• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Rejmyre Art Lab reflekterar arbete i glas

Lyssnare
Hemlis. Vid presentationen fick besökarna lyssna till behållarens historia om sig själv, i Robyn Backens verk Reijmyre Red.

 

Hör historien om Reijmyres röda färg

 

Fåfäng jakt på Reijmyres röda glas. Rejmyre Art Lab har gästats av konstnärer från flera olika länder under några veckor. Resultatet av studierna av arbetet vid hyttan landade i mycket skiftande produkter. Vad sägs om en pauspåminnare?

2014 beslutade Finspångs kommun att med en miljon kronor bekosta en glashytta för konstnärer inne i Reijmyre glasbruk. Den beslutade miljonen betalades ut men strax gick glasbruket i konkurs. Verksamheten återupptogs med nya ägare som var öppna för att stå fast vid det ingångna avtalet.

Konstnärernas glashytta ska vara öppen för individer och grupper som vill genomföra projekt vid hyttan, för konstnärlig verksamhet såväl som pedagogisk. Det blir en plattform, ett nära samarbete mellan Reijmyre glasbruks konsthantverkare och konstnärerna.

 

Konstnärernas arbetsbord
Arbetsplatser. Konstnärerna har prövat glasarbetets yttre villkor med bestämda arbetstider. De har även bytt bordsplacering varje dag för att inte fastna i rutiner eller positioner.

 

Rejmyre Art Lab har bjudit in konstnärer till Rejmyre under en lång rad av somrar, med bidrag från bland annat Finspångs kommun. Nu är Rejmyre Art Lab först ut med att utnyttja den nya plattformen, även om sommarens projekt Performing Labour ryms inom de glashyttor som redan existerar i fabriken.

Det är inte sedvanlig glasdesign utan konstnärlig forskning på spjutspetsnivå som är målet. Daniel Peltz, gästprofessor vid Stockholms Konstnärliga Högskola och en av Rejmyre Art Labs konstnärliga ledare, iscensätter Performing Labour som ett forskningsprojekt där de deltagande konstnärerna har att förhålla sig till arbetets villkor så som det gestaltas på glasbruket. Stockholms Konstnärliga Högskola stöttar projektet.

Tänk om konstnären är en arbetare. Alltså har deltagarna följt glasarbetarnas tider, börjat halv sex på morgonen och arbetat till fyra på eftermiddagen. Som ett arbetslag har de turats om vid borden som står på rad i ett hörn av den stora lokalen, för att undvika inrutade positioner. Resultatet av arbetet kallas produkt och har fått ett produktnummer, som alla andra glasartiklar som skapats på Reijmyre glasbruk genom åren.

Brukets hantverksskickliga glasarbetare har sedan stått för själva glasproduktionen.

 

Robyn Backen
Reijmyre Red. Robyn Backens glaskolvar är gjorda i klarglas med olika tillskott av färg, som blått. Men aldrig det typiska Reijmyre-röda, det giftiga färgreceptet som försvann.

 

Veckan före midsommar presenterades den nya ”kollektionen”, som i augusti – när även ett gäng nordiska konstnärer gjort sitt arbetspass – ställs ut i Rejmyres glasbruksmuseum.

– Det är fantastiskt att arbeta med Sissi och Daniel, säger Robyn Backen från Australien om Rejmyre Art Labs två konstnärliga ledare Sissi Westerberg och Daniel Peltz. De är otroligt seriösa och stöttande.

Robyn Backen har skapat krumma glaskolvar med tillsats av olika färger i de för övrigt glasklara verken. I kolvarna slingrar små hörlurar med ett chip. Den som lyssnar, som i en snäckas öppning, kan höra antikhandlaren i Rejmyre berätta om receptet som försvann.

– Den speciella röda Reijmyrefärgen var mycket giftig med kadmium och bly. Till slut upphörde produktionen och receptet försvann, ingen vet vart. Och kanske det är bäst så, summerar Robyn Backen historien och låter vernissagepubliken lyssna.

Konstnären förklarar att hon ofta arbetar med akustik, särskilt med viskande rum. Hon är förstås engelsktalande och ser poängen i att använda ordet ”container” (behållare).

– It is a container and it contains the information about it self, säger hon. (Det är en behållare och den innehåller informationen om sig själv.)

Robyn Backen vittnar om en intensiv arbetsperiod på bruket med påfrestningar av både glasugnarnas hetta och det konstanta fabriksljudet. Då upptäckte hon nedkylningsrummet och visar en film därifrån i sin dator. Det ska bli ännu ett verk så småningom, när hon kommit hem till Australien.

– Det är så lugnt därinne. Glassakerna förs på ett långsamt löpande band under fem timmar medan de svalnar. Det är vackert, meditativt. Det är som en födelse, en annan tid.

 

Daniel Peltz
Bad. Daniel Peltz efterbehandlar en del av sin produkt.

 

Men här finns fler föremål och fler tankar. Filip Olszewski demonstrerar en nästan helt svart vas med minimal öppning och med med ett svagt rött ljus någonstans långt därnere. Monument to the Discarded Ideas of the Artist är titeln, något som antyder att det här med att vara konstnär och kreativ inte är alldeles enkelt.

Alex Auriema har skapat en mäktig pendel för att ange tiden för arbetsdagens början och slut. Den ligger på bordet men där hänger också en under takbjälkarna. Även Sissi Westerberg har reflekterat över arbetstid och skapat en liten pauspåminnare i glas med ballong som sväller upp som en tuppkam.

Daniel Petz runda glasskivor är lika vackra som den poetiska förklaring han ger. Han förklarar hur svårt det blir att hitta i dem botten på en sjö när isen smälter. Som att söka glasets och arbetets ursprung.

Robyn Backen har gästat Rejmyre Art Lab tidigare. Den här sommaren, när konstnärscentrumets verksamhet expanderat med både utställningar och dubbla konstnärslag, är merparten av alla deltagare återvändare.

– Vi vet vad som väntar oss här. Och jag hoppas kunna komma tillbaka igen.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Jasphy Yiran Zheng och Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

REIJMYRE GLASBRUK Rejmyre, Finspång

Juni 2016, presentation 22 juni
Performing Labour

Gästkonstnärer/projektdeltagare
Alex Auriema (US), Robyn Backen (AUS), Ioana Jucan (RO),
Filip Olszewski (US), Daniel Peltz (US/SE), Sissi Westerberg (SE)
Arr: Rejmyre Art Lab

LÄNKAR
Rejmyre Art LAB hemsida Facebook
Glasklart? med Simon Klenell i Rejmyre reportage Kultursidan.nu 21/6 2016
Ulla hänger Gardinerna i Rejmyre Art Lab reportage Kultursidan.nu 30/4 2016

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.