Fredrik Lindberg minns i gränslandet


Skogsbranden. Fredrik Lindberg planterar minnen i sina landskapsmålningar från Västerbotten.

 

”Jag blandar nuet och dået”

 

NORRKÖPING Byns namn är Kamsjön. Konstnären Fredrik Lindbergs gränsland heter Västerbotten och bebos av fåglar, musiker och män med verktyg i ett landskap av ödehus. Träden lever och det är vinter. Utställningen på Konstforum har fått titeln ”Fanfar till en kråka”.

Fanfar till en kråka är även titeln till en målning med just en kråka på en gren. Fanfaren spelas på en bastuba som tycks vara något för stor för den tutande mannen i skärmmössan. Bakom honom är en lagårdsbyggnad. Horisontlinjen är relativt nära, ett stråk av granar randar kanten mot himlen. Trädet har en varmt mättad mellanblå färg, byggnadens tak ljusare blått, himlen är ljust gul. Inga skuggor.

– Titlarna är en viktig ingång till målningarna, säger Fredrik Lindberg.

Tant med sparkstötting, Cykeltjuven, En man bygger ett podium till en staty som föreställer en konung, Skrot. Vi ska alltså se det vi ser, inte se dem som symboler.

 

Fredrik Lindberg framför Fågelskogen
Fågelskogen. Panoramafilmens proportioner passar Fredriks bildskapande. Han föredrar också svarta ramar som ger ett tydligt avslut mot väggen.

 

Fysiskt har han lämnat uppväxtens Kamsjön i Vindelns kommun. Det är i Hökarängen han bor och verkar och det är också där, på promenadvägen mellan hemmet och ateljén, han träffar på en del av de fåglar som bebor trädens kvistar. Konstnärligt återvänder han till minnenas värld var stund i sitt arbete.

– Jag blandar nuet och dået, säger Fredrik Lindberg som på sistone placerat in arbetsmaskiner i sina målningar efter ett år av gatuarbeten i Hökarängen – ”till slut var det oundvikligt”.

Han blandar även stilar. Männen, tanten med sparken är ett feminint undantag, gestaltas som illustrationer, husen, öde eller bebodda, är ungefär lika tillfälligt placerade. Marken i förgrunden är snarare klassiskt målad med växtliv och nyanser, himlen böljar i stråk. Kulturen är tillfällig, naturen är evig, så att säga.

De artbestämda fåglarna (Fredriks pappa var ornitolog) betraktar allt med klar blick. Naturligtvis är även fåglarna eviga, konstnären påpekar att de är små dinosaurier.

Bilderna är som sagoillustrationer utan att berätta för mycket. Konstnären hämtar också från gamla ordstäv, som ”Envar sin lyckas smed” (som blev målningen Lyckans smed, som i sin tur inspirerade till utställningens målning Smeden på grenen). Musikintresserad som han är hämtar han låttexter (Dan Andersson) och placerar in män med instrument.

– Jag är intresserad av medeltidsmåleri och naivisterna som målade intuitivt, säger Fredrik Lindberg och nämner Albertus Pictor (vars lieman lånats in till Älgjägarna) och Hieronymus Bosch som äldre exempel och naivisten Primus Mortimer Pettersson från Östersund. Liksom naivisterna leker han med storleksförhållanden. Som mest i Korpen vars kvist är vandringsmannens väg.

 

Fredrik Lindberg – Korpen
Korpen. Fågelns kvist är vandrarens väg. Den solnedgångsröda färgskalan är ovanlig i utställningen.

 

Trädstammarna i den glesa förgrunden är smäckra, betraktarens vy utgår ofta som från ett gränsland. De få grenarna/ kvistarna är dekorativt formade på ett sätt som för mina tankar till det kinesiska tuschmåleriet. Fredrik Lindberg målar i vattenlöslig oljefärg, många tunna lager. Himlens nyanser stryks på bredden.

De stora målningarna har panoramafilmens proportioner och berättar mer, som i den ovanligt dramatiska Skogsbranden. De små, ofta kvadratiska, bilderna går mer rakt på sak men kan sakna trädens förgrunder i det jag kallar Fredrik Lindbergs viktiga gränsland, som i Fågelskogen.

Färgskalan är oftast kylig, det är inte lappländskt sprakande kulörer. De norrländska fjällen saknas också, Västerbotten är platt.

– Jag var tvungen att åka till Skåne och det gula ljuset för att upptäcka det norrländska ljusets vithet och blåhet.

Fredrik Lindberg visar mig en bok med målningar från 2010, mycket grönare bilder. Sedan dess har det blivit vinter och kargt i gränslandet.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KONSTFORUM Norrköping

25 februari – 12 mars 2017
Fredrik Lindberg
Fanfar till en kråka

Måleri

LÄNKAR
Fredrik Lindberg hemsida
Konstforum hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.