• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Fyra körer sjunger Mozarts Requiem med SON (reportage)

Michael Francis, SON och kören i De Geerhallen.

Mellan mörker och ljus. Chefdirigenten Michael Francis repeterar Mozarts Requiem med symfoniorkestern och den sammanslagna jättekören.

 

”Ge mig 20 procent mer text”

 

Kören har sjungit upp och Michael Bruze lämnar De Geerhallens scen. Michael Francis tar över. Symfonoiorkesterns chefdirigent slår igång Mozarts Requiem direkt, lyssnar på orkestern och kören utan att avbryta. Sedan börjar arbetet.

– Takt 7. Kören, kom ihåg att det är en fråga, inte ett påstående. Ge mig inte bara konsonanterna, jag vill höra vad orden betyder! Takt 7.

Michael Francis styr över kör och orkester med mjuka men samtidigt distinkta handrörelser. Han skruvar ner volymen på orkesterns bleckblåsare och violiner och nu kommer orden fram tydligare.

– Michael, hur låter det?, frågar dirigenten Michael Francis körledaren som sitter som ensam åhörare mitt i salongen.
– Bättre, är svaret från Michael Bruze.
– Du låter inte helt entusiastisk.

En annan sats. Takt 19. Orkestern spelar en mjuk inledning. Flöjten leder melodin och violinerna skapar en mjuk matta. Kören gör sin ansats. Michael Francis slår av.
– Kören! Ni kan de första orden i den här texten! Glid inte in och sen titta upp. Ni ska vara på från början. Om igen, takt 19. Ge mig 20 procent mer text. Inte styrka, bara text.

De fyra körerna har repeterat var för sig under vintern, med sina respektive körledare. Det är Ulf Tellins Hedvigskören, Henrik Bergions Musikaliska sällskapets kammarkör och Michael Bruzes två körer Bel Canto och studentkören SKÖN. Köruppställningen är traditionell och blir tydligt markerad med ett gott stycke över 120 sångare. Sopraner och basar längst till vänster, altar och tenorer till höger.

Michael Bruze har tagit på sig huvudansvaret med en övergripande tolkning av körverket, han visar sitt partitur med blyertsanteckningar över notsidorna. Vid fyra tillfällen har han samlat ihop körerna för gemensamma genomgångar. De måste ju låta som en enda kör.

Michael Francis har komponerat en helafton kring påskens tema – död och uppståndelse. Valet av Mozarts Requiem var så gott som självklart, det är ”den ultimata musikaliska ritualen”.

– Tippets Ritual dances ur Midsummer Marriage är mer folkligt med element av livets fortgång och fruktbarhet. Men innehåller också gudomliga aspekter mot Mozarts mer mänskliga, förklarar Michael Francis och tillägger:

– Pärts Cantus in Memoriam of Benjamin Britten har också en länk till döden. Dessutom är 2013 Brittens jubileumsår, 100 år sedan hans födelse.

En bidragande orsak till valet av Mozart är att det är första gången Michael Francis möter de fyra körerna, som han den här gången betraktar som en enda. Hellre ett verk de flesta körsångarna redan är bekanta med, så att Francis får koncentrera sig på att lära känna kören och kan få en känsla för hur han kan arbeta med den i framtiden.

– Michael Bruze har gjort ett bra jobb med notinstuderingen. Nu, med Michael Francis, är det mer känsla och dynamik, mer krydda, uppskattar alten Emma Klingvall i SKÖN, yngsta kören i sammanhanget.

Hon har sjungit i studentkören SKÖN i flera år och såg projektet med Mozarts Requiem som ett bra steg i sin utveckling som körsångare. Genom att hennes körledare har två körer har hon haft möjlighet att gå på dubbla körrepetitioner.

– Man tror att vi är minsta kören men det är roligt att upptäcka att ”ja, vi kan det här vi också!” Och det är en otrolig känsla när orkestern drar igång.

På skärtorsdagen är det konsert, med orkester, kör och solister. För då har även mezzosopranen Ann-Kristin Jones tillkommit liksom tenoren Jonas Degerfeldt och basbarytonen Kosma Ranuer.

Samt sopranen Hanna Wåhlin. Som sommaren 2012 var en av finalisterna i Stenhammartävlingen, där hon imponerade med glittrande koloraturer och premierades för sin tolkning av just Wilhelm Stenhammar. Finalplatsen ledde inte bara till att hon nu återvänder till De Geerhallen för en kväll. I sommar sjunger hon opera i Vadstena.

Text: Ann-Charlotte Sandelin och Robert Betts
Foto: Robert Betts och Ann-Charlotte Sandelin

 

  • DE GEERHALLEN Norrköping

  • 28 mars 2013 kl 19
    Mozarts Requiem
  • MUSIK
    Arvo Pärt Cantus in Memoriam of Benjamin Britten
    Sir Michael Kamp Tippett Ritual Dances ur The Midsummer Marriage
    Wolfgang Amadeus Mozart Requiem

    • MEDVERKANDE
      Dirigent: Michael Francis
      Norrköpings Symfoniorkester
      Solister:
      Hanna Wåhlin
      sopran
      Ann-Kristin Jones mezzosopran
      Jonas Degerfeldt tenor
      Kosma Ranuer basbaryton
      Körer:
      Bel Canto
      Hedvigskören
      Musikaliska sällskapets kammarkör
      SKÖN

LÄNKAR
Norrköpings symfoniorkester hemsida
Två förstapristagare segrade i Stenhammartävlingen reportage Kultursidan.nu 5/6 2012

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633105000106″]

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.