• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Rutters Requiem inledde påskmusiken (recension)

Rutters Requiem
Kammarsolister. Nina Sognell, flöjt, Maria Bolton, oboe, spelade i John Rutters Requiem i Hedvigs kyrka i söndags.

 

Men först fader Bach i 3 versioner

 

Från mörker till ljus. Två körer, en sopransolist och en utsökt kammarorkester gav stilla veckan en skön inledning. Palmsöndagens Requiem av John Rutter fyllde Hedvigs kyrka. Men det musikaliska påskägget är lite magert i år.

Konserten inleddes med fader Bach. Först vemodsflödande Fantasi och fuga i c-moll på orgel. Melodin vandrar från register till register, växer till nära nog ett jubel – i moll.

Sammanslagna blir Hedvigskören och S:t Olai Motettkör en maffig dubbelkör. Utspridd i kyrkorummet, utmed väggar och i mitttgång serverar den ett levande surroundsystem med långa vibrerande klangskiftningar. Komm süsser Tod är byggd på Bachs stycke men här i Knut Nystedts version, från smygande till långsamt växande crescendo under Ulf Tellins ledning. När stycket vänder och i något raskare takt sjunker embarkerar Ulf Tellin främre orgelbordet och fortsätter där sömlöst med Virgil Fox’ nytolkning.

 

Rutters Requiem med kör, solist och orkester
Rutters Requiem med dubbelkör, sopran och orkester.

 

Med brittiske tonsättaren John Rutters vackra Requiem får vi sedan det centrala budskapet serverat på under en timme. Kompositören följer i många föregångares fotspår när han tonsätter den katolska dödsmässans ritual. Han växlar mellan latin (Requiem æternam, Pie Jesu och Sanctus) och engelska, ur Psaltaren och begravningsmässan från 1786 med ord som kunde vara skrivna av William Shakespeare:

Man, that is born of a woman, hath but a short time to live, and is full of misery.
He cometh up, and is cut down, like a flower; he fleeth as it were a shadow.

Fredrik Ingå, inkastad dirigent med en veckas varsel, håller mestadels kören, nu packad i koret, i strama tyglar. Därigenom tar han höjd för genomslag i de kraftiga partierna.

Introt Requim æternam inleds med dova pukor och cello. Ur det stiger körens ljusa röster. Harpan faller in och till sist flätar sig oboe och flöjt i varandra.

Den lilla orkestern är handplockad, merparten av musikerna har hämtats från Norrköpings symfoniorkester. Om det nu kan kallas orkester, kammarsolister skulle passa bättre då Rutter kopplar varje stycke tätt till ett eller ett par instrument, allt uppbackat av Ulf Tellin på orgel. Det ger liv och omväxling, de enskilda instrumenten blommar, att lyfta fram något är orättvist mot de andra men jag gillar oboens speciella läte och den vackra lilla franska harpans plockade toner framträder skönt och tydligt.

 

Sibylle Glosted, sopran
Allt ljus på kören. Sibylle Glostedt har en strålande sopran. Men ljuset i konsertkyrkan Hedvig  är under all kritik, satt enbart för att lysa upp altarplatsen.

 

Musikhistoria speglas varsamt i verket. Andra stycket Out of the Deep, (kören startar lågt den här gången, efter cellons intro) får mig att tänka på en långsam spiritual. Medan Agnus Dei är ett sorgekväde (vilket förstås ett requiem är) där medeltida tongångar möter moderna disharmonier. Däremellan klingar Sanctus klockor i fallande skalor.

Solisten Sibylle Glostedts höga och rena sopran är en fröjd att höra, tyvärr endast i två korta delpartier. I Pie Jesu agerar hon försångare med svarande kör. Hon återkommer på ett liknande sätt med öppna spjäll i Lux æterna där vi vaggas till ro av kören, harpan, cello och övriga orkestern i sköna harmonier.

Palmsöndagens konsert i Hedvig var den främsta klassiska musikhändelsen under påsken, vad jag kunnat finna. Sjukdom har reducerat långfredagens satsning till musikgudstjänst. Om jag nu listat ut det hela rätt, kalendrarna på församlingarnas hemsidor är mycket snåla med informationen.

Symfoniorkestern har tagit påskledigt. Immanuelskyrkan satsar på kammarmusik och personliga reflektioner genom hela veckan, mycket sympatiskt. I Hedvigs kyrka spelar Kvartersteatern poetiska offerspelet Jag lägger ditt liv i mina händer med improviserade orgelintermezzon av Ulf Tellin, måndag–onsdag.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

HEDVIGS KYRKA Norrköping

20 mars 2016
Från mörker till ljus

Konsert
Hedvigskören
S:t Olai Motettkör
Dirigent: Fredrik Ingå
Solist: Sibylle Glosted, sopran
Orgel: Ulf Tellin
Orkester: Nina Sognell, flöjt, Maria Bolton, oboe,
Basel Sara, harpa, Fredrik Lindström, cello
Anders Dahlstedt, klockspel, Lars Gerd, pukor

PROGRAM
J.S. Bach – Fantsi och fuga c moll
K. Nystedt – Immortal Bach
V. Fox – Komm, süsser Tod (J.S. Bach)
J. Rutter – Requiem

Requiem æternam
Out of the Deep
Pie Jesy
Sanctus
Agnus Dei
The Lord is My Shepherd

LÄNKAR
John Rutter hemsida Wikipedia
S:t Olai hemsida Facebook

Bookmark the permalink.

Comments are closed.