Söder Om Linköping.

Utställningen är ett sätt att värna om och lyfta fram den konst som finns i vår närhet. Kanske kan man genom att visa lokal konst bygga broar med publiken och skapa en förståelse för konstnärskapet när den finns i vår närhet.

 


Hans Åsberg ingick i Kindagruppen. 83 år gammal utvecklas fortfarande hans konstnärskap. Utan titel, olja på plåt.

 

I Kindatrakten har förekomsten originellt nog av konstnärer och kulturutövare varit starkt representerad genom tiderna. Om man tar i beaktande att dessa konstnärer är ett eko av den kända Kindagruppen som gjorde gemensamma konstutställningar under 1950- och 60-talet så förstår man kanske att det finns ett visst samband och arv.

Konstnärernas val av material och teknik skiljer sig åt och till en början kan utställningen uppfattas som spretig med alla dessa variationer av verk. Tvärtom, detta göra hela utställningen intressantare. Man kan se den som en minivariant av Östergötlands museums Under samma tak som visats under hösten. Det är vid första anblicken som denna utställning verkar svårtillgänglig. Det gäller att ta sig tid och smälta intrycken av verken och snart upptäcker man att det trots allt finns flera gemensamma nämnare. Två konstnärer arbetar exempelvis med inspiration från olika tecken. Inspiration från naturen förekommer och nonfigurativa verk.

Naturligtvis kunde antalet utställda verk vara större med tanke på antalet verksamma i regionen. Målet har istället varit att de utställare som är med får ta plats i utställningslokalen.

Hans Åsberg som ingick i Kindagruppen är nu åter aktuell i utställningen SOLK. Ibland säger man slarvigt i konstvärlden att en konstnär som är över 60 inte är särskilt produktiv. Det stämmer inte i fallet med Hans Åsberg som är 83 år gammal. Hans Åsberg fick sin inspiration till sitt nuvarande måleri när han såg den omtalade utställningen Turner, Monet, Twombly på Moderna museet 2011 och påverkades starkt av amerikanen Cy Twombly.

I denna utställning visar han alltså upp en ny sida av sitt konstnärskap. Att se Hans Åbergs oljemålningar på något så originellt som målade på plåt med träpinnar eller varför inte en golvmopp som redskap, är som en befrielse. Motiven är nonfigurativa, de föreställer inget men ändå allt. Färgerna sprakar men är sammanhållna i en estetisk helhet. Lager på lager av färg bildar ett djup i tavlorna som ger häftiga effekter. Det är intrycket av den stora friheten i hans måleri som gör hans tavlor behagliga.

– Mina målningar är Hasse Åsberg till hundra procent. Det är framförallt friheten hos Twombly, känslan av att kunna arbeta precis som man själv vill, som jag beundrar, säger Hans Åsberg.

 


Kaj Johansson har en egen stil med särpräglat bildspråk. Utan titel, collage, måleri.

 

Kaj Johanssons måleri innehåller spännande inslag av collage. Ett återkommande tema är stubbar som tycks sväva fritt i tavlan. Hans stil är verkligen egen och den som betraktar hans tavlor kan ibland bli provocerad.

Ofta arbetar han med tecken och symboler. Hans bildspråk attraherar, det är kärvt, mystiskt och kraftfullt. De flesta av utställningens verk tillkom nyligen under en resa till Frankrike.

Den rökbrända keramiken är Inger Södergrens kännetecken. Mot den oskuldsfulla vita galleriväggen framträder dessa starka keramiska figurer i kontrast. Det rökbrända skapar en brun-svart färg med lite ojämn karaktär som ger en spänning i konstverket. Formerna är mjuka, kvinnliga och organiskt runda. Verken lånar sina titlar från naturen: Kohagen, Ravinen och Sankmark. Med det verk som bär samlingstiteln Utifrån en karta över en mosse, har hon hämtat inspiration från Våxmossen i Ljungsbro. Denna plats har fått en unik och särpräglad karaktär genom att man tidigare bröt torv där.

– Jag bygger mina keramiska objekt för hand , långsamt och kontrollerat och avslutar med en snabb rökbränning där elden lämnar spår, säger Inger Södergren.

 


Fallen efter en krokodilgud. Lars Thostrup med sin målning Stillhet är rörelsens herre.

 

Abstrakta målningar med naturen och gamla glömda tecken som förebild skapar Lars Thostrup stora konstrastrika akrylmålningar. I de verk som visas i SOLK har han haft en bild av den egyptiska krokodilguden Sobek som förebild. Genomgående är hans bakgrunder i tavlorna grå och med en central figur som symbolbild och med stark färg. Detta skapar kontraster.

De akvareller som ingår i utställningen har fått inspiration från bortglömda kinesiska tecken som ingen längre kan tyda. Då vi inte kan tyda dessa tecken tappar vi kunskap om hur gamla kulturer levde, menar konstnären.

– Jag tycker inte om att visa nya målningar då det är lätt att falla för det visuella, att falla för det som är vackert för ögonblicket. Det händer att jag målar om mina målningar efter ett halvår eftersom jag då fått en djupare förståelse för tavlan, säger Lars Thostrup.

Veteranen Christer von Rosen, nestorn i sällskapet, visar målningar, teckningar och grafik. Här möts bild och text och kan beskrivas som absurd och surrealistisk. I motivet Utställning ser man en människa som är snittad vertikalt och uppsvälld, visar upp sina inre organ. Det är mycket teman av död, åldrande och blottläggande av mänskliga svagheter.

I hans verk finns mycket av dråplig humor trots alla allvarliga teman. Vid första anblicken kan hans verk väcka anstöt då han rör upp starka känslor. Efter en stund sjunker konstnärens budskap in och man smälter de starka bilderna och kan se dem som ett slags satir över mänskligheten.

Med videon Into the woods tar Christina Wassberg oss rakt ut in i den grundläggande trygghet som vi människor känner för skogen i form av en vandring i Kindabygdens skogbeklädda landskap. Buddistiska klockor plingar till där något intressant har inträffat, som ett skjutet djur. De tre skulpturerna The sign och The forest är gjorda i betong och knyter an till temat om skogen.

Skogen har ett inre väsen som är svårt att sätta ord på med sitt ibland mörka hotfulla om natten eller välkomnande under dagen och den växtkraft som tar över platser.

Text och foto: Per Oddman

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

PASSAGEN Linköping

21 januari – 8 mars 2015
SOLK Söder Om Linköping Konstnärer

MEDVERKANDE
Kaj Johansson
Inger Södergren
Lars Thostrup
Christer von Rosen
Christina Wassberg
Hans Åsberg

LÄNKAR
Kaj Johansson hemsida
Inger Södergren hemsida
Lars Thostrup facebooksida
Christer von Rosen Wikipedia
Christina Wassberg hemsida
Hans Åsberg info
Passagen hemsida
Funna tecken och förlorade minnen reportage Kultursidan.nu 14/11 2014
Inger Södergren skapar uppifrån reportage Kultursidan.nu 13/11 2013

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.