• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Hardy Hum ”debuterar” hos Guvernören

Hardy Hum
Hardy Hum har fler strängar på sin lyra än bara gitarren. Nu använder han sig av artistnamnet And We Should Die Of That Roar.

 

Som om Tom Waits möter Zorba the Greek

 

And We Should Die Of That Roar. I slutet av förra året landade några egendomliga låtar på min dator genom ett promotionmail. Det lät helt obeskrivligt genomarbetat och färdigt. Är det verkligen en debutplatta? Kan den verkligen vara inspelad i Norrköping? Varför detta underliga namn? Detta måste undersökas.

 


Den självbetitlade skivan And We Should Die Of That Roar.

 

Under denna långa pseudonym, ”And We Should Die Of That Roar”, visar sig döljas en annan pseudonym vid namn Hardy Hum. Vi stämmer möte för att jag ska bli lite klokare.

På sätt och vis är det en debut, berättar Hardy, men han har gett ut två skivor med punkbandet han spelade med tidigare i Stockholm. Skivan är inspelad i Kapten Studios med Kenny Lundström som producent/tekniker. Hela arbetet tog 2-3 dagar i veckan under ett halvårs tid.

Vad är det för instrument? undrar jag. Jag tycker mig höra bouzouki bland annat. Och är det fler som spelar?

– Jag spelar alla instrument på skivan. Mest är det gitarr. Det som låter som bas också. En oktav upp digitalt pitchad gitarr är det som låter som mandolin. Sen har vi samplat en toalettpappershållare, och viss percussion är skedar i en tygpåse. Trumljudet är när jag stampar på en scen.

Han går igång på olika ljud, berättar han. Det kan vara raspandet på kylhålen på en dator eller trasiga cymbaler. Och det analoga soundet är viktigt.

Jag förstår att det är därför skivan börjar med gammalt hederligt vinylknaster. Sedan kommer en trevande gitarr in och Hardy (nej förlåt We Should Die Of That Roar, det är lite komplicerat detta) sjunger med darrande röst. En undertryckt desperation ligger i botten.

 


Promotionbilden är gjord med samma omsorg som musiken.

 

Nobody Cares är den låt han sett ut som singel, och den enda som är uttalat politisk. Nyss kom det en video till den. En helig vrede med hest frampressad röst förbannar likgiltigheten inför världens orättvisor. Hardy berättar att han skrev den efter att ha sett en norsk förljugen dokumentär om att massakern i Srebrenica aldrig skulle ha hänt. Han är själv född i forna Jugoslavien.

Rösten är ett kapitel för sig. Ofta påminner den om Tom Waits med skrovlig, djup ton (All Gone). Ibland viskar han nästan fram texten. Stundtals tror man inte han har magstöd, sen tar han i nerifrån tårna. Den är en kamelont som anpassar sig efter låten, och inte tvärt om.

Det ligger blues i botten, det går inte att förneka. Och varför skulle man förneka ett sådant kvalitetstecken? Men det smyger sig också in ballader (Hooks I, Crowded), pop (Red Rose Garden), ambient/klassisk gitarr (Trails), tango (Hard To End), hårdrock (Hooks II, Somtimes, Hooks III), vals (Brittle Hand).

Men mest är det blues, och det balkanska arvet lyser också igenom. Tom Waits möter Zorba the Greek, skulle man kunna säga. Desperationen är aldrig långt borta. Gitarren hotar hela tiden att skära sig.

Med 17 låtar och 87 minuters speltid skulle detta vara en dubbel-LP om den fanns i fysisk form. Lämpligen gör man också paus i halvtid för att inte bli överväldigad av alla ljud. Jag har för mig att Hardy sa att Trails är tänkt som första låt på andra skivan.

Jag skulle vilja utnämna detta till det mest spännande som har hänt i Norrköpings musikliv på år och dar. Och det mest förbisedda. Men det kommer att ändras.

När vi talades vid strax innan jul var Hardy Hum inte så jättesugen på att turnera. Den biten hade han slitit med i sitt förra band. Men nu (NEWSFLASH!) är tre spelningar inbokade i vår. Den första sker NU på fredag på Klubb Guvernören hemma i Norrköping. (Observera att föranmälan (se länk) krävs.)

Nästa spelning är den 28 mars på Dynamo, och den tredje som förband för Christian Kjellvander på Palatset i Linköping den 10 april.

Det ska bli spännande. Ni hittar mig längst fram. Rapport följer.

Skivan hittar ni på iTunes och Amazon. Det går att lyssna på Soundcloud och hans hemsida.

Text: Michael Strandhed
Foto: Michael Strandhed och Igor Groda

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

KLUBB GUVERNÖREN Norrköping

27 februari 2015 kl 22
And We Should Die Of That Roar
Wooden Sword
DJ

Konsert

DYNAMO Norrköping

28 mars 2015 kl 19
Secret festival
Konsert

AKTER
Mega Moose
REDNOTE
Friday Night Specials
Mahlby
And We Should Die Of That Roar

m.fl.

PALATSET Linköping

10 april 2015 kl 19
And We Should Die Of That Roar
Christian Kjellvander
Konsert

 

CD

And We Should Die Of That Roar
Hardy Hum
ReverbNation
2014

LÄNKAR
And We Should Die Of That Roar hemsida YouTube1  YouTube   SoundCloud recension
CD:n ReverbNation
Klubb Guvernören Facebook Konsert
Dynamo Facebook Konsert
Palatset Konsert

 

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Hardy Hum ”debuterar” hos Guvernören

  1. Pingback: Hardy Hums nya EP född ur desperation (recension) - KULTURSIDAN.nu