Wardenclyffes profetiska varningar (recension)

CAD Wardenclyffe

Norrköpingsbandet Wardenclyffe släppte nyligen sitt debutalbum Control All Delete.

Musikaliskt och textmässigt väl sammanhållet

Känslan av Wardenclyffes musik är klart elektrisk – det sprakar om instrumenten, jag tänker mig nästan känslan när man biter i en plåtbit och gnuggar med tänderna. Norrköpingsbandet har ett tungt, experimentellt heavy metal-sound, det första band jag associerar till är Black Sabbath. Tänk er en riktigt förbannad Ozzy Osbourne som morrandes ryter fram klassiska Iron Man så förstår ni vad jag menar.

Ska man kategorisera Wardenclyffe mer exakt så är stilen helt klart doom metal, vilket bandet också nämner på sin bandcamp-hemsida. Att Black Sabbath var det första jag tänkte på är inte så konstigt, då de enligt Wikipedia är en stark inspiration till band inom genren. Det är ett minst sagt passande epitet för bandets musik där det allmänna intrycket i melodierna och sången är mörkt och långsamt med en klart dystopisk ångestkänsla. Låtarna är liksom elektriskt laddade, melodiska med ett tungt eftertryck som går väl ihop med låttexterna.

Estetiken är viktig för Wardenclyffes ledare Jacob Nordangård. I förgrunden en detalj från den Tesla-stav han bett konstnären Henrik Lunde Björk skapa.

Det märks att bandets ledare Jacob Nordangård är akademiker, texterna är väldigt intelligenta och utmanande. Utan att konstra till det för mycket lyckas han förmedla ett tydligt budskap utan att göra avkall på det poetiskt vackra.

Som jag sa innan är det mycket dystopiskt, rent Orwelliansk många gånger. Låten Everlearning-Neverknowing är som Orwells bok 1984, fast som ett knappt sju minuter långt stycke musikpoesi.

Minns man nu dessutom att mycket inspiration kommer från Nikola Teslas liv och öde samt Steampunk-genren får musiken en djupare innebörd. Det är skrivet som om det är profetiska varningar avsedda för människor i ett annat sekel. Texterna talar om blindheten för de destruktiva effekterna av vår makthunger, men det finns också en sorg över att vi alltför lätt underkastar oss de mäktigas vilja. Teknik må vara bra, men inte till vilket pris som helst! Det är en rebellisk ton man oftare hittar i punken, men det är mindre politiskt orienterat och mer hårdrockspoetiskt.

Det finns också en klar tråd av mysticism i ett par av styckena (Man ser det redan i namnet på låten A journey through the Major Arcana), något som var mycket populärt under den tidsera (den viktorianska) som Steampunken har sin grund i. Mystiken och magin framställs som ett alternativ till en dogmatisk och korrupt kyrka, men ett farligt sådant. Det är ett val mellan två onda ting som man likt Faust tvingas utforska i sin resa mot upplysning.

Control All Delete är ett starkt debutalbum, och Wardenclyffe kan mycket väl vara ett band att lägga på minnet. De sitter som gjutna i sin genre så uppskattar man doom metal är de givna, men jag tror helt klart att de även kan uppskattas av dem som gillar klassisk heavy metal. Albumet är både musikaliskt och textmässigt väldigt sammanhållet, och jag är imponerad över den genomgående estetik bandet har i allt de verkar göra. Steampunk-elementen går bra ihop med den ödesmättade känslan av överhängande domedag, så…:
…Repent ye sinners, the End is near!

Text: Samuel Sandelin
CD-omslag: