• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Calle Holcks förförande leende på Verkstad (reportage)


Calle Holck framför en del av filmverket .

 

Under tiden reser sig basilikan

 

Tre stora snurror i otakt kastar sig rakt i mitt ansikte och ger mig svindel. Calle Holck, konstnär inriktad på film, performance och installation ställer ut på Verkstad – rum för konst. Det blir bara en visning, på lördag klockan tre, Verkstads bidrag till Norrköpings filmfestival Flimmer.

Flimrar gör det. De snurrande skivorna skiftar färg, det hackar och något blixtrar till, en 25-dels sekund, en ”frame” på filmspråk. Inget för epileptiker om man säger så.

– Några säger Vertigo, upplyser Calle Holck.

Vertigo är originaltiteln på Hitchcocks En studie i brott, där hjältens höjdrädsla bidrar till spänningen. Själv har konstnären mest tänkt på marknadsföringens barndom med experimenterande colareklamen som försökte göra filmpubliken törstig.

Mer stillsamt är Time is not important only life. Konstnären har filmat sig själv när han sitter och tittar på en kryddväxt i kruka. Utgångsläget är helt uttorkat. Jag får veta att innan kameran slogs på vattnade han den men det visar inte den 45 minuter långa filmen.

Konstnärer har genom 1900-talet gärna krånglat till enkla saker, med syfte att få oss att se dem på ett nytt sätt. Det lyckas Calle Holck med i How to make something simple difficult som i sig är en lätt underhållande pedagogisk film om kameraföljningar som enmansprojekt.

– Jag gillar att använda konventioner, sådant folk redan känner till, påpekar Calle Holck när han guidar mig genom verken.

Och poänger har verken, med sin medvetet dokumentärklumpiga teknik. Som The End som anspelar på spelfilmskonventionen eller Me, Color & Julia Roberts vars färgpålägg på en spelfilm gör att han får filmidolen helt för sig själv, något många fans önskar.

Underfundigheterna i verken roar och berör. Det är dags att gå, kryddväxten har rest sig och det slår mig att ordet basilika även betecknar en kyrka, visst är det en basilika som slutscenerna i Vertigo utspelas. Här vid utgången, på håll, ser jag plötsligt det som blixtrar till i In your Face – röda läppar och vita tänder, en mun som ler.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Hjalmar Sandelin Mårdh och Ann-Charlotte Sandelin

 

  • VERKSTAD Norrköping

  • 13 oktober 2012 kl 15
    Calle Holck

    • VIDEOVERK
      In Your Face
      Time is not important only life
      How to make something simple difficult
      Me, Color & Julia Roberts
      The End

 

LÄNKAR
Calle Holck Kungl Konsthögskolan
Verkstad – rum för konst hemsida

 

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.