• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

En som söker och en som hittat hem på Kronan (reportage)

Stora gula – av Peter Öhrnell

Stora gula. Målning av Peter Öhrnell som ställer ut på Galleri Kronan.

 

Gamla åk och skrapad process

 

Två mycket olika konstnärstemperament har beretts rum på Galleri Kronan. Peter Öhrnell, norrlänning i den östgötska förskingringen (läs Linköping), visar verk med namn som Pool, Guldläge och Mount Doom i villaträdgården. Tomas Ekström, bosatt i Björsäter, presenterar Garage och Thunderbird i Lilla galleriet.

– Jag har alltid gillat gamla åk, men först nu har jag målat dem, säger Tomas Ekström.

På väggarna hänger färgstarka målningar fyllda med kärlek, låt oss säga en hyllning till forna tiders bilkultur och till personer som äger handens intelligens. En garageinteriör, en lysande instrumentpanel under mörkerkörning. En moped invid en man som sitter i en port.

– Jag sätter ihop bilder. Jag såg en bild av mannen som söker jobb som ”handy man”. Mopeden kommer från något annat håll, förklarar Tomas Ekström.

Det är lätt att förföras av Tomas Ekströms hemvävda yttre, lovvikamössa och sömmade läderskor som han hellre sular om några gånger än byter mot nya. Den moderna tidens tingeltangel lockar honom inte.

Hans målningar är välkomponerade, med mjuka linjer. Inte ens en husvägg är riktigt skarp. Ändå är det färgvalet som är det viktigaste för honom som konstnär.

– Jag utgår oftast från en bild men det är bara en utgångspunkt för målningen.

Peter Öhrnells verk är ofta i större format och han har fått breda ut sig i galleriets större utrymmen. Verken äger en transparens som avslöjar den konstnärliga processen. Verket Stora gula fångar genast ögat, en enkel linjeteckning i svart överst på ytan med vinklar och hörn samspelar med en realistisk trappa – påbörjad men alltmer skissartad, som skymtar under gula färgsjok som lagts till och skrapats bort. Det är mycket vackert.

Benno är ett annat verk, också det med tunna linjer på ytan, blå och delvis är de borta. Namnet kommer av en tv-möbel och även tv-apparaten finns med.

– Tv-apparaten hade en bild på sig, som försvann. Man målar, dabbar sig, så ger det upphov till något nytt, kommenterar Peter Öhrnell.

Han pekar också på runda former som hänger som klasar i bildens överdel, antyder en armatur i taket till målningen men de återkommer på andra verk. Det är ett spännande samspel mellan de realistiska motiven, aningar av arkitektur och den fortsatta processen med färglager som bearbetas och linjerna som ibland blir ett eko av ett ursprungligt motiv. Det finns gärna en solkighet, som att konstnären vägrar städa sina målningar.

– Om jag beskriver mitt arbetsflöde så är jag rädd att låsa mig metodiskt, protesterar Peter Öhrnell.

Peter Öhrnell tycks vara en konstnär som gör vad som faller honom in. Hans måleri rymmer en oförutsägbar seriositet som inte gör sig till.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • GALLERI KRONAN Norrköping

  • 2 – 17 februari 2013
    Peter Öhrnell
    Tomas Ekström

 

LÄNKAR
Galleri Kronan hemsida
Peter Öhrnell hemsida

FLER BILDER FRÅN PETER ÖHRNELL – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632716363613″]

FLER BILDER FRÅN TOMAS EKSTRÖM – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632720742990″]

 

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.