• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

WTM – Rätt evenemang stärker staden

Värderingar för Göteborg
Way out west ger värde för Göteborg och göteborgarna. Max Markusson berättade om hur han tänker i andra värderingar än bara pengar.

 

Ni måste ha tydliga mål

 

– Jag tvekade, men bara för ett ögonblick. ”Är det sant att vi kan vara värdar för en jättefestival?” Min magkänsla sa mig att vi måste ta chansen.

Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköpings kommun, drar sin version av historien kring Bråvallafestivalens tillkomst. Det som Stefan Papangelis just inlett med berättelsen om hur Gunnar Lagerman tittade in på hans kontor för att presentera idé han kläckt 30 minuter tidigare. ”Varför inte en musikfestival på det gamla militärflygfältet?”. FKP Scorpio som tidigare tagit över Gunnar Lagermans Hultsfredsfestivalen kopplades in. Resten är historia.

– 55.000 besökare var inte vad vi förväntade oss första året, sade Stefan Papangelis så där som ett belåtet understatement.

– Och det kostar inte skattebetalarna mer än 1,3 miljoner kronor per år, klämde Lars Stjernkvist till, ett risktagande han upprepade under det samtal som följde i Louis de Geers källarplan. Och tillade:

– Vi måste skilja på våra roller. Ni är arrangören. Vi är kommunen. Vi ger service, så som vi ska ge service till alla företag.

 


– Jag tänkte vara på Bråvalla några timmar. Jag stannade i tre dygn. Inte bara för musiken, jag mötte tiotusen glada Norrköpingsbor, sade kommunalrådet Lars Stjernkvist.

 

Både ekonomi och värderingar med hållbarhet. Det är grundläggande för om en kommun ska stötta evenemang, som till exempel Bråvalla. För att kunna utvärdera krävs tydliga mål. Det framkom vid Kommunalt festivalstöd på vinst och förlust, en av konferenserna i Louis De Geer under Where’s The Music.

Förmodligen skulle Stina Algotsson från Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond kunna räkna ut hur stort kassaklirret har blivit för Norrköpings kommun med Bråvallafestivalen. (Stefan Papangelis nämner både hotellnätter och restaurangbesök och 100 miljoner.) Hon och hennes medarbetare vill ta fram användbara modeller.

– Vi, säger Stina Algotsson och menar nog mera ”ni i kommunerna”, måste vara kompetenta. Ni måste planera och utvärdera på ett professionellt sätt och vara transparanta gentemot medborgarna. Och ni måste ha tydliga mål.

I Göteborg har Way Out West blivit en festivalsuccé. Inga tält, inget regn, bara musik och vänner. Festivalen skapades med utgångspunkt från att musik- och rockfestivaler inte är en ungdomsföreteelse längre. Men Max Markusson från Göteborg tryckte på mer än musiklyckan och pengarna. Han talade om värderingar och att bygga varumärke.

– Det är viktigt att finna partners med samma vision som vi har, sade Max Markusson och jämförde med hur diktaturstater både satsar miljarder och människoliv när de bygger sportarenor för Olympiska spel och Världsmästerskap.

– Det är viktigt med miljömässig hållbarhet, sade han och exemplifierade med att det serveras ekologisk mat under festivalen i Göteborg.

 


– Det är ett tillfälle att höra på erfarenhet och kunskap jag inte fått tag på annars. Och få lyssna på musik, säger Maria Brusman, scenkonstansvarig på Region Östergötland. Hon ser festivalen som ett sätt att både få utbildning och kontakter.
– Sedan är det konstnärliga kärnan. Alla de som står på scenerna gör det möjligt för oss som arbetar i musik- och kulturorganisationerna att vara här!

 

En eller två festivaler är trevligt men det måste finnas en helhet. Stefan Papangelis och hans kollegor i såväl Göteborg och Odense var ense om att det mer handlade om en eventportfölj numera. Med det övergripande målet att skapa mervärde för kommuninnevånarna både vad gäller ekonomi, varumärke och livsmiljö.

– Vårt mål i Norrköping är att förknippas med musik. Det tycker vi är bättre än att förknippas med militärindustri, sade Lars Stjernkvist.

– I går, när jag var ung, flyttade vi till jobben. I dag flyttar vi för att leva ett bra liv.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

LOUIS DE GEER Norrköping

13 februari 2015
Kommunalt festivalstöd på vinst och förlust
Konferens

Prod: Where’s The Music

MEDVERKANDE
Moderator: Annah Björk, musikjournalist

Ronnie Hansen, Head of Development, City of Odense, Danmark
Max Markusson, Evenemangschef på Göteborg & Co
Stina Algotsson, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond
Sami Rumpunen, festivalgeneral Provinssi Festival, Seinäjoki, Finland
Stefan Papangelis, VD Upplev Norrköping AB
Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping

LÄNKAR
Where’s The Music? hemsida Facebook
RECENSIONER
WTM – Förtrollande Aurora på Dynamo recension Kultursidan.nu 14/2 2015
WTM – Kryddat med The Durango Riot recension Kultursidan.nu 13/2 2015
WTM – Musiken rör på Elin Bell recension Kultursidan.nu 13/2 2015
FÖRHANDSARTIKLAR
Här’ä den nya musikkonferensen! reportage Kultursidan.nu 12/2 2015
Här är musiken under vinterns festival! reportage Kultursidan.nu 11/2 2015

Tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to WTM – Rätt evenemang stärker staden

  1. Pingback: WTM – Vi ostoppbara Hello Saferide (recension) - KULTURSIDAN.nu