• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Filippas avsked och ankomst i Vadstena (recension)

Familjen Lancaster
Familjen Lancaster. Henke, pappa kungen och Filippa, i rollerna Dasha Nikiforova, Isa Aouifia och Parwin Hoseinia.

 

Tjejen som giftes bort med Erik av Pommern

 

Hon ville bli kung men blev drottning. 20-årsjubilerande Shakespeare på Gräsgården spelar även barnteater i sommar. Filippa från England var dotter till Henrik IV, Englands kung. Redan som barn giftes hon bort med Erik av Pommern, kung över Sverige, Norge och Danmark.

Det är ett energiknippe vi möter när vi kliver ut i dagsljuset. Filippa är tio år och arg. Det är orättvist – varför får inte hon bli kung när hon är så mycket bättre på allt än brorsan?

– Min bror Henke! Han ba!, säger Filippa och imiterar hans gnäll.
– Jag ba, fortsätter hon och utstöter energiska rop.

 

Filippa
I högsta hugg. Filippa är bara bäst.

 

Vandringsteatern Filippa har startat inifrån den mäktiga Klosterkyrkan i Vadstena. Det har gått drygt 586 år sedan hon lades till vila i S:t Annas kapell, drottningarnas gravkor. Skådespelaren som rest sig från graven är mer komisk än skrämmande.

– Gud ske pris!, säger den bastanta drottningen som försöker få ordning på slöjorna.
– Jag heter Filippa och jag bor här i koret. Det där är jag, säger hon och pekar på fönstrets glasmålning.

Men nu ska vi få möta hennes yngre jag på andra sidan Nådens och Ärans port. Klosterkyrkans lilla sidodörr med det högtidliga namnet leder direkt ut i dagsljuset mot Gräsgården och Bjälbopalatset. Det fanns redan då på 1400-talet och för mig som är vuxen och kan lite om historien är det magiskt. Filippa, det upprörda energiknippet, är däremot en mycket reell tjej.

– Där är ni! Ni kan sitta här, här, här, här, här, här, sprutar hon ur sig och slår med svärdet på den låga muren som omgärdar Gräsgården.

Vad kan en kung bestämma över? Varför får Filippa inte bli kung? Varför måste hon gifta sig?

– Jag är bara ett barn. Jag vill bestämma själv!
– Fy så fula ord!, säger pappa Henrik och får nästan krupp av dotterns näsvishet.

De stora och tunga frågorna om statsbygge, jämlikhet och barnäktenskap till trots – avsked och ankomst är det som genomsyrar föreställningen, på flera plan. Filippa måste så småningom lämna hemlandet, och publiken, särskilt då barnen, reser med henne. Där det är radikala hugg i livet för Filippa smyger föreställningen in barnens symboliska avsked från föräldrarna med lek, steg för steg – skickligt!

Avskedet vid stranden – vi har gått från Bjälbopalatser genom parken – är både vackert och vemodigt. Vätterns blåa yta är stor som Nordsjön, ja rentav stor som Medelhavet, tänker jag och det hugger i mig.

 

Publiken stannar utanför det inhägnade gravkoret.
Här vilar Filippa av England. Publiken stannar utanför det inhägnade gravkoret.

 

Skådespelarna är personer som också de upplevt starka avsked och ankomster. De spelar ut med kraft och en rejäl dos komik. Parwin Hoseinia gestaltar med strålande energi en Filippa av i dag, en tuff, frän och stark tjej som säger vad hon tycker men också anpassar sig efter situationen. Dasha Nikiforova spelar både den bortskämda lipsillen Henke och den konstige kung Erik, som äter konstig mat och har konstiga kläder.

– Att hatten har sneda fjädrar, när det ska vara en fjäder som står rakt upp!, dissar Filippa Eriks märkliga mode.

Isa Aouifia är inte bara den dominanta pappan Henrik IV, klädd i gosedjursmantel. Det är också han som är den återuppståndna drottningen vi mötte i Klosterkyrkan. Till sist är han drottning Margareta som tar emot Filippa när hon kommer till det nya landet. ”Jalla, hala…” börjar lektionen i det nya främmande språket. Vi försöker vi också.

– För mig var det jätteviktigt att anknyta till dagens situation med barn på flykt, säger regissören Johanna Lazcano efter premiären.

Hon har samarbetat tätt ihop med dramatikern Cristina Gottfridsson. Filippa var dotter till Henrik IV. Och Henrik IV också är titeln på det Shakespearedrama som Shakespeare på Gräsgården sätter upp i sommar. En smart kombination – tänk att den är möjlig?! Även om vandringsteatern är tecknad med grova drag följer den Filippas tidiga historia.

– Hon kunde många språk och var driftig. När Erik var ute och krigade så ledde hon landet och var krigsstrateg, berättar Johanna Lazcano som läst på i den biografi om den svenska drottningen som regerade som en hel kung, som kom ut häromåret.

Jag går tillbaka till Klosterkyrkan. Tar en förnyad titt på den stora gravstenen som är inhägnad av rep. Filippas namn hittar jag inte i de svårtydda bokstäverna, men ordet Anglia går att uttyda. Filippa av England, drottning av Sverige, Norge och Danmark.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Patrik Persson och Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GRÄSGÅRDEN Vadstena

18 juni – 31 juli 2016
Filippa

En  äventyrsvandring för barn från 6 år
Av Cristina Gottfridsson
Regi: Johanna Lazcano
Kostym: Åsa Norman, Evelina Hedin

Musik: Tim Lundblad
Teknik: Sebastian Lönberg
Arr: Shakespeare på Gräsgården

SKÅDESPELARE
Parwin Hoseinia
Isa Aouifia
Dasha Nikiforova

LÄNKAR
Filippa av England Wikipedia
Erik av Pommern Wikipedia
Shakespeare på Gräsgården hemsida Facebook
Mycket teaternöje även sommaren 2016 LISTA Kultursidan.nu 26/5 2016

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Filippas avsked och ankomst i Vadstena (recension)

  1. Pingback: Bok om 20 år i ur och skur på Gräsgården (recension) – KULTURSIDAN.nu