Ludwig sätter ribban högt (recension)

Moose, Ludwig och Heyes.
Moose, Ludwig och Heyes. I rollerna Christian Dag, Nils Ström och Tim Pettersson i De Geergymnasiets nyuppsättning av musikalen Ludwig, en klassisk rockmusikal.

Kärlek, intriger och tinnitus

Ludwig van Beethoven. Inte Ludde. Ludwig. De Geer-gymnasiets musikal och slutproduktion sätts upp på Östgötateaterns Stora teater och det är precis så det ska vara. Norrköpings största och mesta utbildning vad gäller scenkonst och estetiska uttryck (musik, dans, teater) ska självfallet redovisa sig just på den här scenen. Självklart ska också det kommunala beskåda resultatet och några rader bakom mig sitter en välbekant kalufs. Allt i sin rätt.

Musikalen Ludwig är skriven av skolans lärare och är berättelse som har vissa likheter med den kände kompositörens liv. Vi får bekanta oss med Ludwig, en ung kille med gitarr och artistdrömmar. Med stöttning hemifrån och med hjälp av sin fars kontakter från förr får han chansen till ett kontrakt med DO (De Ouppnåeliga). Det är tänkt att han ska undervisas och vägledas i kändislivet av Moose och Hayes (Mozart och Hayden). Men precis som i verkligheten så dör Moose/Mozart och Hayes får ta hand om Ludwig.

Lärare och elev kommer inte riktigt överens. Hayes är teoretiker och Ludwig vill att musiken ska komma ur hjärtat. Snart lämnar han DO för att gå sin egen väg… En väg med kärlek, intriger och tinnitus. Beethovens kända hörselbortfall är självklart en del av berättelsen.

Ludwig – Nils Ström
Ung man med framtidsdrömmar. Nils Ström som Ludwig.

De senaste åren har det varit många rockmusikaler på de stora musikalscenerna i landet. We will Rock you, Rock of Ages”, Jesus Christ… för att nämna några. Men det här är ingen rockmusikal. Stundvis ja. Men inte helt igenom. Det är klassisk musik med påhälsning av en och annan distad gitarr. Men bra är det. Beethovens musik är bra. Arrangemangen är bra och orkestern är bäst. Det låter riktigt bra. Så bra att jag mitt under Lacrymosa behöver påminna mig själv om att allt jag hör faktiskt är framfört just i ögonblicket.

Jag går tillbaka till början igen. Första numret lovar mycket och jag sitter och småskrattar åt att det är så bra och snyggt framfört. Ludwig (Nils Ström) och hans pappa (William Thomas) öser på varsin gitarr och mamma Mary (Jennifer Carmdal) sjunger riktigt bra. Ribban läggs högt. Orkestern sitter längst bak på scenen och det blir ibland lite ”In Concert”-känsla när scenografierna är som mest sparsmakade.

Från den högt lagda ribban så segar det tyvärr till sig lite då och då för att snart skjuta i höjden igen. Ensemblen är överlag jämn. Ensemblen är också väldigt stor. Ibland är det riktigt många personer på scenen och här har vi en av De Geer-gymnasiets återkommande styrkor. I dessa mass-scener har alla en synbar funktion. I resan till the Ville när Ludwig reser från mor och far till staden används en stor del av ensemblen i ett riktigt snyggt förflyttningsnummer.

Ludwig – Begravningen
Begravningen. Danseleverna medverkar rikligt.

Det står i programbladet att historien utspelar sig i nutid och att Ludwigs föräldrar är gamla 1970-tals rockare. Men vissa av berättelsens figurer känns som sagofigurer och någon annan som hämtad från en komisk dåtid. Var och en av dessa spretigheter är dock väl framförd. Tim Petterssons Hayes är rolig och har bra tajming helt igenom. ”Den förträfflige” är ett nummer som för tankarna till Herodes i JCS. Föreställningens komiska inslag nr 1. Vendela Agestams Charlie är en annan rolig karaktär som höjer scenerna hon är med i.

Ebba Lejonclou och Miranda Nordholm tar kaxigt scenen och har bra röster i Tango DO. Linnéa Källström Sandberg laddar rollen som Elise med scenisk erfarenhet och passar bra som sångerska i Bandet på the Club.

Danseleverna medverkar rikligt och någon har ett fantastiskt uttryck som når ända bort till tolfte raden. De får också ett nummer med lite sånginsatser i en musikal med många stora och många små roller till ännu fler aktörer och aktriser.

Om det här nu ändå är en rockmusikal så är den i vilket fall klassiskt grundad. Likaså är eleverna som framför den och den grunden upplevs vara välbyggd.

Text: Johan Pettersson

STORA TEATERN Norrköping