• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

SON spelar på orientaliska strängar

Mukryan Abubaker Molod
Tonspråk. Mukryan Abubaker Molod spelade tidigare i Kurdistans symfoniorkester. Därifrån är han van vid att även improvisera över musikens huvudtema.

 

”Fötterna bär en ut till nya människor”

 

”En musikalisk längtan efter att gifta ihop de två tonspråken.” Så beskriver kompositören Peter Bryngelsson drivkrafterna bakom verket Min väg (Everybody is a Refugee) som uruppförs i symfonisk version i De Geerhallen på torsdag.

Programmets andra del blir Rimskij-Korsakovs Scheherazade. Det blir alltså ett möte där musik som inspirerats av Orienten, både nu och då.

Kompositören Peter Bryngelsson har inte mycket mer än hunnit lyssna som hastigast på repetitionen med Norrköpings symfoniorkester och de tre solisterna, Sohair Chkair, sång, Mousa Elias, oud, och Mukryan Abubaker Molod, fiol. Det låter gungande, lite roligt när alla stråkmusiker knäpper på fiolerna. Sohair reciterar, ouden tränger igenom, uppmikad. I nästa stycke sjunger Sohair Chkair.

Lite orolig är han. Det är en sak att solisterna är både skickliga och samspelta, en annan att de plötsligt befinner sig mitt i en symfoniorkester som spelar musik av ett annat slag än de är vana vid.

– Jag är alltid bekymrad när jag lyssnar, förklarar han. Det är samma sak om ett gäng jazzmusiker eller rockare skulle spela ihop med en symfoniorkester. Enkel musik, 1, 2, 3, 4 mot orkesterns melodislingor utan rytm. Det är som att stå i ett hav av toner.

Men han märker att dirigenten Fredrik Burstedt hjälper sångerskan Sohair Chkair och violinisten Mukryan Abubaker Molod att komma in rätt och kan slappna av. Mousa Elias som spelar oud, den orientaliska lutan, har större erfarenhet av att spela med stora orkestrar och stöttar kollegorna.

 

Peter Bryngelsson och dirigenten Fredrik Burstedt
Kompositör och dirigent. Peter Bryngelsson och dirigenten Fredrik Burstedt vid tisdagens pressträff.

 

Musikdramatiska verket Min väg (Everybody is a Refugee) består av dussinet sånger och recitativ (talade stycken). Den första sången heter Morgonljus. En annan sång heter Fotsteg.

– När man känner sig förlamad av främlingskap, så är det fötterna som bär en ut till nya människor.

Peter Bryngelsson talar om poetiska texter som ändå präglas av kropp. De kommer att höras på både svenska och arabiska.

– Sohair Chkair talar på svenska fast hon inte kan vårt språk. Hon har skrivit orden stavelse för stavelse på arabiska. Det låter väldigt vackert när hon talar.

Peter Bryngelsson, som har en bakgrund i Ragnarök, har ägnat sig åt musik från Mellanöstern i mer än 20 år i bandet Urban Turban. 2010 ville han göra ett större verk tillsammans med vännen Henrik Strindberg.

– Jag drevs av en längtan efter gifta ihop de här två tonspråken. Samtidigt vill jag berätta om flykt och hemlöshet. Alla har vi erfarenhet av att komma nya, fortsätter han och berättar om när han var tio år och flyttade från Vetlanda till Kalmar. – Jag hade fel kläder och fel dialekt.

Peter Bryngelsson sökte nyanlända musiker som han intervjuade om deras erfarenheter och genomförde en första version av Min väg tillsammans med dem och med Jönköpings Sinfonietta. Nu har verket växt ytterligare och än är det kanske inte helt klart. Framöver hoppas han kunna lägga till en kör.

– Musikerna går med fötterna, de andas, beskriver han delar av Symfoniorkesterns insatser. Med en kör kan jag utveckla de delarna.

 

Karin Veres och Sohair Chkair
Symfoniorkestern sökte ett musikprojekt av det här slaget när Peter Bryngelsson kom med sitt förslag. Karin Veres är mycket nöjd med att ha lagt in Min väg i en av SON:s abonnemangsserier, i stället för att ha gjort en specialkonsert.

 

– Vi utmanar oss själva, säger Karin Veres, konstnärlig ledare för Norrköpings symfoniorkester. Den västerländska musiken utvecklas ständigt och här möter vi ett annat sätt att intonera.

Slagverkaren Martin Orraryd ger ett konkret exempel när han demonstrerar orkesterns nytillskott, en vackert graverad darbouka, en trumma där han får olika ljud beroende hur han slår. Det har han lärt sig av en expert som kallades in.

– Jag kände igen det i noterna, säger han nöjt.

Dirigenten Fredrik Burstedt är glad över att ha fått ansvaret för verket. Det han lär sig i samarbetet med gästsolisterna hoppas han spiller över i populära Scheherazade som spelas efter paus.

– Orientalismen var jättepopulär på hans tid. Nu får vi direktkontakt med den tradition som Rimskij-Korsakov inspirerades av. Det är många instrumentsolon i Scheherazade, jag hoppas musikerna kan ta ut klangerna i sina solon.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

6 oktober 2016 kl 19 (introduktion 18.30)
Min väg (Everybody is a Refugee)

Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Fredrik Burstedt
Solister: Sohair Chkair, sång, Mousa Elias, oud, och Mukryan Abubaker Molod, fiol

PROGRAM
Bryngelsson – Min väg (Everybody is a Refugee)

Peter Bryngelsson – text, musik
Henrik Strindberg – musik, arr
Pelle Halvarsson – arr

Rimskij-Korsakov – Scheherazade

LÄNKAR
Peter Bryngelsson hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.